Partnerünk

Facebook

Utolsó kommentek

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Címkék

1% (1) 3D nyomtatás (1) ÁAK (1) adásvétel (1) adatlopás (1) adó (25) adóbevallás (1) adócsalás (2) adócsökkentés (1) adóemelés (1) adóhátralék (1) adójóváírás (1) adókedvezmény (2) adóoptimalizálás (2) adórendszer (1) adós (6) adósok (1) adósság (8) adosság (1) adósságspirál (1) adósságválság (3) adótörvény 2015 (1) adóváltozások 2015 (1) adózás (1) áfa (1) Afrika (1) agrárfinanszírozás (1) ajándék (4) ajándékozás (1) ÁKK (1) alap (2) alapítványok (1) alapkamat (3) alapkezelő (1) alaptőke (1) Albánia (1) Alibaba (1) alkusz (1) állam (5) államadósság (6) államadósság kezelő központ (1) Államadósság Kezelő Központ (2) államcsőd (2) államháztartás (1) államilag finanszírozott (1) államilag támogatott (1) állami cégek a tőzsdén (1) állami támogatás (1) államkincstár (1) államkötvény (2) állampapír (10) Amazon (1) amerikai részvények (1) Andre Agassi (1) Andy Vajna (1) Anthony Levandowski (1) Apple (1) ár (5) áramszolgáltatók (1) arany (5) aranyláz (1) aranyrúd (1) áremelkedés (1) árfolyam (25) árfolyam-növekedés (1) árfolyamgát (14) árfolyamgyengülés (1) árfolyamrés (1) árfolyamrögzítés (3) árkorlát (1) áruhitel (2) aszú (1) átlaghozam (1) átlagkereset (1) ATM (2) atom (1) attitűd (1) átutalás (1) Ausztria (1) autólízing (1) autópálya (1) A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása (1) babakötvény (1) Balaton (2) balesetbiztosítás (1) baleseti adó (1) Bank (1) bank (48) bankadó (1) bankár (1) bankbetét (7) bankcsőd (3) banki fizetések (1) banki marketing (1) banki tájékoztatás (1) bankkártya (6) bánkkartyadíjak (1) bankok (1) bankrendszer (1) bankszámla (3) bankszámla nyitás (1) bankszövetség (5) banktitok (2) bankváltás (2) Baumag károsultak (1) bázispont (1) Bécs (1) befektetés (28) befektetési alap (2) befektetési jegy (1) befektetők (1) békekölcsön (1) benzin (1) benzinár (1) bér (1) béremelés (1) bérezés (1) bérkompenzáció (1) berlusconi (1) bérnövekedés (1) beruházás (3) BÉT (2) betegség (1) betét (5) betétbiztosítás (1) betétesek (1) BEVA (2) bíróság (2) Bitcoin (4) bitcoin (1) bizalmatlanság (1) bizalom (1) bizottság (1) biztosítás (9) biztosító (3) biztositó (1) biztosító.ingatlan (1) BKV (3) blockbuster (1) Bloomberg (1) bloomberg (1) Bojár Gábor (1) bonus (1) bónusz (2) bor (3) botrány (2) brand (1) bróker (2) brókerbotrány (2) brokernet (1) brüsszel (1) Brüsszel (2) BTel (2) buda-cash (2) Buda-Cash (6) Budapest (1) budapesti értéktőzsde (2) bűncselekmény (1) BUX (1) cafeteria (2) casco (1) cds (1) cég (1) céges átverések (1) céges hitel (1) céglapítás (1) cégvezetés (1) Charity March (1) CHF (1) chipkártya (1) Ciprasz (1) Ciprus (2) civil szervezetek (1) Consequit (1) családi (1) családi csődvédelem (1) csalás (1) Csehország (1) csekk (1) csekkes fizetés (1) csőd (3) csődkockázat (1) DBR (1) decemberi effektus (1) defláció (1) Déli Áramlat (2) deviahitel (3) deviza (28) devizaadós (1) devizaadós-mentés (4) devizaárfolyam (3) devizahitel (38) devizahitelek forintosítása (4) devizahitelesek (5) devizahitelesek mentése (2) devizahitel a pártprogramokban (1) devizakereskedelem (1) devizatartalék (1) diákhitel (2) digitalizáció (1) Disney (1) diszkontkincstárjegy (1) dogányzás (1) dohány (1) dohányzás (1) dollár (3) Donald Trump (2) Donal Trump (1) döntés (1) drága (1) dugódíj (1) dzsentri (2) e-cigi (1) E-Star (1) easyjet (1) EBA (1) eBay (1) ebola (1) egészségbiztosítás (3) egészségpénztár (1) egészségügy (5) egészségügyi hozzájárulás (1) egyéni vállalkozó (1) Egyesült államok (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (1) egyszázalék (1) eladás (2) elekronikus (1) életbiztosítás (3) életmód (1) életszínvonal (1) eljárás (2) előtörlesztés (3) energia (1) ENSZ (1) Erkel Színház (1) Erste (2) értékcsökkenés (1) értékesítés (2) Észtország (2) eu (1) EU (12) eur (1) euró (16) Európa (2) Európai Bíróság devizahiteles válaszai (1) európai bizottság (1) európai központi bank (1) európai unió (2) eurostat (1) euróutalás (1) eurozóna (1) eurózóna (1) EVA (1) eva (3) externália (1) externáliák (1) Facebook (2) fapados (1) fed (2) Fed (2) fekete gazdaság (1) felhőalapú szolgáltatások (1) felmérés (2) fiatal vállalkozók (1) Fidesz (1) fidesz (2) Fidesz választási program (1) Fifa botrány (1) film (1) fizetés (1) fizetési határidő (1) fizetőképes (1) foci (1) foglalkoztatás (1) fogyasztás (4) fogyasztói társadalom (1) fogyasztóvédelem (2) földgáz (2) földtörvény (2) főnök (1) forbes (1) forex (1) forint (32) forintárfolyam (3) forinthitel (6) Fortress (1) franciaország (1) frank (8) frankhitel (2) frekvencia-árverés (1) frekvenciatender (1) függetlenség (1) futball vb (1) FX (1) gazdaság (10) gazdasági (2) gazdasági növekedés (4) gazdasági társaság (1) gazdaságpolitika (5) gázolaj (6) gdp (4) GDP (9) gépjárműhitel (1) gépkocsi (1) Google (2) google glass (1) görögország (2) Görögország (3) görög államcsőd (1) görög csőd (1) görög válság (1) Gothár (1) GPD (1) grafikon (1) GVH (1) gyereknevelés (1) Gyermekrák Alapítvány (1) gyorséttermek bezárása (1) gyorséttermek vasárnapi zárva tartása (1) gyorskölcsön (2) gyűjtőszámla (1) hajléktalanok (1) Hanza-szövetség (1) harmadik világ (1) hatalom (2) hedge fund (1) Hernádi Zsolt (3) Hillary Clinton (1) hírek (1) hitel (57) hiteldíj plafon (1) hitelezés (2) hitelfeltételek (1) hitelfelvétel (1) hiteligény (1) hitelintézet (1) hitelkártya (5) hitelképesség (1) hitelminősítés (2) hiteltársulás (1) Hiteltársulás (1) hitelválság (1) hitel átütemezés (2) HNN-index (1) honlap (1) horvátország (1) Horvátország (1) hozam (11) hozamemelkedés (1) huf (1) Hungária Értékpapír csőd (3) hungarikum (1) IFM (1) IMF (5) imf (10) IMF hitel (1) IMMOFINANZ (1) INA (3) ina (1) index (1) indiai gazdaság (1) infláció (5) ingatlan (9) ingatlaniroda (1) ingatlanpiac (3) ingyenes készpénzfelvétel (1) ing biztosító (1) innováció (5) internet (1) internetadó (1) internetes vásárlás (1) ipar (1) IPO (1) iroda (1) Írország (1) Iszlám Állam (1) IT (4) Jack Welch (1) japán (1) jármű (1) jegybank (12) jegybanki alapkamat (1) jelszó (1) jelzálog (4) jelzáloghitel (2) jen (1) Jeremie program (1) jog (1) journal (1) jövedelem (6) jövő (1) jutalék (1) K&H Bank (1) K&H MIX (1) K+F (1) kalkuláció (1) kalkulátor (2) kamat (20) kamatemelés (3) kamatos kamat (2) kamatpolitika (1) kamatszámítás (1) kamattámogatás (2) kamatvágás (1) kampány (1) káosz (1) kapitalizmus (1) karácsony (4) karácsonyi (1) kártalanítás (1) kartell (2) Kásler (1) kata (1) KATA (3) KBC (1) keleti nyitás (2) kereset (1) kereskedelem (1) kereskedő (1) késedelem (1) készpénz (5) készpénzfelvétel (1) kezelési költség (1) kgfb (3) KHR (1) kilátó (1) kína (1) Kína (5) kisebbségek (1) kisvállalkozás (1) kiszervezés (1) KIVA (1) kiváltás (1) kkv (10) kkv a tőzsdén (1) klímaváltozás (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) költekezés (2) költség (4) költségek (1) költségvetés (13) kórházak (1) kormány (13) környezetgazdaság (1) korrupció (4) kötelezettszegési (1) kötelező biztositás (1) kötelező biztosítás (3) kötvény (1) közalkalmazott (1) közgazdaságtan (3) Közgép (2) kozmetikumok (1) közszolga (1) közszolgáltatás (2) közvetítő (1) ksh (1) kulcs (1) külföldi számlavezetés (1) kupon (1) Kúria (5) kutatás (1) lakás (6) lakáshitel (12) lakáslízing (1) lakáspiac (3) lakáspolitika (1) lakástakarék (3) lakástámogatás (2) lakossági hitel (1) Lámfalussy Sándor (1) leárazás (1) leépítés (1) légiközlekedési (1) légitársaság (2) lehman brothers (1) lekötött betét (1) leminősítés (2) létminimum (1) loot crate (1) lopás (2) lopáskár (1) luxuscikk (1) magáncsőd (3) magánnyugdíjpénzárak (1) magánnyugdíjpénztár (3) magánvagyon (1) Magyarország (2) Magyar Államkincstár (1) magyar államkötvény (1) Magyar Biztosítók Szövetsége (1) Magyar ENSZ Társaság (1) magyar gazdaság (2) magyar nemzeti bank (2) Magyar Posta (1) magyar posta (1) malév (5) málna (1) malus (1) Matolcsy (4) matolcsy györgy (1) Matolcsy György (6) MÁV (2) média (1) megbüntetett bankok (1) megélhetés (1) megjatakrítás (1) megszorítások (1) megtakarítás (24) megújuló energia (1) MEH (1) melyik párt menti meg a devizahiteleseket (1) menedzser (1) mentőcsomag (1) mentor (1) merkel (1) mesterséges intelligencia (1) Metlife (1) metró (1) Michael O’Leary (1) Microsoft (1) mikulás rali (2) milliárdos (2) MKB Bank (1) mlm (1) MNB (5) mnb (8) MNB bírság (1) mobildíj (1) mobilszolgáltató (1) mol (1) Mol (2) MOL (4) monitoring (1) MTV (1) Muhámmád Junusz (1) munkabér (3) munkaerőpiac (2) munkahely (1) munkanélküliség (3) munkaügy (1) mutató (1) myhive (1) Nagy-Britannia (1) napilap (1) NAV (6) NAV-botrány (1) nemesfém (1) németország (3) nemzetbiztonság (1) nemzeti (2) Nemzeti Eszközkezelő (2) nemzetközi valutaalap (1) nettó bér (1) nhp (1) NHP (2) NMHH (1) nonprofit (1) Norbi Update (1) Norbi Update Lowcarb (1) Nouriel Roubini (1) növekedés (3) növekedési hitelprogram (1) Növekedési Hitelprogram (2) nyereség (1) nyereségadó (1) Nyerges (1) nyersanyag (1) nyersanyag járműipar (1) nyugdíj (18) nyugdíjas (2) nyugdíjas kedvezmény (1) nyugdíjpénztár (3) nyugdíjrendszer (3) nyugdíjvagyon (1) OBA (2) Obama (1) ócsa (1) OECD (3) okostelefon (1) oktatás (1) olajár (2) olaszország (2) olcsó (1) olcsó hitel (1) oligarchák (1) olimpia (1) öngondoskodás (6) önkormányzat (4) online csalás (1) online vásárlás (1) Orbán (1) orbán (1) Orbán 10 pontja (1) Orbán Viktor (2) orbán viktor (1) Oroszország (2) OTIVA (1) ötletlopás (1) otp (2) OTP (1) OTP Supra (1) OTSZ (1) otthonvédelmi (1) pályázat (1) PayPal (1) pénz (9) pénzfelvétel (1) pénzforgalom (1) pénzkérdés (1) pénztárgép (2) pénzügy (1) pénzügyek (1) pénzügyi tippek (1) pénzügyi tudatosság (2) per (7) Peter Thiel (1) piac (1) PIMCO (1) PIN (1) plasztik (1) pláza (1) politika (3) porfolioblogger (3) portfolió (1) portfolioblogger (73) posta (1) pozitív adósnyilvántartás (1) Prémium Magyar Államkötvény (1) presztízs (1) privátbanki (1) profit (1) PSZÁF (7) pszáf (3) pszichológia (1) Putyin (2) Quaestor (1) quaestor (3) Raiffeisen (3) rangsor (2) reálkamat (1) reálkereset (1) recesszió (3) referenciahozam (1) referenciakamat (1) referencia kamat (1) reklám (1) reklámadó (1) rendőrség (1) részlet (1) részvény (6) rezsi (9) rezsicsökkentés (2) robbantás (1) robotika (1) RTL (1) ryanair (2) Samuel P. Huntington (1) sárga csekk (3) sarkozy (1) Schobert (1) Schóbert Norbert (1) SEPA (1) sharing economy (1) shortolás (1) síbérlet (1) síelés (1) siker (1) Simicska (1) sittlerakás (1) sjávci frank (1) Skócia (1) skót népszavazás (1) Snapchat (1) soros (1) spanyolország (2) Spanyolország (1) spórolás (3) stabilitás (1) stabilitási törvény (1) stadion (1) startup (1) statisztika (1) streaming (1) street (1) Svájc (1) svájci (5) svájci frank (15) svájci jegybank (1) Synergon (1) szabályozás (1) szabálysértés (1) szakértői vezetés (1) számla (7) számlavezetés (1) számlavezetési díj (1) származtatott alapok (1) Szebeni Dávid (1) szegénység (2) személyi jövedelemadó (1) személyi kölcsön (1) Szentendre (1) szépségipar (1) szerencsejáték (1) Szerencsejáték Zrt. (1) Sziget Fesztivál (1) Szijjártó Péter (1) szilikon-mentes (1) Sziriza (1) SZJA (1) szja (1) SZJA bevallás (1) Szlovákia (1) Szlovénia (1) szocpol (1) szolgáltatás (1) szórakoztató elektronika (1) takarék (1) Takarék (1) takarékoskodás (1) takarékpont (1) takarékszövetkezet (3) takarékszövetkezetek (1) takarék csőd (1) támogatás (4) támogatott lakáshitel (1) tanács (6) tanácsadó (2) tandíj (2) tandíjmentes (1) táppénz (1) társadalmi egyenlőtlenségek (1) társadalom (2) társadalombiztosítás (3) Tarsoly Csaba (1) tartalék (1) tartós befektetési számla (1) távközlési szolgáltatók áfafizetése (1) taxi (1) Taylor Swift (1) tech (1) telefonadó (1) telefonos ügyfélszolgálat (1) telek (1) telekommunikáció (1) The Global Goals (1) THM (2) thm (2) tippek (4) Tokaji (1) tőke (1) tőkemegtérülés (1) tőkeszámla (1) tőketartozás (1) tőkevédett (1) tömegközlekedés (2) törlesztés (8) törlesztő (1) tőzsde (9) trafik (4) trafiktörvény (1) tranzakciós adó (6) tranzakciós illeték (4) Travis Kalanick (1) tulajdon (1) tusványosi beszéd (1) Twitter (1) Uber (3) üdülő (1) ügyfelek (1) ügyfélszolgálat (1) ügynök (5) ügyvezető igazgató (1) Ukrajna (3) ukrán válság (5) Unió (1) uniós támogatás (1) unortodox gazdaságpolitika (1) USA (5) USA 2016 (1) USA elnökválasztás (1) USA kitiltási botrány (1) üzemanyagár (1) üzlet (2) üzleti negyedév (1) uzsorás (1) vagyomtárgy (1) vagyon (2) vagyonosodási vizsgálat (1) választás (1) vállalat (1) vállalatfelvásárlás (1) vállalati kultúra (1) vállalkozás (9) vállalkozói zóna (1) válság (17) válságkezelés (1) váltás (1) valuta (1) valutaalap (2) vám (1) vámmentes (1) varga (1) vásárlás (2) vasárnapi nyitva tartás (1) vasárnapi zárva tartás (1) vasember (1) végtölesztés (1) végtörlesztés (24) versenyképesség (1) vésztartalék (1) veszteség (4) vezetési stílus (1) vezető (1) Vida Ildikó (1) viktor (1) Világbank (1) világbank (1) visszaesés (1) vizitdíj (1) wall (1) wash trade (1) webbank (2) wizzair (2) Wonder Woman (1) Yellen (1) Ynon Kreiz (1) zeneipar (1) zöldbank (1) zöld bank (1) zöld számla (1) Címkefelhő

Mit válassz az EVA helyett?

2011.11.17. 11:00

A valóság a százalékok mögött


Az egyszerűsített vállalkozói adó olyan hibrid pedagógiai eszköz, mint mikor a rossz szülő azt mondja gyerekének: „nem érdekel hol kujtorogsz, de vacsorára itthon legyél.” Ettől senkinek sem lesz jobb, de egyszerre élvezhető a szabadság és a fegyelem látszata. Mi kellene helyette?

FIGYELEM: az alábbiakban vázolt számviteli megoldások alkalmazása törvénybe ütközik. Alkalmazásukra felelősséget nem vállalunk, illetve nem is bíztatunk senkit erre, csupán bemutatjuk a történések egy lehetséges szcenárióját.

Ha az EVA a válasz, akkor a kérdés így hangzik: „milyen adónemet találjunk ki azoknak, akik jobb híján minden eszközt megragadnak, hogy elkerüljék az adózást, ugyanakkor ha szabálykövetők lennének, az nekem sem lenne kedvemre?” Az EVA létrehozása annak beismerése volt, hogy az állam nem képes gátat szabni a számlás foglalkoztatásnak, az elköltségelt kényszervállalkozásoknak, a minimálbéren (vagy azon sem) bejelentett emberek kápés kifizetéseinek. Nyűg volt ez az állam nyakán rövid és hosszútávon: egyfelől százmilliárdokat bukott el a tömeges népi adócsaláson, másfelől fenyegető volt, hogy ezek a néprétegek zéró megtakarítással érkeznek a nyugdíjkor küszöbére. Ezért kitalálták az EVA intézményét. Népszerű adónemmé vált, főleg azért, mert aki kitalálta, az annyira együgyű volt, hogy nem vette észre, hogy az államnak nettó bukás a sztori a népszerűsége ellenére: az EVA-ként befolyó adóbevételeknél egy kicsivel nagyobb lukat ütött az ÁFA-bevételeken. Később szigorítottak a feltételeken. A jövőre tervezett 35, vagy 40 százalékos kulcs önmagában nem tűnik olyan nagy plusz tehernek, de ha hozzávesszük, hogy a saját foglalkoztatás költségei, valamint az ÁFA is emelkedtek, akkor azért ez így összességében van annyira perspektivikus, mint egy lábunkra dermedt betonkockában állni egy hajó tatján.

Mindenki reszket, hogy mi lesz ezután, pedig könnyű kiszámolni: ahogy nem érte meg foglalkoztatva és bejelentve lenni az EVA előtt, ugyanúgy – vagy még kevésbé – nem éri meg 2012-ben. Mert milyen ember is egy evás? Nézzünk pár példát:

Jácint a tördelő: korábban egy kiadónál dolgozott, választhatott, hogy nettó 100-at kap bejelentve (éhhalál), vagy 220-at, ha vállalja az EVA-t. Jácint kitanulta az evázást, eleinte kis külön melók is beestek, és jó volt ide-oda is számlát adni. Manapság külön meló alig, egykori kuncsaftjai vagy tönkrementek, vagy lehetetlen árakat kívánnak, vagy csak simán megunta, hogy sosem fizetnek. A kiadótól elküldték, jelenleg egy reklámcégnek dolgozik, olyan átlag 60 napra fizetnek neki, hangulata elég tré, de legalább jobbak a csajok, mint egykor a szerkesztőségben. A reklámcég vezetője, Martin már előre jelezte, hogy ne is álmodjon róla, hogy EVA helyett be lenne jelentve. Jácint nem vitatkozik.

Tibor, a biztonsági őr: Tibornak sokáig jó volt a sora, nem kellett állnia a bankfiókban, ahol dolgozik, hanem az ATM mellett egy kis fakkban ülhet, de többnyire segít fénymásolni, és ha munkaidő után szülinapozás van, akkor általában munkatársként tekintenek rá a frontoffice-os lányok, bár ő nem banki alkalmazott. Igazából a biztonsági cégnél sem alkalmazott, valójában Roland, a cimborája ad le nagyobb számlát kettejük helyett is. Rolanddal korábban megromlott a viszonya, mert évről évre kisebb pénzt ad neki kézbe, konzultált is egy könyvelővel, de az is azt mondja, hogy Roland cége evás, így jogos, ha csökkent a pénz. Roland most azt mondja, hogy nem fogja tudni vállalni jövőre a közösködést, Tibor ezt nem veszi jónéven, de ünnepek előtt egyszerűen nincs türelme a jövőn gondolkodni. Az foglalkoztatja, hogy állítólag a bank jövőre bezárja azt a fiókját, a helyén valami használtruhás bolt nyílik, a bank nem is akar helyette új fiókot nyitni. Egy ideje a céges szülinapok sem olyan jó hangulatúak a bankban. Hogy a biztonsági cég áthelyezi-e őket máshova, nem tudni.

Alex, a vállalkozó: Alex az energiaitalos iparágban nagymenőnek számít, igaz ő nem az itallal foglalkozik, az a nagykutyák biznisze. Alex olyan promóciós eseményeket szervez és bonyolít, amikre özönlenek a tinik. Az elmúlt 2-3 év viszont már hajmeresztően gyenge volt, a szörpösök marketing büdzséje évről évre apad, és akkor ráadásul jön még a chipsadó is. Alexnek van egy evás cége, így valójában a rendezvényes cégben papíron az anyja a tulajdonos. Az evás cég pedig időről időre számlát ad a rendezvényes cégnek, így tudja kivenni Alex a pénzt a cégből, de idén már nem tudott havonta, csak 5-6 hetente, ha egyáltalán. Ha most még az evás céget is be kellene zárnia, és alkalmaznia kellene magát, akkor végképp nem éri meg. Alex azt fontolgatja, hogy inkább beviszi az egész boltot Martin nevű haverja cégébe, és akkor ott ő lehetne az Event üzletág. De Martin is panaszkodik, hogy eddigi legnagyobb ügyfelük – valami bank – már kilátásba helyezte, hogy csökkenti éves rendezvénymarketing-költését, mert éppen racionalizálja a fiókhálózatot.

Kiragadott, de életszerű példák. Egyikük sem lesz hirtelen bejelentve, nem azért, mert nem akarják, hanem mert nem racionális, vagy az, akin ez múlik, ettől elzárkózik. Nem ők az adócsalók, hanem a rendszer.

Mit fognak csinálni? A megoldás az EKHO, legalábbis addig, amíg nem kerül az is célkeresztbe. Igaz ugyan, hogy csak a foglalkozások egy nagyon szűk körére lehet alkalmazni, de nincs az a cég, ahol ne lenne szükség néhány alkalmazott grafikusra, szövegíróra, színházi dramaturgra, esetleg parókakészítőre (viccen kívül, ezek azok a foglalkozások, amiknél választható az EKHO)! Tehát az evás vállalkozást vissza kell terelni sima társasági adó hatálya alá, és abban ekhosként kell alkalmaznunk magunkat. Ha valakit zavar, hogy a cégtulaj egyben ekhos alkalmazott, akkor azt fogják csinálni az egykori evások, hogy egymás cégeiben lesznek ekhosok.

Ha jövőre eváznánk, és azt feltételezzük, hogy egy 250ezres számlát adnánk a megbízóinknak havonta, akkor abból 40%-os EVA és iparűzési adó levonása után 187ezer lenne (ez idei számokkal még 216ezer lenne), de ebből kellene még magunkat minimálbéren foglalkoztatni (kb. további 35-40ezer forint költség), illetve egyéb költségeinket el nem számolhatóan fedezni.

EKHO alkalmazásával mindez következőképpen alakul: havi 200ezres bér a munkáltatói költségekkel együtt kb 250ezer forintba kerül, innen érdemes indulni az összehasonlítás végett, hogy a „munkaadónknak” cakkumpakk ugyanannyiba kerüljünk, mint eddig evásan). 200ezres bér ekhosan tisztán 170ezer forintot ad ki. Továbbá a költségeinket (új nyomtató, tisztítószerek, internet előfizetés, hírlap) ismét számlára fogjuk (fogják önök) venni. Ha a cégnek nincs más bevétele, akkor érdemes magunkat kisebb ekhos béren foglalkoztatni, és bent hagyni a társaságban annyi pénzt, ami az ilyen havi, számlára is megvehető kiadásokat fedezi.

A gazdaság visszaszürkül, az adóbevételek pont semennyire sem csökkennek, de Jácint, Tibor és Alex sem mennek egyelőre a híd alá.

 

 

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://penzkerdes.blog.hu/api/trackback/id/tr653389305

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Eltörlik? Marad? 35%? 40%? - az eva-huzavonáról 2011.11.17. 20:42:50

Igen ritkán fordul elő, hogy a NER végsőkig lojális szavazógépei kormánypárti frakciói belekötnek Orbán Viktor elhatározásába. Néha van egy színjáték, amelyben a miniszterelnök kifejti, hogy felvetése mindössze egy javaslat, amiről az OGY képviselői hi...

Trackback: Egy bóvli ország 2011.11.17. 17:18:55

Orbán távozásával nem csak a gazdaságpolitika bukna, de bukna a Fidesz által sulykolt politika is, hogy egyedül is képesek vagyunk nagyok lenni. Márpedig egy ilyen lemondás a teljes kudarc beismerése lenne, és az könnyen a Fidesz és Orbán Viktor végét ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az utolsó bekezdéshez annyit fűznék hozzá, mert így kicsit fals az infó, hogy az EKHO feltétele először egy minimálbéres éves (12szeres) jövedelem normál adózással. Vagyis a havi minimálbért először számfejteni kell normál módon, utána jöhet az EKHO. Nem rögtön... Jó, mert a cikk szerint ez nem így van, és nagyon félreinformáló a mondat.
Az az érdekes, hogy mivel az EVÁs nem tud költséget elszámolni nagyjából dupla annyit fizet be, mint egy "normál" vállalkozó, aki még a gyerek PZS-jét is elszámolja. Miért is lenne jobb, ha ők is a normál adózást vállalják? Úgy látom a fideszben mindenkinek elveszett a zsebkalkulátora!
"Egyikük sem lesz hirtelen bejelentve"

Aki a saját EVA-s cégében dolgozik az eddig is be volt jelentve. Vagy nem?
Na, Jácint helyében kell azonnal elmenni egy trópusi szigetre és onnan online dolgozni. Adót nem fizetni, családot segíteni, kókuszok érését megfigyelni.
Micsoda rosszindulatú, ostoba cikk. Azt állítja a szerző, hogy csak simlis szerencsétlen hülyék eváznak. Hát nem. Sokan vagyunk, akik több (nem bölcsész) diplomával dolgozunk szellemi munkásként igen jó pénzért, mondjuk pénzügyi multinak (mint én is).

Másrészt az evások be vannak jelentve. Én pl. a saját bt-mbe.
Az is egy nezepont, hogy eleve mennyi hulyeseg van, egy ember nem is bir szabalyosan vallalkozni, minimum egy konyvelo kell, mintha direkt szopatnanak. Ezt ertelmesebb ember nem is birja sokaig. Itt (UK) olyan brutto 4 ora alatt lehet kisebb ceget alapitani mindennel egyutt, ES az adobevallas 1db A4-es, meg en is ki tudom tolteni egyedul. Emlekszik-e valaki a soralatetes-adobevallasos temara?

valahol akarjak, hogy elj, valahol hagynak elni, es valahol mindnen eszkozzel keresztbetesznek.
Az EVA hozta a költségvetésnek negyedévente fixen a biztos lóvét. Aki nem fizetett azt kibaszták. Áfánál, társasági adónál lehet milliós tartozásokat felhalmozni, majd bedönteni. Most majd kezdődhet az áfa és társasági adó "optimalizálás".
@ado2012: és @harmincas: valóban, az evás eddig is be volt jelentve, csak nyilván nem a teljes bérére, hanem a minimálbér erejéig. A naiv elképzelés az, hogy ha nincs EVA, akkor fullosan bejelentett dolgozókká válnának ezek az emberek. Na ez az, ami bizonyosan nem lesz.
Még valami: én pl. még a 37% mellett is EVÁ-s maradok. Rühellek csalni, mindennel együtt még mindig megéri.
Undorító és gyomorforgató, hogy míg egyesek az adót rendesen befizetik, addig van egy ilyen réteg, aki élősködhet a rendesen adózókon.
Ezek nem normális példák!
Havi 5 kiló felett visznek haza ezek az emberek és a legnagyobb problémájuk, hogy milyen autót vegyenek családi autónak. Ha nem hallom saját fülemmel kollégától, akkor nem hiszem el.
És még van pofájuk sírni, hogy megemelik az evások adóját. Emeljék csak! Ez is kevés.
Ja és ha valaki azt meri erre mondani, hogy min vagyok felháborodva, merthogy ezek az emberek ugyanúgy adóznak, akkor az nézzen magába.
Hogy savanyú lenne a szőlő? Igen! Az! Engem teljes béren jelent be a munkáltatóm, nem tudok mit tenni és ezek az evások miatt viszek haza annyit, amennyit.
Nem is írom tovább, mert csak felhúzom magam rajta.
@Blokkolnám: "Tavaly a százezer evás 182 milliárd, a 340 ezer cég pedig 323 milliárd forint adót fizetett."

forrás: index.hu/gazdasag/magyar/2011/11/04/fajna_a_koltsegvetesnek_az_eva_megszuntetese/

Barom.
Oké, értem én, de egy EKHÓs nem tud számlát adni (én az vagyok, innen tudom). Egy vállalkozó meg abból él, h kiad havi 10-12 számlát. Nem? Ez akkor működne, ha minden evás abból élne, hogy egyetlen egy nagy megbízása van, nem húsz kicsi. Vagy tévedek?
@Vaddi: az a vállalkozás adja a számlát a "foglalkoztatónak", ahova az eddigi evás ember ekhosként be van jelentkezve dolgozónak.
@Blokkolnám: nyitva felejtette az ápolód az ajtót?

index.hu/gazdasag/magyar/2011/11/04/fajna_a_koltsegvetesnek_az_eva_megszuntetese/
Hmm. És saját magát bejelentheti valaki alkalmazottnak? Értsd: egy egykori evás fényképész lehet ezentúl saját ekhós alkalmazottja, aki egy hónapban húsz kicsi számlát ad ki?
@ado2012: bocs, gyorsabb voltál
@Blokkolnám: inkább örülj, hogy van munkahelyed. Még...
ado2012

Anyukád a barom.
A környezetemben az összes evás vállalkozó csal! Ez tény! Mindegyik minimálbéren jelenti be magát!
Valamelyik milliókkal tőzsdézik, stb-stb. Gondolkozzál már el azon, amit írtam sokeszű.
Amit a két szememmel látok, amellett az általad említett cikk semmit nem ér.
Hogy mennyi kádárista kommunista van ebben az országban még mindig! És az a legrosszabb, hogy nem veszik észre magukat! Nem politikáról beszélek!

A kádárista kommunista az, aki irigykedik a másik emberre, akinek jobban megy, mert jobban forgolódott. Kedves "Blokkolnám"! Ki akadályoz meg téged abban, hogy EVÁ-s legyél? Miért utálkozol és szidalmazol és irigykedsz arra, aki nem olyan nagy mafla, mint TE! Időt és pénzt nem sajnálva utánanéz, hogy hogyan jön ki a legjobban az adórendszerből! Hol lehet az utolsó forintot is LEGÁLISAN megfogni! Akkor is, ha kiskapu. Ez mindenkinek rendelkezésre áll. És ha a sok feketemunkás (49%!!!) legalább EVÁ-t fizetne, nem lenne az ország államcsődközeli helyzetben. Sőt, akkor mindenki csak annyi adót fizetne munkavállalóként is, vagy még annyit se, mint a régi EVA.

Ezen kell elgondolkodni, és nem rögtön feljelentgetni meg gyűlölni azt, akinek többje van! Legyen neked is több! Tudod, hogy ki áll jelenleg ennek az útjában? Nem azok, akikre a saját hibáidat kened bármiféle indíttatásból. A felelős döntően TE MAGAD VAGY!
ado2012
Bocs, de abban a 182 md-ban benne a cégek által felszámított áfa is.
Almát a körtével inkább ne.
@Nagyon_Komoly
" jobban forgolódott"
"Akkor is, ha kiskapu"
Tudod normális cégnél dolgozok, aki nem hajlandó alvállalkozót alkalmazni. Ennyit arról, hogy ki a hülye.
Forgolódjál csak tovább te és a többiek, védjétek csak ezeket a ganékat.
Szándékos adóelkerülés, kiskapu keresés... te magad írtad.
Gusztustalan. És az is, hogy véded őket. Bocs, lehet, hogy még magadat is.. Szóval inkább te maradj csendben, mert a helyedben nem lennék rá büszke.
Az EVA egyetlen celja az volt, hogy az azt megszavazo parlamenti kepviselok es pereputtyuk kevesebbet adozzanak a mellekesen uzemeltetett kis tanacsado es hasonlo cegeikkel, amelyeknek ugye az illeto fo allasa reven folyamatosan biztositva voltak a zsiros (de az eves arbeveteli hatar miatt nem TUL zsiros) megbizasok. Nagyjaink mostmar nem kispalyaznak, igy nincs szukseg az EVA-ra.
@Nagyon_Komoly
És még az a durva az egészben, hogy azt próbálod beadni nekem, hogy én vagyok a hülye, mert nem úgy csinálom, mint a magadfélék. Legyél nagyon büszke magadra te egyenes ember.
@Blokkolnám: neked megtiltotta valaki, hogy evázz? benne vagy az alkotmányban, mint az egyedüli földi emberszabású, akinek tiltott az eva?

szerintem csak egy gyáva féreg vagy, nem mersz belevágni egy vállalkozásba, mert nagyon is jól tudod, hogy egyik napról a másikra felmondhatják a vállalkozási szerződésedet, és ilyenkor nincs felmondási idő, sőt, fizetheted magad után a járulékokat, miközben nincs bevételed. :)
@Blokkolnám:
"Tudod normális cégnél dolgozok, aki nem hajlandó alvállalkozót alkalmazni."

tudtad-e, hogy léteznek más cégek is? azt viszont nem tudod, hogy egy gyáva féreg nem mer ám felmondani, és a bizonytalanra céget alapítani, majd evázni. ezért se kezdtél bele, inkább sötétzölden az irigységtől jártatod a bagólesődet. egyszer az életben a saját talpadra is állhattál volna, nem a háttérbe húzódva, egy sunyi féregként várni, hogy a munkát kiossza a főnök. járhattál volna cégekhez, adhattál volna ajánlatokat, láthattad volna, hogy jó, ha 20-30-ból egy összejön, stb. de nem. inkább rázod az öklödet, és punnyadsz tovább.
@Blokkolnám: hibás alapból indulsz ki, ezért rossz az érvelésed. Ráadásul csupa indulat vagy. Hidd el, az EVÁ-sok többsége nem Mercivel száguldozó kopasz. Egyszerűen nincs más lehetőségük. Kénytelenek számlásan dolgozni a saját cégükben. Persze nyakukba tehetnek nagyobb adót, csakhogy ez a cégek javánál képtelenség, nincs miből, nincs honnan. Az EVÁ-sok jellemzően a számlalánc végén elhelyezkedő vállalkozások, nincsen lehetőségük költségszámlákat szerezni - zömmel pont azért választották az EVÁ-t, mert semmi kedvük nem volt az ilyesmivel "okoskodni".
Érdemes lenne kevesebb indulattal kifejtened a véleményed.
@harmincas: Igazán gondban azok vannak, akik az EVA-s cégükből kölföldre dolgoztak, ezzel javítva Magyarország, sőt gyakran az egész EU külker egyenlegét.

Ezek az adózók ÁKK-s, Áfa nélküli számlát állítanak ki, tehát CSAK nettó bevételük van. Nézzük mit választhatnak:

- Eddig fizettek 31% adót a nettóból, maradt 69%. Ha EVA-sak maradnak, akkor ezentúl 38% adót kell fizetniük és csak 62% marad meg, ami adott esetben évente sokszázezer forint éves kiesés.

- Ha kilép az EVA-ból, akkor meg lehetetlen helyzetbe kerül. A nettó bevételeit kell szembeállítania a többnyire bruttó kiadásaival, ami rendszeres Áfa visszaigénylést jelentene. Mondanom sem kell, hogy ez milyen állandó vegzálással járna a "hivatal" részéről...

Tehát eddig is épp hogy csak megérte az EVA, az egyszerűsége miatt. Az emelt kulccsal itt már nem fogja megérni. A reális megoldás a tevékenység külföldre történő áthelyezése, de sajnos az sem legális ha az ember nem távozik családostul Tehát marad a teljes távozás.

Eredmény: Elűzik az országból azokat a magas hozzáadott értéket előállító szellemi dolgozókat, akik a külker egyenleget a leginkább javították és a külföldről behozott pénzből sokat (lásd a korábbi post-okat) adóztak mindenféle költségelszámolási trükkök nélkül.

Ezúton gratulálok az elvtársaknak az újabb elcseszett ötletükhöz!

Ez tutter visszafelé fog elsülni, legfeljebb majd letagadják a számokat...
Nagyon jó ez a blog! nem tudom ki jegyzi, de elég gyenge tartalommal rendszeresen kikerül a blogketrecbe?!

Nos a szerzőnek fogalma sincs a magyar válalkozói viszonyokról, így az EVA sajátosságait sem sikerült megfognia, alapvető fogalmi zavarok vannak, a példák borzalmasak és önmagukban semmilyen állítás alátámasztására, bárminek a megállapítására nem alkalmasak.
Egy kalap szar az egész (ismét)!

Szerintem olyanról kellene írni, amihez ért, amiről rendelkezik ismeretekkel, v. hajlandó alaposan utánanézni!
Ha ilyen téma nincs, az sem baj, viszont akkor nem kell blogolni!

További eredményes munkát kívánok!
Én valszeg számlát fogok gyűjteni nagy üzemben, mint az ÁFÁsok javarésze. Eddig nagyjából 7 millió Ft adót fizettem évente, most majd fizetek 2-t.
@Blokkolnám: Örülj neki, hogy bejelentenek. A döntő többség szerintem szintén örülne annak, ha be lenne jelentve munkavállalóként (szabadság, táppénz, miegymás...), és nem kényszervállalkozó.
A minimálbér utáni járulék olyan 61000 forint (ha főállás), ezt akkor is kifizeted, ha nincs bevételed, és ezen kívül a BRUTTÓ összeg 30%-a megy még a levesbe.
300 000 forint havi bevételnél pl. marad 140000 forint havonta. Biztató, mi? Ebből lejön még az iparűzési és a könyvelő, meg a költségek, amiket nem számolsz el. Nyilván minél többet keresel (és minél kevesebb a költséged) annál jobb a helyzet. Számolj nyugodtan egy órabért, és higgadj le.
Az EVA felső határát kellett volna levinni, nem az adóját emelni... Maxx 7-8 millió, a minimális járulékot meg a bevétellel arányosan növelni, és máris nincs ki.aszva egy csomó emberrel, és nincs más helyett számlázás sem.
ma magyarországon van ember, aki tudja, hogy 1 (egy) hét múlva épp milyen adószabályok szerint fog adózni?
@Blokkolnám: Tényleg ennyire sötét vagy? Majd ha kibasznak a cégtől ahol dolgozol, majd megemlítik, hogy dolgozhatsz nekik továbbra is, de leszel szíves ezentúl vállalkozóként, akkor is ilyen nagy lesz a pofád?
Gondolom, valami állami intézményből okoskodsz, mi?
és akkor van Béla, aki építészmérnök, az átlagos fajtából, tehát nem keresi szarrá magát.
ekhos nem lehet, költséghányada 15%, tehát a tételes nem éri meg neki.
és gőze sincs, mit csináljon most.
@Babette_: Menjen el főállásba, ahhoz a céghez, ahol "@Blokkolnám" is dolgozik! :)
@nemjópasi: Á, oda csak bhecsülethes embereket vesznek fel. :D
Nm sok értelme volt ennek az írásnak. Szakszerűtlen, ponttlan, félrevezető megfogalmazásokat tartalmaz, csak arra jó, hogy a "Blokkolnám" féle antiganék felhúzzák rajta magukat. Csak két példa: a havi járulék minimálbéres társas vállalkozónál ha csak 78 000 Ft után fizet járulékot, akkor is 48 360 Ft, de egy APEH ellenőrzésnél ez kevés lesz, mert
néhány kivéteétől eltekintve 94 000 Ft után kell fizetni, ennek pedig több mint 59 000 Ft a járuléka 2011-ben. És ezt AKKOR IS KELL FIZETNI, ha nem volt bevétel ! A 250 000 Ft-s számla az valójában 312 500 Ft-s, és így marad 215625 Ft. A példánál maradva ebből jön le még a bér után fizetendő járulék (57 000 Ft), a könyvelő (15-25 000 FT), a bankszámal költség (3-5000 FT). Nem beszéltünk még a munkához kapcsolódó utazási és telefon költségekről, arról, hogy nincs cafetéria, ha vidéken kell aludni, akkor senki nem téríti a szállás költséget, stb. Tehát a 312 500 Ft-ból a legjobb esetben is maximum kb 140 000 Ft jövedelem marad. Ez a mostani EVA ! Mennyit is adózik egy EVÁS ?
Nem titkolom, evás vagyok. Öt éve változatlan áron dolgozok, mert egyszerűen nem visel el a piac egy fillér áremelést sem. Az állam persze közben folyamatosan egyre többet kér az általam megtermelt jövedelemből. A munkaidőm rugalmas, ez azt jelenti, hogy tíz alatt háromszor tudtam elmenni két hét egybefüggő szabadságra, átlagban évi 2500-3000 órát dolgozom (az idén volt olyan hónap, amikor 29 napot dolgoztam, napi 10-11 órát) Húsz éves vállalkozói multtal eljutottam oda, hogy ha találok egy elfogadható állást, akkor inkább elmegyek alkalmazottnak egy céghez. Csak túl az ötvenen ez sem olyan könnyű.
Hát ennyit a gané evásokról. Aki írigyli csinálja, szabad a pálya !
@balansz: Most látom, hogy közben két hozzászóló is hasonlókat ír mint én. Nem akartam plagizálni, csak ezek közben kerültek fel. A lényeg persze az, hogy egyformán látjuk a dolgokat. Egyébként a cikkben hivatkozott EVA kalkulátor rosszul számol. Talán nem véletlen, hogy tegnap kb két órán keresztül volt csak az index címlapján.
@balansz: Gratula. Pontosan fogalmaztál. Én is szó szerint éjjel-nappal-hétvégén dolgozom.

Mellesleg én az elmúlt évek alatt a magánszektorbeli jövedelmemből többször annyi adót és járulékot fizettem be, mint a "normál" alkalmazott emberek 95%-a.
@nemjópasi: sírva röhögök...vagy röhögve sírok.nemtom.
@balansz: Béla is.
@harmincas: Béla is. hiába mondom neki, hogy néha pihenjen.
@balansz: Most azt kellene csinálni, hogy az EVA-sok elfoglalják a fideszesek állásait, azokat, amelyek u.a szakképzettség kell, de a csóka azért kapta mert fideszes.

Ők pedig mennek EVA-snak a szabadpiacra.

Mindenki jól jár, különösen az EVA-sok, hiszen fizetés, szabi, cafetéria, ők persze nem, viszont tapasztalatokat gyűjtenek az EVA-ról, ami fontos.
@Blokkolnám: Te miért nem EVA-zol ha olyan jó?
@Blokkolnám: oké, értjük, neked szar. talán még sajnálunk is. na de áruld már el, erre miért az a megoldás, hogy akkor legyen mindenki más is megszopatva?

a magyar adórendszerben pont nem az evával van baj, hanem az összes többivel.
@Laresz: Mert éhen halna 2 hónapon belül. Gondold el, tuti, bár szarul fizető állásból az utcára. Se cafetéria, se szabi és még fizetheti is maga a járulékait.
Jövőre fele annyi EVA-bevétel lesz, ezt borítékolom, ami egyben remek érv is lesz a megszüntetése mellett.
@Blokkolnám: A legelején, ott léptél mellékvágányra, hogy nem az adó mértékét, hanem az adóalapot kellene növelni.

Mert az röhej, hogy az eltitkolt jövedelem mindig 0%-ot adózik, a látható meg egyre többet...
@balansz: A 94000 Ft járuléka 41830 Ft. (céges nyugdíj 22560, saját nyugdíj 9400, céges egészségbizt+munkaerőpiaci 2820, saját egészségbizt+munkaerőpiaci 7050)

Jövőre sokkal rosszabb lesz, mert a garantált bérminimum másfélszerese után kell majd járulékot fizetni.

Könyvelő evásnak minek?
@Blokkolnám: Úgy látom te viszont az éhbérből és irígységből élők rétegébe tartozol. És úgy tűnik a hozzászólásaid alapján, hogy ott is maradsz örökre. Te az a tipikus sikertelen szánalomkupac vagy, aki szerint inkább "dögöljön meg a szomszéd tehene".
@Szárnyati Gézа:
Igazad van, túl egyszerűen fogalmaztam: adótés járulékot kellett volna írni. A 94 000 Ft után ugyanis szja-t is fizet az evás, ami a szuperbruttó miatt 94000*1,27*0,16=19102 Ft, ha jól szoroztam. Tehát ezt még hozzá kell adni az általad számolt járulékhoz (az előbb a szuperbruttóval nem is számoltam, ez tényleg hiba volt).
Minek könyvelő ? Szerintem már Te is sejted: pl azért, hogy legyen valaki, aki pontosan kiszámolja az adó és járulék terheket, meg minden hónapban elektronikusan beadja a bevallásokat, meg az evások egy része Kft-ben dolgozik (én is), vagy ügyvédi iroda, ahol nem elég a bevételi nyilvántartás, hanem a számviteli törvény szerinti kettős könyvitelt kell vezetni, egyszerűsített éves beszámolót kell készíteni. Ezt meg bizonyos bevétel felett csak regisztrált mérlegképes könyvelő végezhet (ha jól emlékszem 5 millió felett). Szóval ilyen apróságok miatt kell könyvelő is.
@balansz: Nem kell SZJA-t fizetni a 94000 után. Ha akarja az evás, kivehet sokkal kevesebbet is. Az EVA deklaráltan helyettesíti az SZJA-t is.
@mrbateman: Addig oké, hogy te irigy vagy erre a blogra, de elmondod, hogy melyik példával mi volt a bajod? Én a fél baráti körömre ráismertem. A kényszervállalkozás létező jelenség. A haver által adott evás számla létező jelenség. A csökkenő árbevételi lehetőségek az evások körében létező jelenség. Akkor mi a sánta?
@balansz: a bankszámla, a könyvelő, a cafetéria meg az utazási költség, az mind olyan tételek, amiket teljesen fölöslegesen veszel elő az evás és a nem evás összehasonlításánál, hiszen before after ugyanúgy kell fizetni, és ahány cég, annyiféle (ellentétben a járulékokkal és az adókulccsal, ami mindenkire vonatkozik). Ráadásul ha ezután nem evás leszel, hanem egy sima cégként adsz számlát, ahova ekhosan vagy alkalmazva, akkor a könyvelőt, bankot, meg az összes többit elsázmolhatod, és akkor kisebb lesz a társasági adója a donor cégnek. Szerintem van abban valami, amit ez a cikk ír. Még ha nem is feltétlen pontos forint fillérre. És szerintem sokan félre is értik: pont nem egy eva ellenes blogbejegyzés ez.
Minden probléma, vita, eva - nem eva kérdés abból fakad, hogy a piacon elérhető számlás bevételből nem lehet élhető nettó jövedelmet csinálni. Ha 2-3x annyi lehetne a bevétel, akkor mindenki fizetne egy méltányos adó (áfát, tao-t)és nem kellene az eva sem. És a számlavásárlás sem. És a nyilvántartások is egyszerűek lennének (hiszen most azért bonyolultak, mert fél az állam, hogy nem fizetnek adót - mondjuk így sem).

Lassan sör sincs, nemhogy söralátét.
@Szárnyati Gézа: Ezt a hülyeséget hol olvastad ? Már ne haragudj ?
Az EVA-val csak annyit kellene csinálni, hogy levinni a határt 6-8 millióra és csak egyéni vállalkozónak engedni! Ekkor egyből kiesnének a EVA-s kft.n keresztüli kifizetőhelyek és megmaradni a szellemi tevékenységet végzőkre. Kis vagy semmi költségű valóban vállalkozók. Pl szabadúszó tanácsadók, mérnökök stb. Egy ilyen vállalkozás EVÁval fizetett rendesen, de eva nélkül nem fog, mert mindenről számlát kér és fog elszámolni, így nullás, vagy minimálisan pluszosok lesznek...
@balansz: tán az EVA törvényvben olvasta, abban, amelyiket te nem olvastad.
@Szárnyati Gézа: kivehet kevesebbet, nullát is, de akkor is meg kell fizetni a másfélszeres minimálbér utána a járulékot.
Szóval tök mindegy mennyit veszel ki (nem is érdekel senkit mennyit), fizeted a 41'832Ft-ot havonta. Ha nem volt egy kanyi forint bevételed akkor is.....
@will: Rendben, hogy nem eva ellenes, de sokan úgy gondolják, hogy az EVÁSOK lányégeben adócsalók, vagy adóelkerülők. Pont ezt a téveszmét nem oszlatja el a cikk. Egyébként még egy apróság: az EVÁS minden adókötelezettségt befizetett, az evások között nincsenek adótartozást felhalmozók, ugyanis ha december 20-n adóhiánya van az evásnak, akkor a következő négy évre már ki is esett az evából.
@balansz: Testvérem. Hozzáteszem, hogy az első akinek a megbízását felbontják, az az evás kolléga. Én csak úgy mondom, ha kérdezik miért szakadt meg a szerződésem, hogy "projektre" szerződtem. Plusz mindig két három felé számlázok, hogy azt a jövedelmet el tudjam érni, ami a megélhetésemhez kell. És egyik számlát se puszira fizetik. A munkamorálunkat már leírtad...
@csintapala: Ha a 2002 évi XLIII. tv-re gondolsz, akkor kiábrándítalak: olvastam. Hát abban nincs olyan, hogy nem kell szja-t fizetni. Tudom, hogy van egy olyan felfogás, amely szerint ha a vállalkozó nem vesz fel jövedelmet, akkor akkor nem keletkezik szja fizetési kötelezettség. Ez jól hangzik egészen addig, amig az APEh meg nem nézi a céget, és azt nem látja, hogy egyébként minden hónapban kiveszel a bankszámláról 100 000 ft-t. Azt modja erre, hogy ez a te havi jövedelmed, ami után nem fizetted meg az szja-t. Összegezve:
lehet persze csak a járulékot fizetni, de egy ellenőrzésnél ez szinte bizots bukta. Az megint egy más kérdés, hogy érdemes-e ezt kockázatot bevállalni. Kb 95 5-s eséllyel szerintem is megúszható a dolog. De ettől még ezzel szerintem számolni kell.
@Szárnyati Gézа: Az jogszabály, és az APEH is tud róla ?
@balansz: Á, nem jól tudod. Az mind költség, amit kiveszek. A megélhetésem költsége.
@balansz: Nem veszel ki minden hónapban. A negyedéves EVA-előleg fizetése után veszed ki az EVÁval már leadózott pénzedet.
@Szárnyati Gézа: Bevételi nyilvántartásos Bt-nél esetleg megállhat a dolog, mert ott a házipénztár korlát nem érvényes. De ahol kettős könyvelés van, ott ez is bukta.
Akinek nincs más főállású munkaviszonya, az meg ebből a bevételből él, ezért általában kénytelen kivenni a pénzből, ugyanis elég kevés helyen lehet úgy vásárolni, hogy majd a negyedévet követő hónap 13-n fizetek. Én konkrétan egy helyet sem ismerek.
balansz:
"Ez jól hangzik egészen addig, amig az APEh meg nem nézi a céget, és azt nem látja, hogy egyébként minden hónapban kiveszel a bankszámláról 100 000 ft-t. Azt modja erre, hogy ez a te havi jövedelmed, ami után nem fizetted meg az szja-t."

Evás vagyok (egyszemélyes bt). Nem minimálbérre vagyok bejelentve, hanem többre, ezt nyilván ki is veszem, de legjobb tudomásom szerint nem fizetek szja címszóval semmit. Az eva kiváltja az szja-t.

Amit beidéztem tőled az pedig ott sántít, hogy az evásnak nem kell elszámolnia a kiadásairól, következésképpen az apeh nem is kérheti számon, hogy mire vettem ki plusz 100e Ft-ot. Költség, amit nem számolhatok el, cserébe nem is kell számlákkal igazolnom.
@balansz: A kettős könyvvezetés nekem már sok (pedig több könyvelő is mondta, az egyszerűbb, mint az egyszeres), így biztos igazad van abban az esetben. Én a bevételi nyilvántartás esetéről írtam.
@leo&fred: Hát, ez is egy jó közelítés, a max. forgalom leszabályozása feltehetőleg az "életszerű" kategória felé vitte volna a rendszert. Bár, az itteni élet...

Szerintem az igazi probléma viszont az, hogy kis hazánkban a vállalkozás mint fogalom inkább képzavar, mely képzavar felsőfoka a "kényszervállakozás" (ilyet értelmes ember nem mond). Amit sokan annak hisznek, és ezen belül is leginkább az evásokhoz kötik, azt tisztességes helyen self employmentnek hívják. Nálunk ilyen nincs, ráadásul vélhetőleg olyanok alkalmazzák ezt az adózási formát, akik több cégben (nem csak evásokban) is érdekeltek (a többit a t. olvtársak fantáziájára bízom). Ez ugyan még nem adócsalás, egy kötekedő könyvvizsgáló is max. adóelkerülésnek hívná, de nagy általában nem a fehéredés irányába hat; továbbá az adómorál romlása nem ott árt a legtöbbet, ahol csalnak, hanem ott, ahol egyébként tisztességesen próbálnák kigazdálkodni az akár magasabb terheket, és mégsem jutnak előnyhöz, de mégcsak méltányos versenyhelyzetbe sem az "egyszerűsítők"-kel szemben.

Szóval lehet kórusban megugatni az eva körüli mizériákat, egy valóban igazságos, általános és méltányos közteherviselés felé vezető úton mielőbb el kell hajítani (az ekhóval együtt).
Rossz kiindulás, rossz következtetés! Az EVa a szabadúszó szolgáltatók adója, márpedig a gazdasági teljesítmény 70%-át a szolgáltató szektor adja! A szolgàltatások sajátossága, hogy a legfőbb erőforrás a szolgáltató személyes közreműködése! Nem munkàja, hiszen nem dolgozik valki másnak, hanem szolgáltat! Legyen az egy fodrász, egy festő mázoló, egy újságíró, három pályakezdő mérnök, vagy 1500 más szakma, ahol a kisvállalkozás nem munkaviszonyt fedez! Az EVA épp azért jó és korszerű adó mert az alultőkésített hazai kisvállalkozások versenyképességi hátrányát segíti ledolgozni! Sokszor csodálkozom, amikor számolgatnak, hogy megéri-e az EVA és elfelejtik: az EVA utáni osztalék tiszta, személyre szóló jövedelem amelynek alternatívája a nettó bér (bruttó árbevételből ez 60% körüli adót jelent) vagy a kivett nettó osztalék (10% Ta, 16 % osztalékadó + Eho és talán Szja is! Egyik sem egy mikrovállalkozás által kitermelhető arány! Az EVa nagy erénye, hogy egy kezdő vállalkozás számára elèrhetővé teszi azt, ami mára már egy multi számára is behozhatatlan hátrányt jelent: a tisztességet!
@csintapala: Igen, mert amit kiveszel, az után nem szja-t kéne fizetned, hanem osztalékadót, vagy mi a francnak hívják. Szóval az eva nem az szja-t váltja ki, hanem a szétosztott cégnyereség után megfizetendőket.
Én már elég régóta EVÁ-zok (van főállásom, a BT másodállás, de elég sokat hoz: fordítás, szerkesztés). Eleinte nagyon örültünk neki, hogy végre nem kell állandóan fiktív számlákkal elszámolni, és a gyerek cipőfűzőjéről is áfás számlát kérni. Még úgy is megérte, hogy valamivel többet fizetünk be adóban, mert tényleg tele volt a hócipőm az állandó szarozással.

Amikor felemelkedett 30 százalékra az EVA, gondolkozóba estünk, hogy akkor visszaállunk rendes adózásra. Na, most a kormány megoldja a dilemmát. Irány vissza a rendes adózás, a fiktív számlavásárlás, a cégre könyvelt síelés és nyári repülőjegyek. Nem hiányzik, de 37 százalékot én nem fizetek be, bekaphatják. Ennyit fizessenek be a népnemzeti fülkeforradalmárok.
@balansz: Hát, ezt tényleg benézted. Az apeh nem minősít, hanem bizonyos eljárási szabályokra hivatkozva hiányol majd némely papírokat. Amúgy nem vagy köteles a köznapi értelemben vett jövedelemből (aka bér) élni: a cég nyereségét előre is ki lehet venni, úgyismint osztalékelőleg. Annak adóját viszont az eva kiváltja.

(És innentől igazságtalan azokkal a cégekkel szemben, amelyeknél a pénzforgalom jelentős részét teszik ki a számlával igazolható költségek, vagyis nem gazdaságos az evázás. Azon túl, hogy lényegesen nagyobb kockázatot viselnek fajlagosan kisebb nyereséggel, még azt is nagyobb elvonás terheli.)
@Flea: Jól kezded, valóban rossz kiindulás, csak utána nem felkiáltójelet, hanem kettőspontot kellett volna tenni.

Hadd kérdezzek valamit. Mi a különbség két fodrász (könyvelő, újságíró stb., a festő pont nem jó példa, mert ott elég magas az anyagok miatti költséghányad, tehát nem fog evázni, hacsak nem csalja el valaki másnál a számláit) munkája / szolgáltatása között a könyvelési forma függvényében? Ennyit a könnyen elérhető tisztességről.
@csintapala:
Akkor idézek: 2002 évi XLIII. tv 4.§ (Nyilvántartási kötelezettség)

"6) A bizonylatot (ide értve a beszerzésekről kapott bizonylatot is), a nyilvántartást az adó megállapításához való
jog elévüléséig kell megőrizni. E kötelezettség a bizonylat rontott példányára is vonatkozik."

A 6. §-ban meg ez olvasható:
A bevétel:

"2) Bevétel a számvitelről szóló törvény hatálya alá nem tartozó adóalany által vállalkozási (gazdasági)
tevékenységével összefüggésben, vagy arra tekintettel bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett
vagyoni érték, beleértve az áthárított általános forgalmi adót is. Vagyoni érték különösen a pénz, az utalvány (ideértve különösen a kereskedelmi utalványt és minden más hasonló jegyet, bont, kupont, valamint egyéb tanúsítványt, amely egy vagy több személy árujára vagy szolgáltatására cserélhető, illetőleg egy vagy több személy esetében is
alkalmazható kötelezettség csökkentésére), a dolog, az értékpapír, az igénybe vett szolgáltatás és a forgalomképes
vagy egyébként értékkel bíró jog, valamint az adóalany javára elengedett kötelezettség vagy átvállalt tartozás."

Ebből az igénybe vett szolgáltatás a leglényegesebb, mert például, ha nincs a tevékenységhez bizonyíthatóan szükség van internetre, és nem tudsz az internetről számlát mutatni, akkor annak szokásos piaci értékével megnövelhetik a bevételed.
Tehát számlát bevételi nyilvántartásnál is kellene gyüjteni, csak a könyvelésével nem kell bajlódni. Azért ez nem ugyanaz, mintha egyáltalán nem kellene költség számla.
Innentől csak a revizor jóindulatán múlik, hogy kéri-e a költségszámlákat, vagy nem, vagy megkérdezi-e, hogy hol a bankszámláról felvett pénz ?
@Flea: Ja, amúgy kezdő vállalkozásnak nem elérhető az eva. Nem választható, hanem kérni kell, és bizonyos feltételeknek eleget kell tenni. Mire ezekkel megvagy, eltelik pár év, és rég nem vagy kezdő. Sőt, talán már a többedik cég a családon / haveri körön belül...

Amúgy valóban lehetne egy modern, vállakozási kedvet élénkítő forma: pont meg kéne fordítani. Induló cégeknek kéne kapniuk, amiről egy bizonyos forgalom elérése után mindenképp át kéne térniük költségnyilvántartásos ÉS foglalkoztatós formára, illetve az idő múlásával emelkedő kulccsal lehetne továbbvinni (csakhát innentől jönnének az Új nevem van 2000, ÚNV 2005, ÚNV 2010 stb. cégek)...
@balansz: Most akkor hogy is van? A bevétel a költség? Nincs itt valami félreértés?

Amúgy a bizonylatot és a nyilvántartást az adómegállapítási jog elévüléséig... Így hirtelen nem tudom, hogy van a törvény, de mintha az általányadók esetén nem vizsgálnák a költségeket, vagyis az adómegállapítási jog nem érinti (mivel más alapján, pl. bruttó bevétel vagy pénzforgalom alapján állapítják meg).
@pg2: bocsi, átalány...
@harmincas: Azert ezt usd be egy EVA kalkulatorba. Ha 0 koltsegu teteles ceged van, es osztalekkent veszed ki a penzt - mindent legalisan! - akkor az EVA csak egy lehelletnyivel jobb. Ha minimalis koltseged is van, akkor mar roszabb.
@pg2: Minimum 2 ev telik el, mert az EVA belepest megelozo 2 adoevben kell tudni felmutatni a megfelelo szamokat.
Ez a cikk egy nagy baromság, a sok kiskapus megfejtés létezik ugyan, de nehogy már azt a látszatot keltsük, hogy csak ilyenek eváznak. Én pl. főállású vállalkozóként vagyok evás, fordításból élek, és anno pont rám szabták az evát: zéró költséggel dolgozom (ha nem számolom, hogy kellett hozzá egy számítógép meg egy internet-előfizetés). Az eva megváltás volt a számlákkal mutyizós évek után. És nem, nem adok számlát mások helyett, nincs alkalmazottam. A családomat tartom el belőle, ennyi.
Mi a tarka rák farkáért nem hagyják élni az embert, és oldják meg a kiskapuk bezárását az ajtó befalazása nélkül?
Ja, a cím meg nettó hatásvadászat, az, hogy a végén megemlíted az EKHO-t (ráadásul nem is pontosan), még nem válasz a bene feltett kérdésre.

Tudod, erre az írásra azt mondom, amit Nagy Feró az X-Faktorban az egyik félbéna jelentkezőnek, aki "örömet akart szerezni az énekével": Maga ne akarjon örömet szerezni nekem, van énnekem elég bajom anélkül is!
Igazából a cikkből egy dolog jön le egyértelműen: aki teheti, húzzon el innen mihamarabb a fenébe. A nyugdíjasok és a közszolgák pedig fizetik majd azt az adót amiből aztán a nyugdíjakat és a közszolgákat fizetik.

Annak a kínos, aki valamiért nem teheti ezt meg (Pl. családi okok). Az próbál megélni ahogy tud, de hála a mindenkori magyar kúrmányok tevékenységének, ez egyre szarabbul megy mindenkinek.
@koc: üsd be te (én megtettem és a könyvelővel is konzultáltam), minimum 20% költség után kezd jobb lenni, de inkább 30% fölött.
@midnight coder: Vag az jön le a cikkből, hogy aki teheti, tegyen a rendszer ellen :)
Paradigmaváltás jön, és ennek itt az ideje.

Egyébként kár elhúzni. Mindenkinek elsősorban ott kell megoldani az élet ilyen kihívásait, ahová nyelvileg/kulturálisan tartozik. Persze lehet elmenni is, de zömmel nem ez a megoldás.
@Babette_: keress másik könyvelőt.
Oktatással, lektorálással foglalkozom heti 36 órás főállás mellett EVA-sként (zöme bevétel mentes az áfa alól). 5 millió alatt van az éves bevételem. (így nincs helyi adó) Kb. a bevétel felét el tudnám költségelni. Érdemes kilépnem jövőre? Ha igen, akkor mire érdemes váltan? (vállalkozás típusa, kivét, osztalék?)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása