A világunk egyre hevesebb ütemben digitalizálódik, ami életünk minden területén, így a pénzügyek szempontjából is érezteti hatását. Az okostelefonok elterjedésével pedig teljesen megváltozhatnak fizetési szokásaink is. Kérdés, hogy ez jó-e nekünk.
Talán nem számít túlzottan nagy világmegfejtésnek, ha azt mondjuk, az online történő vásárlások és egyéb tranzakciók egyre jelentősebbnek számítanak a mai világban. Minden jelentős kimutatás afelé mutat, hogy társadalmunk jelentős része kényelmesen érzi magát az online világban, és ennek megfelelően pénzügyeit is egyre szívesebben kódolja nullákba és egyesekbe.
Ennek a tendenciának a hátterében egyrészt a különböző online áruházak térnyerése áll, amelyek alapvetően kényelmes megoldást nyújtanak a vásárlásra, ám azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a vásárlói szokások alapvetően nehezen távolodtak el a régi idők reflexeitől, a könnyedség elsősorban az információgyűjtésben volt keresendő. A közelmúltban ez azt jelentette, hogy a potenciális vásárlók az internetről tájékozódva igyekeztek begyűjteni a vásárláshoz szükséges, kellő meggyőzőerővel bíró infócsemegét ahhoz, hogy vásárlásra szánják a fejüket, ám érdekes módon itt meg is állt a történet, ugyanis a konkrét vásárlási aktusban a régi szép idők megoldásait (személyes átvétel, kézpénzzel vagy kártyával) preferálták az emberek.
Az okostelefonunk lesz a pénzügyi asszisztensünk is?
A világ lassan, de biztosan változik. Egyre jelentősebb azoknak a száma, akik a vásárlásnak nemcsak a kutatási részét végzik online, hanem magát a fizetést is. Ha belegondolunk, ez nem is annyira meglepő vagy ördögtől való dolog, hiszen életünk számos aspektusa kényelmes lelt kényelmes otthonra a digitális térben. Munkánk eredményeit felhőrendszerekben tároljuk, legfontosabb levelezéseinket, és némely esetben a kapcsolataink ápolását is a nullák és egyesek világába költöztettük, aminek köszönhetően manapság talán kevésbé hat idegennek az a gondolat, hogy pénzügyeink is könnyen digitalizálhatóak.
Ezzel egy időben az általunk használt technológia is egyre hatékonyabb evezőlapátnak bizonyul a nullák és egyesek tengerében, nem csoda tehát, hogy bátrabbak is vagyunk. Az okostelefonok és tabletek a mindennapjaink részei, de említhetnénk az okosórákat, -karkötőket és egyéb digitális kiegészítőket is, amelyek valamiféle kapcsolódási pontot jelentenek ehhez a folyamatosan megújuló világhoz. Ennek megfelelően nem véletlen az sem, hogy a gyártók és a szolgáltatók már eleve annak fényében tervezik új termékeiket, hogy azok pénzügyi szempontból is kényelmes alternatívát biztosítsanak: az Apple Payt, az Android Payt, a Samsung Payt, de akár a Facebook Messengeren keresztül történő tranzakciókat is ide sorolhatjuk. Ezek pedig az első lépések ahhoz, hogy a bankkártyák szépen lassan kikopjanak a mindennapjainkból.
Az úgynevezett Mobile Point-Of-Sale (mPOS) szolgáltatások is egyre jobban terjednek, amelyek segítségével a bankkártyák elfogadása is mobilkészülékeken, tableteken történik, azaz a pénzügyi környezet is egyre inkább a igazodik a digitális elvárásokhoz. A kérdés azonban az, hogy mi mennyire vagyunk képesek felvenni ezt a ritmust.
A digitalizáció tényleg egyre gyorsul, de láthatjuk a munkaerőpiacon is, hogy a társadalom még nem volt képes felvenni az optimális fordulatszámot, legalábbis az IT-szektorban tapasztalható több mint 20 ezres hiány erre enged következtetni. Kérdéses tehát, hogy pénzügyi vonalon mikortól állunk át a digitális világ nyújtotta lehetőségeire, ugyanakkor az is látszik, hogy ebben a világban is megkerülhetetlen ez a trend.
Utolsó kommentek