Február elsejétől már jár nekünk a havi két ingyenes készpénzfelvétel! Ha cashről van szó, akkor meg tud mozdulni a magyar polgár (persze ha nyugdíjról, ami számlapénz volt, akkor nem). A számlatulajdonosok döntő többsége regisztrált is az ingyenes lehetőségért a számlavezető bankjánál. A politika fürdik a dicsőségben, sikerült a pénzügyi rezsicsökkentés! És rögtön a gaz bankok felé meregeti bozontos szemöldökét: szólhat ám az a készpénzfelvételi díjmentesség több alkalomra is, vagy akár nagyobb határra is a jövőben... Meddig van értelme elmenni ezen az úton?
Nézzünk egy analógiát! A kormány azt is bevezethetné, hogy ezentúl minden kedves állampolgárnak jár havonta 15 kilogramm ingyen-krumpli. Ezt legfeljebb két alkalommal lehet elvinni bármely zöldségestől, természetesen ingyen, de a zöldségesnek még adót is kell fizetnie ilyenkor, kilónként hat forintot.
Mit tehet ilyenkor a bank, és mit a zöldséges? Bízhat először a keresztértékesítésben! Vagyis, ingyen elviszi a lakossági ügyfél a burgonyámat, de ha bejön és meglátja, hogy milyen szép a banán, majd abból is visz, azon pedig talán lehet keresni. Talán van még ilyen remény a bankrendszerben is. Az elsődleges bankkapcsolat nagy érték, az ilyen ügyfeleknek lehet eladni hitelt, ezek esetleg nagyobb összeget is lekötnek, ezeken (még) lehet keresni.
Ám, ha ez a remény nem válik valóra, akkor a rafinált zöldséges és a dörzsölt bank elkezd szűrni, elkezd szelektálni. Hogyan csökkenthetném a veszteségeimet? Vasárnap már zárva tart, ittas személyt krumplival nem szolgál ki, vagy zöldségügyben fő a biztonság, csak az kap krumplit, aki igazolást hoz arról, hogy nincsen burgonya-allergiája. Ha más zöldséges ezt nem követeli meg, akkor majd onnan viszi a krumplit a polgár, ott generál veszteséget.
Akad már példa erre a bankrendszerben is, egyes bankok már szabadulnak a ráfizetést jelentő ügyfelektől. Azonnal közbevethetjük, hogy a krumpli-analógia sántít, hiszen mi nem a zöldséges krumpliját visszük haza az ingyenes készpénzfelvételnél, hanem a saját pénzünket. Ez természetesen igaz, de vegyük észre, a készpénz-felvétel csak nekünk ingyenes, a banknak nem, hiszen tranzakciós adót fizet a tranzakciók után (százezer forint kivétele után 600 forintot), és azért költsége is van az ATM-ek működtetésének, helybérlet, informatika, biztonság, felújítás. A készpénz mint tudjuk drága dolog, és egyébként káros is, ha már itt tartunk.
Ha azt feltételezzük, hogy 5 millió magyar számlatulajdonos ingyen veszi fel az ATM-ekből a pénzt, és havonta átlagosan százezer forintot vesz ki, akkor ez ügyfelenként havonta 600, évente 7200 forint tiszta veszteség a banknak, együttesen pedig 36 milliárd forint egy évben.
A 100 ezer forintos átlagos kivét ugyan nem a teljes limit, de talán azért reális szám, mert ha a kormány abból indult ki, hogy 150 ezer forintos átlagjövedelemre optimalizálta a programot, akkor teljesen irreális, hogy minden ügyfél minden készpénzét kiveszi a bankból. Hiszen vannak azért kártyás fizetések, megtakarítások (azt sem vesszük ki, inkább lekötjük), hiteltörlesztések, csoportos beszedési megbízások, egyelőre még nem csak készpénzfizetés létezik Magyarországon (szerencsére).
A bankok már szűrik az ügyfeleket, esetleg felmondanak ezzel-azzal szerződéseket, de rengeteg a versenytárs, van hová menni. Mindig el lehet mondani, hogy a bankok rengeteg bűnt követtek el a lakossági ügyfelekkel szemben a múltban (elsősorban 2009 előtt). Indokolatlan egyoldalú szerződés-módosítások, hihetetlen marzsok, oda-vissza devizaátváltások, félretájékoztatások), van miért bűnhődniük, ha úgy tetszik. Azonban a fűnyíró elv nem jogos. Ha tökös a kormány, számoljon, büntessen, pereljen, annak azonban semmi értelme, hogy független, piaci magánszereplőkre (értsd a bankokra) rákényszerítse azt, hogy veszteséges szolgáltatást nyújtsanak. Ennek hosszabb távon csak a fogyasztó issza meg a levét, emelkedő bankköltségekben, vagy adófizetőként a bankkonszolidáció adóforintjaiban, illetve a magas készpénzarány társadalmi terheiben, költségeiben.
Az államnak abban van szerepe, hogy a bank ne használja ki információs előnyét, korrekt legyen, ne dőzsöljön a lakossági ügyfeleken elért szuperprofiton. Volt ilyen időszak, de most megint átesünk a ló túloldalára. Csak remélhetjük, hogy nem a lócitromban landolunk!
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon! |
Utolsó kommentek