Partnerünk

Facebook

Utolsó kommentek

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Címkék

1% (1) 3D nyomtatás (1) ÁAK (1) adásvétel (1) adatlopás (1) adó (25) adóbevallás (1) adócsalás (2) adócsökkentés (1) adóemelés (1) adóhátralék (1) adójóváírás (1) adókedvezmény (2) adóoptimalizálás (2) adórendszer (1) adós (6) adósok (1) adosság (1) adósság (8) adósságspirál (1) adósságválság (3) adótörvény 2015 (1) adóváltozások 2015 (1) adózás (1) áfa (1) Afrika (1) agrárfinanszírozás (1) ajándék (4) ajándékozás (1) ÁKK (1) alap (2) alapítványok (1) alapkamat (3) alapkezelő (1) alaptőke (1) Albánia (1) Alibaba (1) alkusz (1) állam (5) államadósság (6) Államadósság Kezelő Központ (2) államadósság kezelő központ (1) államcsőd (2) államháztartás (1) államilag finanszírozott (1) államilag támogatott (1) állami cégek a tőzsdén (1) állami támogatás (1) államkincstár (1) államkötvény (2) állampapír (10) Amazon (1) amerikai részvények (1) Andre Agassi (1) Andy Vajna (1) Anthony Levandowski (1) Apple (1) ár (5) áramszolgáltatók (1) arany (5) aranyláz (1) aranyrúd (1) áremelkedés (1) árfolyam (25) árfolyam-növekedés (1) árfolyamgát (14) árfolyamgyengülés (1) árfolyamrés (1) árfolyamrögzítés (3) árkorlát (1) áruhitel (2) aszú (1) átlaghozam (1) átlagkereset (1) ATM (2) atom (1) attitűd (1) átutalás (1) Ausztria (1) autólízing (1) autópálya (1) A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása (1) babakötvény (1) Balaton (2) balesetbiztosítás (1) baleseti adó (1) bank (48) Bank (1) bankadó (1) bankár (1) bankbetét (7) bankcsőd (3) banki fizetések (1) banki marketing (1) banki tájékoztatás (1) bankkártya (6) bánkkartyadíjak (1) bankok (1) bankrendszer (1) bankszámla (3) bankszámla nyitás (1) bankszövetség (5) banktitok (2) bankváltás (2) Baumag károsultak (1) bázispont (1) Bécs (1) befektetés (28) befektetési alap (2) befektetési jegy (1) befektetők (1) békekölcsön (1) benzin (1) benzinár (1) bér (1) béremelés (1) bérezés (1) bérkompenzáció (1) berlusconi (1) bérnövekedés (1) beruházás (3) BÉT (2) betegség (1) betét (5) betétbiztosítás (1) betétesek (1) BEVA (2) bíróság (2) Bitcoin (4) bitcoin (1) bizalmatlanság (1) bizalom (1) bizottság (1) biztosítás (9) biztositó (1) biztosító (3) biztosító.ingatlan (1) BKV (3) blockbuster (1) bloomberg (1) Bloomberg (1) Bojár Gábor (1) bonus (1) bónusz (2) bor (3) botrány (2) brand (1) bróker (2) brókerbotrány (2) brokernet (1) Brüsszel (2) brüsszel (1) BTel (2) buda-cash (2) Buda-Cash (6) Budapest (1) budapesti értéktőzsde (2) bűncselekmény (1) BUX (1) cafeteria (2) casco (1) cds (1) cég (1) céges átverések (1) céges hitel (1) céglapítás (1) cégvezetés (1) Charity March (1) CHF (1) chipkártya (1) Ciprasz (1) Ciprus (2) civil szervezetek (1) Consequit (1) családi (1) családi csődvédelem (1) csalás (1) Csehország (1) csekk (1) csekkes fizetés (1) csőd (3) csődkockázat (1) DBR (1) decemberi effektus (1) defláció (1) Déli Áramlat (2) deviahitel (3) deviza (28) devizaadós (1) devizaadós-mentés (4) devizaárfolyam (3) devizahitel (38) devizahitelek forintosítása (4) devizahitelesek (5) devizahitelesek mentése (2) devizahitel a pártprogramokban (1) devizakereskedelem (1) devizatartalék (1) diákhitel (2) digitalizáció (1) Disney (1) diszkontkincstárjegy (1) dogányzás (1) dohány (1) dohányzás (1) dollár (3) Donald Trump (2) Donal Trump (1) döntés (1) drága (1) dugódíj (1) dzsentri (2) e-cigi (1) E-Star (1) easyjet (1) EBA (1) eBay (1) ebola (1) egészségbiztosítás (3) egészségpénztár (1) egészségügy (5) egészségügyi hozzájárulás (1) egyéni vállalkozó (1) Egyesült államok (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (1) egyszázalék (1) eladás (2) elekronikus (1) életbiztosítás (3) életmód (1) életszínvonal (1) eljárás (2) előtörlesztés (3) energia (1) ENSZ (1) Erkel Színház (1) Erste (2) értékcsökkenés (1) értékesítés (2) Észtország (2) EU (12) eu (1) eur (1) euró (16) Európa (2) Európai Bíróság devizahiteles válaszai (1) európai bizottság (1) európai központi bank (1) európai unió (2) eurostat (1) euróutalás (1) eurozóna (1) eurózóna (1) EVA (1) eva (3) externália (1) externáliák (1) Facebook (2) fapados (1) fed (2) Fed (2) fekete gazdaság (1) felhőalapú szolgáltatások (1) felmérés (2) fiatal vállalkozók (1) fidesz (2) Fidesz (1) Fidesz választási program (1) Fifa botrány (1) film (1) fizetés (1) fizetési határidő (1) fizetőképes (1) foci (1) foglalkoztatás (1) fogyasztás (4) fogyasztói társadalom (1) fogyasztóvédelem (2) földgáz (2) földtörvény (2) főnök (1) forbes (1) forex (1) forint (32) forintárfolyam (3) forinthitel (6) Fortress (1) franciaország (1) frank (8) frankhitel (2) frekvencia-árverés (1) frekvenciatender (1) függetlenség (1) futball vb (1) FX (1) gazdaság (10) gazdasági (2) gazdasági növekedés (4) gazdasági társaság (1) gazdaságpolitika (5) gázolaj (6) gdp (4) GDP (9) gépjárműhitel (1) gépkocsi (1) Google (2) google glass (1) Görögország (3) görögország (2) görög államcsőd (1) görög csőd (1) görög válság (1) Gothár (1) GPD (1) grafikon (1) GVH (1) gyereknevelés (1) Gyermekrák Alapítvány (1) gyorséttermek bezárása (1) gyorséttermek vasárnapi zárva tartása (1) gyorskölcsön (2) gyűjtőszámla (1) hajléktalanok (1) Hanza-szövetség (1) harmadik világ (1) hatalom (2) hedge fund (1) Hernádi Zsolt (3) Hillary Clinton (1) hírek (1) hitel (57) hiteldíj plafon (1) hitelezés (2) hitelfeltételek (1) hitelfelvétel (1) hiteligény (1) hitelintézet (1) hitelkártya (5) hitelképesség (1) hitelminősítés (2) Hiteltársulás (1) hiteltársulás (1) hitelválság (1) hitel átütemezés (2) HNN-index (1) honlap (1) Horvátország (1) horvátország (1) hozam (11) hozamemelkedés (1) huf (1) Hungária Értékpapír csőd (3) hungarikum (1) IFM (1) IMF (5) imf (10) IMF hitel (1) IMMOFINANZ (1) INA (3) ina (1) index (1) indiai gazdaság (1) infláció (5) ingatlan (9) ingatlaniroda (1) ingatlanpiac (3) ingyenes készpénzfelvétel (1) ing biztosító (1) innováció (5) internet (1) internetadó (1) internetes vásárlás (1) ipar (1) IPO (1) iroda (1) Írország (1) Iszlám Állam (1) IT (4) Jack Welch (1) japán (1) jármű (1) jegybank (12) jegybanki alapkamat (1) jelszó (1) jelzálog (4) jelzáloghitel (2) jen (1) Jeremie program (1) jog (1) journal (1) jövedelem (6) jövő (1) jutalék (1) K&H Bank (1) K&H MIX (1) K+F (1) kalkuláció (1) kalkulátor (2) kamat (20) kamatemelés (3) kamatos kamat (2) kamatpolitika (1) kamatszámítás (1) kamattámogatás (2) kamatvágás (1) kampány (1) káosz (1) kapitalizmus (1) karácsony (4) karácsonyi (1) kártalanítás (1) kartell (2) Kásler (1) kata (1) KATA (3) KBC (1) keleti nyitás (2) kereset (1) kereskedelem (1) kereskedő (1) késedelem (1) készpénz (5) készpénzfelvétel (1) kezelési költség (1) kgfb (3) KHR (1) kilátó (1) Kína (5) kína (1) kisebbségek (1) kisvállalkozás (1) kiszervezés (1) KIVA (1) kiváltás (1) kkv (10) kkv a tőzsdén (1) klímaváltozás (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) költekezés (2) költség (4) költségek (1) költségvetés (13) kórházak (1) kormány (13) környezetgazdaság (1) korrupció (4) kötelezettszegési (1) kötelező biztositás (1) kötelező biztosítás (3) kötvény (1) közalkalmazott (1) közgazdaságtan (3) Közgép (2) kozmetikumok (1) közszolga (1) közszolgáltatás (2) közvetítő (1) ksh (1) kulcs (1) külföldi számlavezetés (1) kupon (1) Kúria (5) kutatás (1) lakás (6) lakáshitel (12) lakáslízing (1) lakáspiac (3) lakáspolitika (1) lakástakarék (3) lakástámogatás (2) lakossági hitel (1) Lámfalussy Sándor (1) leárazás (1) leépítés (1) légiközlekedési (1) légitársaság (2) lehman brothers (1) lekötött betét (1) leminősítés (2) létminimum (1) loot crate (1) lopás (2) lopáskár (1) luxuscikk (1) magáncsőd (3) magánnyugdíjpénzárak (1) magánnyugdíjpénztár (3) magánvagyon (1) Magyarország (2) Magyar Államkincstár (1) magyar államkötvény (1) Magyar Biztosítók Szövetsége (1) Magyar ENSZ Társaság (1) magyar gazdaság (2) magyar nemzeti bank (2) magyar posta (1) Magyar Posta (1) malév (5) málna (1) malus (1) Matolcsy (4) Matolcsy György (6) matolcsy györgy (1) MÁV (2) média (1) megbüntetett bankok (1) megélhetés (1) megjatakrítás (1) megszorítások (1) megtakarítás (24) megújuló energia (1) MEH (1) melyik párt menti meg a devizahiteleseket (1) menedzser (1) mentőcsomag (1) mentor (1) merkel (1) mesterséges intelligencia (1) Metlife (1) metró (1) Michael O’Leary (1) Microsoft (1) mikulás rali (2) milliárdos (2) MKB Bank (1) mlm (1) MNB (5) mnb (8) MNB bírság (1) mobildíj (1) mobilszolgáltató (1) mol (1) Mol (2) MOL (4) monitoring (1) MTV (1) Muhámmád Junusz (1) munkabér (3) munkaerőpiac (2) munkahely (1) munkanélküliség (3) munkaügy (1) mutató (1) myhive (1) Nagy-Britannia (1) napilap (1) NAV (6) NAV-botrány (1) nemesfém (1) németország (3) nemzetbiztonság (1) nemzeti (2) Nemzeti Eszközkezelő (2) nemzetközi valutaalap (1) nettó bér (1) NHP (2) nhp (1) NMHH (1) nonprofit (1) Norbi Update (1) Norbi Update Lowcarb (1) Nouriel Roubini (1) növekedés (3) növekedési hitelprogram (1) Növekedési Hitelprogram (2) nyereség (1) nyereségadó (1) Nyerges (1) nyersanyag (1) nyersanyag járműipar (1) nyugdíj (18) nyugdíjas (2) nyugdíjas kedvezmény (1) nyugdíjpénztár (3) nyugdíjrendszer (3) nyugdíjvagyon (1) OBA (2) Obama (1) ócsa (1) OECD (3) okostelefon (1) oktatás (1) olajár (2) olaszország (2) olcsó (1) olcsó hitel (1) oligarchák (1) olimpia (1) öngondoskodás (6) önkormányzat (4) online csalás (1) online vásárlás (1) orbán (1) Orbán (1) Orbán 10 pontja (1) orbán viktor (1) Orbán Viktor (2) Oroszország (2) OTIVA (1) ötletlopás (1) OTP (1) otp (2) OTP Supra (1) OTSZ (1) otthonvédelmi (1) pályázat (1) PayPal (1) pénz (9) pénzfelvétel (1) pénzforgalom (1) pénzkérdés (1) pénztárgép (2) pénzügy (1) pénzügyek (1) pénzügyi tippek (1) pénzügyi tudatosság (2) per (7) Peter Thiel (1) piac (1) PIMCO (1) PIN (1) plasztik (1) pláza (1) politika (3) porfolioblogger (3) portfolió (1) portfolioblogger (73) posta (1) pozitív adósnyilvántartás (1) Prémium Magyar Államkötvény (1) presztízs (1) privátbanki (1) profit (1) pszáf (3) PSZÁF (7) pszichológia (1) Putyin (2) quaestor (3) Quaestor (1) Raiffeisen (3) rangsor (2) reálkamat (1) reálkereset (1) recesszió (3) referenciahozam (1) referenciakamat (1) referencia kamat (1) reklám (1) reklámadó (1) rendőrség (1) részlet (1) részvény (6) rezsi (9) rezsicsökkentés (2) robbantás (1) robotika (1) RTL (1) ryanair (2) Samuel P. Huntington (1) sárga csekk (3) sarkozy (1) Schobert (1) Schóbert Norbert (1) SEPA (1) sharing economy (1) shortolás (1) síbérlet (1) síelés (1) siker (1) Simicska (1) sittlerakás (1) sjávci frank (1) Skócia (1) skót népszavazás (1) Snapchat (1) soros (1) spanyolország (2) Spanyolország (1) spórolás (3) stabilitás (1) stabilitási törvény (1) stadion (1) startup (1) statisztika (1) streaming (1) street (1) Svájc (1) svájci (5) svájci frank (15) svájci jegybank (1) Synergon (1) szabályozás (1) szabálysértés (1) szakértői vezetés (1) számla (7) számlavezetés (1) számlavezetési díj (1) származtatott alapok (1) Szebeni Dávid (1) szegénység (2) személyi jövedelemadó (1) személyi kölcsön (1) Szentendre (1) szépségipar (1) szerencsejáték (1) Szerencsejáték Zrt. (1) Sziget Fesztivál (1) Szijjártó Péter (1) szilikon-mentes (1) Sziriza (1) szja (1) SZJA (1) SZJA bevallás (1) Szlovákia (1) Szlovénia (1) szocpol (1) szolgáltatás (1) szórakoztató elektronika (1) takarék (1) Takarék (1) takarékoskodás (1) takarékpont (1) takarékszövetkezet (3) takarékszövetkezetek (1) takarék csőd (1) támogatás (4) támogatott lakáshitel (1) tanács (6) tanácsadó (2) tandíj (2) tandíjmentes (1) táppénz (1) társadalmi egyenlőtlenségek (1) társadalom (2) társadalombiztosítás (3) Tarsoly Csaba (1) tartalék (1) tartós befektetési számla (1) távközlési szolgáltatók áfafizetése (1) taxi (1) Taylor Swift (1) tech (1) telefonadó (1) telefonos ügyfélszolgálat (1) telek (1) telekommunikáció (1) The Global Goals (1) thm (2) THM (2) tippek (4) Tokaji (1) tőke (1) tőkemegtérülés (1) tőkeszámla (1) tőketartozás (1) tőkevédett (1) tömegközlekedés (2) törlesztés (8) törlesztő (1) tőzsde (9) trafik (4) trafiktörvény (1) tranzakciós adó (6) tranzakciós illeték (4) Travis Kalanick (1) tulajdon (1) tusványosi beszéd (1) Twitter (1) Uber (3) üdülő (1) ügyfelek (1) ügyfélszolgálat (1) ügynök (5) ügyvezető igazgató (1) Ukrajna (3) ukrán válság (5) Unió (1) uniós támogatás (1) unortodox gazdaságpolitika (1) USA (5) USA 2016 (1) USA elnökválasztás (1) USA kitiltási botrány (1) üzemanyagár (1) üzlet (2) üzleti negyedév (1) uzsorás (1) vagyomtárgy (1) vagyon (2) vagyonosodási vizsgálat (1) választás (1) vállalat (1) vállalatfelvásárlás (1) vállalati kultúra (1) vállalkozás (9) vállalkozói zóna (1) válság (17) válságkezelés (1) váltás (1) valuta (1) valutaalap (2) vám (1) vámmentes (1) varga (1) vásárlás (2) vasárnapi nyitva tartás (1) vasárnapi zárva tartás (1) vasember (1) végtölesztés (1) végtörlesztés (24) versenyképesség (1) vésztartalék (1) veszteség (4) vezetési stílus (1) vezető (1) Vida Ildikó (1) viktor (1) világbank (1) Világbank (1) visszaesés (1) vizitdíj (1) wall (1) wash trade (1) webbank (2) wizzair (2) Wonder Woman (1) Yellen (1) Ynon Kreiz (1) zeneipar (1) zöldbank (1) zöld bank (1) zöld számla (1) Címkefelhő

tanuló.jpgMegkezdődött az új tanév. Írhatnánk a tankönyvmizériáról, a lekapcsolt digitális naplóról, az iskolák állapotáról, a pedagógusok helyzetéről, vagy akár az összes közoktatási intézmény vízfejű uráról, a KLIK-ről (Klebesberg Intézményfenntartó Központ). De nem fogunk, bármekkora is a kísértés. Mert van a magyar közoktatásnak egy másik vetülete, ami ezeknél sokkal, de sokkal fontosabb. Mégpedig az, hogy miért is működtetjük a közoktatásnak nevezett mamutot, miért áldozzuk rá évente az ország bruttó hazai termékének (GDP) 4-5 százalékát, és miért is dolgozik keményen 265 ezer magyar pedagógus nap mint nap.

Mert ha ezt nem tudjuk – és a többes szám egyaránt vonatkozik a gyerekekre, a szülőkre, a tanárokra és a politikai döntéshozókra –, akkor honnan tudhatnánk, hogy az intézmények jól végzik a munkájukat, hogy jó helyre mennek az adófizetők forintjai. És ez a sok miért nem is annyira a felsőoktatásra vonatkozik, mert talán ott a leginkább kézenfekvő a válasz: olyan naprakész elméleti és gyakorlati tudással kell felvértezni a fiatalokat, hogy diplomával a zsebükben el tudjanak helyezkedni a szakterületükön. Ez ráadásul jól is mérhető, az egyetemek számon tartják az elhelyezkedési mutatóikat, mert ez az egyik legnagyobb vonzerő a felvételizők számára. 

Sokkal nehezebb a válasz az óvodák, az általános és a középiskolák esetében, ugyanis ezek nem csak tudást adnak, hanem a személyiséget is alakítják, hatásuk pedig a későbbi szakmai és pénzügyi sikereken túl a magánéletre is kihat. Itt nyílik ki a fiatalok előtt a világ, hogy azután kimazsolázzák belőle a nekik tetsző dolgokat, amelyeket később hobbinak, munkának választhatnak.

A nagy kérdés az, hogy mi is ezek célja. De talán jobban tesszük, ha megfordítjuk a kérdést, és először arra keressük a választ, hogy mit nem akarunk. Akarjuk-e például, hogy a gyerekeink közül százból nyolc felnőttként munkanélküli legyen, aki pedig dolgozik, az a nyugati szomszédok bérének töredékéért gürizzen? Akarjuk-e, hogy százból nyolc gyerek felnőttként alkoholistává váljon, hogy közülük évente 10 ezren emiatt halljanak meg rákbetegségben. Akarjuk-e hogy allergiásak vagy daganatosak legyenek, szív- és érrendszeri betegségben szenvedjenek, depressziósak, stresszesek legyenek, ráadásul még aludni se tudjanak rendesen. Vagyis tovább akarjuk-e adni a mi generációnk minden nyűgét-baját és nyomorát, vagy más jövőt szánunk nekik? Mert gyerekkorban dől el minden, itt válik el, hogy ki lesz magabiztos, és kiben alakul ki végletes kisebbrendűség, hogy ki lesz kitartó, és ki adja fel az első kudarc után, hogy kinek lesz hobbija, és ki az, aki nem képes értelmesen eltölteni az idejét, ha azt mások nem osztják be jó szorosan.

Kreativitás, kezdeményezőképesség, érzelmi intelligencia, problémamegoldás és még annyi fontos képesség, ami gyerekkorban alakul ki, hogy azután meghatározza egész hátralévő életünk minőségét. Ugye milyen furcsa, hogy nem helyesírásról, számolásról, bebiflázott történelmi évszámokról, bemagolt matematikai függvényekről, memorizált versekről beszélünk, mert ezek az előbbiekből következnek, következhetnek. Mert ha van kíváncsiság, akkor előbb utóbb jön a tudás is, ha van kitartás, előbb utóbb jönnek az eredmények is, ha van érzelmi intelligencia, akkor van család, barátok és szakmai közösség, ami a legjobb védőháló, ha kicsúszik lábunk alól a talaj.

Napi 900 hír! Az összes online gazdasági és pénzügyi portál hírei egyetlen helyen.  

Rá lehet parancsolni egy emberre, hogy tanuljon meg verseket, de nem lehet ráparancsolni, hogy szeresse azokat. Ehhez meg kell neki mutatni a költészetet, és hagyni kell, hogy megszeresse, megszerethesse. Ha nem szereti meg, hát nem, a világ sokszínű, annyi mást lehet még szeretni benne. Lehet a fegyelmezésre alapozva, a jutalom és a büntetés patikamérlegen való adagolásával képezni embereket, sőt eredményeket is el lehet érni ezekkel. De motivációt, kreativitást, proaktivitást nem lehet ily módon kifejleszteni, sőt. Pedig a magyar munkavállaló legnagyobb értéke éppen ez volt mindig, hogy mert közbeszólni, elmondani, ha nem ért valamivel egyet, új megoldásokat és megközelítéseket keresni, akkor is, ha azok szokatlanok, formabontóak. Ez a józan paraszti ésszel és a tárgyi tudással együtt olyan elegyet alkotott, amire a mai napig divat hivatkozni, amikor a „zseniális magyar szürkeállományról” nosztalgiázunk.

És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy olyan területen nagyon kevesen sikeresek, amit nem szeretnek, a Nobel-díjasok sem lébecolni, unatkozni jártak be a munkahelyükre, ahogy a magyar Prezi sturup alapítói sem kényszervállalkozóként kezdték, hanem egy jó ötletükből csináltak szenvedéllyel és kitartással remek terméket, hogy azután ma milliók készítsenek az ő programjukkal látványos prezentációkat.

Mert ha nincs szenvedély és érzelem, akkor idővel a munka eredménye is középszerű lesz. Középszerűből viszont tengert lehet rekeszteni, azért nem fizetnek a munkáltatók felárat, abból nem születik világmegváltó újdonság. Vagyis ha sikeres felnőtteket akarunk nevelni az iskoláinkban, akkor szenvedélyes, elkötelezett, kitartó, a maguk útját járó emberekké kell nevelnünk gyermekeinket, és annyit megmutatni nekik a világból, amennyit csak lehet. Ettől lehet erős és sikeres egy ország, gazdaságilag és mentálisan egyaránt. 

Mindenki döntse el, hogy ez alapján az iskoláink jól végzik-e a dolgukat.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://penzkerdes.blog.hu/api/trackback/id/tr236672159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"De talán jobban tesszük, ha megfordítjuk a kérdést, és először arra keressük a választ, hogy mit nem akarunk. "

Az jó, azt már egy hároméves is meg tudja mondani, hogy mit nem akar.

Az, hogy akkor valójában mit is akar, és főleg hogy hogyan is tudja azokat elérni, az kicsit később jön. A bloggernél még mindig erre várunk.
Hogy ne legyen minden gyerek olyan hülye felnőtt mint te!
Tartalmaz igazságokat a poszt, de van mégis valami szélsőliberális bukéja. Olyan, mintha a posztoló az írás közben végig visszatartott volna valamit: talán egy kiadós orbánozást.

Hogy milyen embereket nevelnek a tanárok, az csakis a tanárok emberi minőségén múlik. Nem a tananyagon, nem az iskolák felszereltségén, nem a tankönyveken.
Jó a kérdésfelvetetés, félek nehéz lesz választ találni.
Minderre idő kell és szabadság. A mai iskolában már egyik sem adott. A feszített tanterv nem ad lehetőséget a beszélgetésre. Csak "leadni" és nem megbeszélni lehet ezt a rengeteg mindent.Nincs idő az elmélyítésre, a kreativitásra, az érdeklődésre. A ludas ebben nem az iskola, a tankönyv vagy a tanár. A sok hozzá nem értő a hibás, aki úgy állít össze tantervet, hogy gyereket nem is tanított soha. Vagy ha igen, akkor egy pesti elitiskolában. A csoportlétszámok magasak és egyre magasabbak lesznek, ahogy fogy a pénz. Kevesebb figyelem jut egy gyerekre. Nevelés az iskolában? Kizárt. Ott legfeljebb azt lehet megtanítani, hogy viselkedj közösségben. DE egyéni fejlesztésről szó se lehet. Akkor se, ha a kormányzat olyan nagyon akarja. Ez idea csak. Nem megvalósítható.
@Istóczy úr: Szélsőliberális buké? A szabadság leheletére tetszik gondolni? Elhiszem, hogy ijesztő lehet ez a mai világban.
@deneskata: "A szabadság leheleté" ballibsi szájból eléggé zúzmarásnak érződik! Köszönjük, többet nem kérünk belőle! Lehelgessék csak egymásra s ne itt!
@deneskata: az alkalmatlan pedagógusoknak mindenre van valamilyen mentségük!
1. a jó tanár feszített tanterv mellett is tud párbeszédet folytatni a tanulókkal, feedback révén ellenőrizni a munkája hatékonyságát.
2. a nevelés az nem programozva kell történjen, hanem folyamatosan, pozitív minták révén.
azt kellene kivégezni aki a proaktivitás szót kitalálta és használja
feedback-visszajelzés, visszahatás

lehetne magyarul is beszélni
@Istóczy úr: bár jórészt egyet szoktam érteni kenddel, azért a jó felszerelés meg a megfizetettség vissza tud köszönni a munka minőségében, nem hiszem, hogy ez a tanároknál máshogy lenne. A szuper tanárok lehet, hogy mindig tökéletesek, de nem csak szuper tanárok vannak.
Közoktatás régóta van, és mégis a béka segge alatt vagyunk.
Nem lehet hogy azért?
Mint az óvoda. kell hogy a gyerek szocializálódjon. Az eredmény magáért beszél.

De mondok más példát: Rendszeresen találkozok olyan fekete afrikai fiatalokkal akik semmilyen illetve elenyésző oktatásban részesültek. És minden további nélkül nyernek felvételt menő iskolákba-egyetemekre-privát akadémiákra, mert annyival értelmesebbek mint az iskolázottak.
Az értelem nem tanulható, de az értelmesből képes zombit gyártani a közoktatás.
És magyarország a zombik országa.
Becsületesen ki kellene írni, hogy a Waldorf-fanok közül tetszik érkezni, és ezt a fizetős magániskola tipust tetszik akarni elterjeszteni. Hurrá! Ki fizeti a révészt? Ott aztán képződhet tömegével a bárminemű szabályozást a szabadságfokának jelentős csökkenésével magyarázó bölcsész bojtár. Tényleg erre lenne szükség?
@Bármire Megoldás: Én sehol nem olvastam a posztban, hogy dobjuk a gyeplőt a kölykök közé, aztán csináljanak, amit akarnak, legyen mindenki bölcsész, gátak és szabályok nélkül. De az oktatási rendszerünk már 20-30 éve, az én időmben is arról szólt, hogy a gyereknek kuss, nem kérdez, nem érdeklődik, nem keres összefüggéseket, bemagolja, amit elé tolnak, aztán visszaböfögi, majd elfelejti. Ez nem oktatás, ez dráma. Amit mindennél jobban jelez, hogy mostanra a tanári lett a legkontraszelektáltabb hivatás. Meg lehet nézni, hogy az oktatás területén jól teljesítő országokban a tanárok válogatott és tisztességesen megfizetett, és ennek megfelelően megbecsült emberek. Biztos vagyok benne, hogy itt a cél a gyerekek agyhalott egyenbirkákká passzírozása. (Amúgy nem vagyok Waldorf-drukker, mielőtt ezzel jönne bárki.)
@mrZ: mélységesen egyetértek: birkanevelde. Megfelelési kényszeres, önbizalomhiányos, nulla kreativitású, a szabályokat ész nélkül betartó, nem gondolkodó, görcsös nebulók kerülnek már az általános iskola első osztályába, ahol aztán tovább romlik a helyzet, ráadásul rohamosan. Átlag gyereket nevelnek, az átlagba mindenkinek bele kell férnie, ellenvetés nélkül, a szabályokat nem megkérdőjelezve. Így kapjuk az uniformizt nem lát, nem hall, nem beszél zombikat. A tanárokról, a tananyagról, a módszerekről pedig még nem is beszéltem. Siralmas. A szülő feladata felismerni és minden létező eszközzel segíteni a gyerek egyéniségének a fejlődését, a kreativitás, spontaneitás fejlesztését, a kíváncsiság fenntartását. Ez bizony nem egyszerű dolog, két okból sem. Az egyik, hogy a szülő már önmaga is zombi, másrészt a gyerek hatványozottan többet tölt a birkaneveldében (iskola), mint a szüleivel.

Szép kilátások. :(
Lózungok meg utópisztikus ábrándok helyett be kéne látni végre: az emberek nagy része átlagos. ÁTLAGOS. Van 10%, ami kilóg lefele, meg másik 10%, ami felfele, de nem lehet mindenkiből sikeres vállalkozót, Nobel-díjas tudóst faragni. Semmilyen iskolarendszerben.
"Kreativitás, kezdeményezőképesség, érzelmi intelligencia, problémamegoldás és még annyi fontos képesség, ami gyerekkorban alakul ki" no ez mekkora nettó marhaság.. gyerekkorban nagyon sok képességet lehet megalapozni, de hogy pl. az érzelmi intelligencia gyerekkorban alakul ki... hú de mínuszos ez a poszt.

más. 70 éves anyám 6 hónapja netezik és már ennyi idő alatt megállapította hogy a net tele van szemétbevaló tartalommal. többek között ilyen blogokkal meg bejegyzésekkel, semmirevaló marhaságokkal. kuka.
@mrZ: "Rendszeresen találkozok olyan fekete afrikai fiatalokkal akik semmilyen illetve elenyésző oktatásban részesültek. És minden további nélkül nyernek felvételt menő iskolákba-egyetemekre-privát akadémiákra, mert annyival értelmesebbek mint az iskolázottak."

pfffff, te komolyan el is hiszed, amit írtál? Mert ha igen, akkor bármit mondasz ezután, az irreleváns. Vagy ez csak valami vicc, vagy tényleg mindenkit hülyének nézel?

Előképzettség nélkül senkinek nincs esélye semmilyen felsőfokú képzésben részt venni. Nem biztos, hogy eljut a tudatodig, de gondolkozz már: orvos, jogász, tanár, közgazdász, mérnök - ezek szerinted nulláról indulnak? Az egyetemi szint elkezdéséhez szerinted nem kell semmilyen biológiai, történelmi, pénzügyi vagy matematikai ismeret?

Amiről te beszélsz, az más: nyilván vannak a világban fizetős "iskolák" (legálisan nem lehetne annak nevezni ezeket) hülye diktátorok és kegyenceik gyerekei számára, ahol talán alapfokon mesélgetnek valamit politikáról, történelemről meg pénzről, de ha te ezeket menőnek tartod, akkor menthetetlenül szánalmas vagy.
@kigyurt álat:

Nem orvosiról van szó, hanem gazdasági-politikai-művészeti-bölcsész ágakról. Az egyetemi oktatás csak nálunk ennyire betagozott, máshol a normál oktatás mellett futtatják a speciális képzést, a speciálisan kiválasztott fiataloknak. És az ott végzettek lesznek a majdani vezetők, a többi megmarad rabszolgának. Én ebből a fekete fiatalokkal, és ázsiaiakkal találkozok.
Sokszor az előélet csak egy körzeti iskolát jelent, 20 éves korra 4 osztályt, és semmi fogalma sincs a nálunk megszokott alapokról, nem ismeri a nyelvtant, a kémiát, az irodalmat, az erkölcstant. És az önkéntesek százával hozzák őket, a világ tele van elrontatlan agyakkal. És néhány év alatt komplett ember lesz belőlük, mert a legjobbat kapják, és a legjobbat akarják, és annyival könnyebb velük hogy nincs rá magyar hasonlat.

Mindettől függetlenül még sajnos buta és korlátolt vagy, (nicked nálam bevésődve a nemakarokszóbaállniveledbunkóparaszt kategóriába), a hazai oktatás példája.
@dívamacska: Azt gondolom, hogy az általános iskolában, mint a neve is mutatja, azokat az alap készségeket kell elsajátittatni a nebulókkal, ami képessé teszi őket a tehetségüknek megfelelő anyag elsajátítására. Ez pedig nem a szabados csinálj amihez kedved van ideje, hanem az elátkozott biflázásé. Enélkül nincs mire építeni. Később kiderül, mihez van tehetség, kedv. Azt hiányolom, hogy ilyenkor nincs egy olyan szelektálás, ami ebben az időben a megfelelő helyre irányítja a fiatalt, hogy a továbbtanulást a legjobb helyen folytassa. Nincs ösztöndíjrendszer a tehetséges, hátrányos helyzetű gyerekeknek. Nézd meg a "Fedezd fel Forrestert!" című filmet. A tanároknak pedig éppúgy nincs megfelelő jövedelme, mint szinte mindenkinek az országban. Szegény ország vagyunk. Az kívánatos lenne, hogy némi átcsoportosítással azokat díjazzuk, akiknek a munkája építi a jövőnket.
A 80-as, 90-es években jártam iskolákba Mo-n Az iskolai anyag 90%-a felesleges baromság, amit már akkor is láttam, csak elbasszák vele a tanulók idejét.
@mrZ: amit te irsz, az alapjan kvazi ertelmes embereket visznek mar ne haragudj ne valoszinuleg alacsony szintrol indito "egyetemekre". Az oktatas mint olyan azert van, hogy senki se alljon ott huszevesen 4 evnyi iskolaval a hata mogott onkentesekre varva. A te csodadiakod normalis oktatas mellett lehet, hogy most matematikus lenne.

Az egyetemi oktatas lenyege, hogy specialis kepzest ad. A gimnazium az utolso ahol mindenki ugyanazt az alapkepzest kapja, hiszen ez a lenyege az egesznek. Ha en fizikusi kepzesre megyek akkor ne legyen kotelezo nyelvtant tanulni csak azert mert a masik nem volt kepes addig elsajatitani. Ezert semmi ertelme annak, hogy "a normal oktatas mellett futtatjak a specialis kepzest" - ez nem egy egyetemi szinvonal.

Az egy mas kerdes, hogy a magyar iskolarendszer poroszos es egy katasztrofa, de azert ne allitsuk helyes ellenpeldanak az oktatas teljes hianyat.
@Kvikveg:
Válaszként kicsit hosszú, de nekem jól jön mert nem hiszem hogy meg tudnánk érteni egymást:
greenr.blog.hu/2014/10/20/dr_baranyi_tibor_imre_a_jelenkori_magyar_kozoktatasrol
@mrZ: ha ezt az irast te komolyan veszed, akkor tenyleg nem.

En ezt veszem komolyan (es jol szorakozok is rajta):
www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity?language=en

A kulonbseg az altalad linkelt iras, a te hozzaszolasaid es e kozott, hogy ennek van ertelme. Nem dobja el az egesz oktatast, mint olyat, mert tudja, hogy az kell. A kerdes, hogy milyen, van-e penz ra, a gyerekbol a legtobbet hozza ki, es a tarsadalom szamara is hasznos legyen. Ez egy annyira bonyolult tema, hogy en meg nem lattam olyan megoldast, ami mindenkinek tetszett volna. Ketsegtelen viszont, hogy a magyar rendszer messze van a jo megoldastol. Nagyon messze.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása