Nyáron már használhatjuk Budapesten a közösségi bérbicikli rendszert! Bocs, van egy kis csúszás, csak októberben adjuk át a Bubit, de akkor aztán tokkal, vonóval! Hát most már igazán bocsika, de csak március végén. Április elsején. Április hetedikén. Egy hónap múlva. Lényegében bármelyik nap átadhatjuk! Most éppen augusztus 31-e az új céldátum…
Az első ígéret – a budapesti önkormányzat 2010. márciusi határozata – a bérbringa rendszer átadására 2011. nyarára szólt. Több határidő-módosítást követően a fővárosi közgyűlés legújabb, előterjesztése 2014. augusztus 31-re ígéri az 1100 biciklis - alapvetően EU-s pénzből épülő, egy-egy kerékpárra számítva durván 1 millió forint közpénzt felhasználó – rendszer indulását.
A kerékpárok nehezek, és csak háromsebességesek, s az évi többmilliós önkormányzati támogatás mellett (tervezik az éves 250 milliós támogatási összeg fölemelését) a bérbiciklis rendszer várhatóan Európa legdrágábbika lesz. Egy ilyen „bonyolult” fejlesztéskor „óhatatlanul előfordulnak igazítási igények”, ráadásul ma a világban alkalmazottaknál „nagyobb komplexitással bíró „rendszert alkalmazunk, aminek eredményeként Budapesten majd „egyedi, világszínvonalú megoldás jön létre” – magyarázkodnak a legutóbbi előterjesztésben.
Ugyan ki lett volna elégedett 2012-ben egy nem egyedi, viszont működő, simán világszínvonalú rendszerrel? Te? Az kevés. A magyar virtus szerint komplexebbek kell, hogy legyünk az angoloknál, franciáknál. Olvassuk tovább a késéseket indokoló előterjesztést: „a világon először Budapesten működnek magyar biciklik egy közbringa-rendszerben, ezért ezeket a kerékpárokat még hozzá kell igazítani a rendszerhez”, és egyébként is „nem egy másutt bevált rendszert, hanem a magyar ipar számára lehetőséget biztosító új rendszert választottunk.” Csak éppen mi köze a kerékpárülés minőségének a Bubi informatikai rendszeréhez? Érti ezt valaki?
A Bubi-nak ma egyetlen világos és egyértelmű haszna látszik: a Bubi-s kerékpár-dokkok között - EU-s előírás miatt - kerékpárutakat kellett kijelölni, ami nagyban növeli a belvárosi kerékpározási lehetőségeket, a biztonságot. Persze a saját bringával, mert a Bubi megfizethetetlen lesz a kerékpárral szívesen közlekedők többségének.
Az önkormányzat (és az állam) inkább azt csinálta volna, ami a feladata, és amit más nem tud elvégezni: kerékpárút-fejlesztést és a biztonságos kerékpárőrzők bővítését. Az EU-s pályázatok adnak erre is lehetőséget! A bérlési rendszer működtetését pedig a vállalkozókra, a valódi versenyre kellett volna bízni! A piac rugalmasabban tud reagálni az igények változására. A Bubi koncepciója, a félóránál rövidebb használat nem biztos, hogy kedvez például a turistáknak, akik állítólag a Bubi-rendszer legfőbb célpontja. A turista – örül, hogy itt lehet -, tekeregni akar, ami nem félórás program. A turistacsalogató romkocsmák kínálatát soha sem teremtették volna meg az önkormányzatok, csak vállalkozó fiatalok voltak képesek rá. Kíváncsian várjuk, hogyan vizsgázik majd a Bubi? Ha majd egyszer valóban elindul.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon! |
Utolsó kommentek