Egy hét múlva a 2012-es tarifák meghirdetésével elkezdődik a kötelező-váltási roham. Öt tipp arról, milyen izgalmakra készülj, vághatsz-e még kocsid vagy mocid felelősség-biztosításán vagy sem?
Az persze nem kérdés, hogy díjat kalkulálni mindig érdemes, függetlenül attól, hogy merre indulnak átlagban az árak, hiszen még ha emelkednek is a tarifák, a top biztosítói ajánlatok sorrendje változhat. A taktika is közismert: bepötyögi az ember a saját és autója adatait, meg beikszelgeti az „enyhítő körülményeket”, és aztán megnézi, hogy melyik a legolcsóbb ajánlat és megköti. Persze ha nincs bizodalma a teljesen ismeretlen névben, akkor megkeresi az első szimpatikus nevet, amelyikről már hallott, és megköti azt. Ez ilyen egyszerű...
Legalábbis ilyen egyszerű kellene, hogy legyen, de valamilyen oknál fogva nem volt még olyan év, hogy ne lett volna valami bizonytalanság a rendszerben, ami miatt aztán emberek tízezrei szívnak. Vagy két szék között a földre esnek, és senkitől sem kapnak végül csekket, vagy korábbi és újabb biztosítójuk is egyaránt ügyfelüknek tekinti őket, vagy csak simán rá kell jönnie a kalkulálónak, hogy rosszul adott meg valamit, és valójában az új biztosítása drágább, mint ha nem váltott volna.
Vegyük rögtön a tavalyi évet: ekkor debütált az új szabály: aki 2010-ben vett járművet, csak a vásárlás évfordulóján válthat, az év végi kampányban nem. Ám az ajánlatokból úgy látszott, mintha nem is lenne megkötés, sőt inkább egy „is”.t toldottak volna be. Azaz nem csak kampányidőszakban lehet kötelezőt váltani, hanem az autónk eredeti megvásárlásának évfordulóján is, ami többeket össze is zavart és a szakmában is vitát gerjesztett. Hasonlóra idén is lehet számítani, jó tehát, ha tudjuk, hogy meddig tartja fenn egy adott biztosító az év végi kampányban meghirdetett időszakos kedvezményét.
De mindig van valami meglepetés is: PSZÁF büntetés, vadi új szereplő, aki megkavarja az állóvizet, bizonytalanság a kártörténeti igazolás beszerzési kötelezettsége körül, vagy csak olyan mértékű áresés, ami minden korábbi „most már a megtérülés határán dolgozunk” jellegű biztosítós fogadkozást devalvál.
Az idei évben a következő izgalmakra készülhetünk:
- Új szereplő: ha lesz, akkor keleti szomszédunktól érkezik, vagy az itthon már engedélyes CIG száll be a ringbe.
- Kalkulációs félreértések: a baleseti adó „kvázi-ÁFA”-ként szakad a díjra, de a biztosítók egyelőre a nettó árakat teszik közzé. Így ha valaki 100 forintot spórol a nettón, akkor valójában 130 forintot spórol, hiszen ha a bázis kisebb, akkor az adója is kevesebb. De vajon konzekvensen a 100, vagy a 130 forintos megtakarítást fogják hirdetni a kötelezőkampányban a szereplők? Bele lehet-e kötni olyan reklámszövegbe, hogy „kössön nálunk, és átvállaljuk a baleseti adója 10 százalékát!”, mikor az valójában nem jelent mást, mint hogy 7,7 százalékkal csökkentette a nettó díját.
- Bonus/Malus hiány: mielőtt az ember leül a számítógéphez, odakészítené maga mellé a bonus/malus igazolását… csak éppen az idén sokkal körülményesebb beszerezni ilyen igazolást. Külön utána kell járni, mert a forgalmiba szánt kis lapocskákra már nem minden biztosító vezeti fel ezt az információt.
- Megnövekedett forgalom terhe: mivel a november-decemberi időszakban gyakorlatilag milliós tételben köttetnek biztosítások, ezek menedzselése komoly kihívás lesz a szektornak, főleg azután, hogy a különadó miatti veszteségek „kigazdálkodására” egyébként is létszámstop van. Tömegével jelentkeznek majd olyanok, akik két helyről is kaptak csekket (a biztosítótól, és a biztosításközvetítőtől) és olyanok is, akik sehonnan. Ráadásul, ha igazán beindul az üzlet, és a kötelezőkkel párhuzamosan nagymennyiségű casco kötés is történik, akkor nagy nehézséget fog okozni a biztosítóknak, hogy begyűjtsék az ilyenkor elengedhetetlen szemlézési adatokat, azaz a biztosított autójának aktuális állapotáról tanúskodó fotókat.
- Alkusz vagy többes ügynök?: A legtöbb ügyfélnek többnyire fogalma sincs arról, hogy ki, hol áll a termékértékesítési láncban. A biztosításokat legtöbben alkuszoknál kötik, ahol több biztosító között lehet válogatni, szinte teljes palettáról. Ez biztonságot és kényelmet jelent, nem érzi azt az ember, hogy valakihez terelnék. Idén viszont már megjelentek az első olyan, „biztosító közeli”, úgynevezett többes ügynökök, akik a függetlenség látszata mögött csak egy szűk választékot árulgatnak, fő tulajdonosuk meg mondjuk egy biztosító. Igaz, annak a termékeit legalább akciósan árulják.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!
Utolsó kommentek