Partnerünk

Facebook

Utolsó kommentek

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Címkék

1% (1) 3D nyomtatás (1) ÁAK (1) adásvétel (1) adatlopás (1) adó (25) adóbevallás (1) adócsalás (2) adócsökkentés (1) adóemelés (1) adóhátralék (1) adójóváírás (1) adókedvezmény (2) adóoptimalizálás (2) adórendszer (1) adós (6) adósok (1) adósság (8) adosság (1) adósságspirál (1) adósságválság (3) adótörvény 2015 (1) adóváltozások 2015 (1) adózás (1) áfa (1) Afrika (1) agrárfinanszírozás (1) ajándék (4) ajándékozás (1) ÁKK (1) alap (2) alapítványok (1) alapkamat (3) alapkezelő (1) alaptőke (1) Albánia (1) Alibaba (1) alkusz (1) állam (5) államadósság (6) államadósság kezelő központ (1) Államadósság Kezelő Központ (2) államcsőd (2) államháztartás (1) államilag finanszírozott (1) államilag támogatott (1) állami cégek a tőzsdén (1) állami támogatás (1) államkincstár (1) államkötvény (2) állampapír (10) Amazon (1) amerikai részvények (1) Andre Agassi (1) Andy Vajna (1) Anthony Levandowski (1) Apple (1) ár (5) áramszolgáltatók (1) arany (5) aranyláz (1) aranyrúd (1) áremelkedés (1) árfolyam (25) árfolyam-növekedés (1) árfolyamgát (14) árfolyamgyengülés (1) árfolyamrés (1) árfolyamrögzítés (3) árkorlát (1) áruhitel (2) aszú (1) átlaghozam (1) átlagkereset (1) ATM (2) atom (1) attitűd (1) átutalás (1) Ausztria (1) autólízing (1) autópálya (1) A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása (1) babakötvény (1) Balaton (2) balesetbiztosítás (1) baleseti adó (1) Bank (1) bank (48) bankadó (1) bankár (1) bankbetét (7) bankcsőd (3) banki fizetések (1) banki marketing (1) banki tájékoztatás (1) bankkártya (6) bánkkartyadíjak (1) bankok (1) bankrendszer (1) bankszámla (3) bankszámla nyitás (1) bankszövetség (5) banktitok (2) bankváltás (2) Baumag károsultak (1) bázispont (1) Bécs (1) befektetés (28) befektetési alap (2) befektetési jegy (1) befektetők (1) békekölcsön (1) benzin (1) benzinár (1) bér (1) béremelés (1) bérezés (1) bérkompenzáció (1) berlusconi (1) bérnövekedés (1) beruházás (3) BÉT (2) betegség (1) betét (5) betétbiztosítás (1) betétesek (1) BEVA (2) bíróság (2) Bitcoin (4) bitcoin (1) bizalmatlanság (1) bizalom (1) bizottság (1) biztosítás (9) biztosító (3) biztositó (1) biztosító.ingatlan (1) BKV (3) blockbuster (1) Bloomberg (1) bloomberg (1) Bojár Gábor (1) bonus (1) bónusz (2) bor (3) botrány (2) brand (1) bróker (2) brókerbotrány (2) brokernet (1) Brüsszel (2) brüsszel (1) BTel (2) buda-cash (2) Buda-Cash (6) Budapest (1) budapesti értéktőzsde (2) bűncselekmény (1) BUX (1) cafeteria (2) casco (1) cds (1) cég (1) céges átverések (1) céges hitel (1) céglapítás (1) cégvezetés (1) Charity March (1) CHF (1) chipkártya (1) Ciprasz (1) Ciprus (2) civil szervezetek (1) Consequit (1) családi (1) családi csődvédelem (1) csalás (1) Csehország (1) csekk (1) csekkes fizetés (1) csőd (3) csődkockázat (1) DBR (1) decemberi effektus (1) defláció (1) Déli Áramlat (2) deviahitel (3) deviza (28) devizaadós (1) devizaadós-mentés (4) devizaárfolyam (3) devizahitel (38) devizahitelek forintosítása (4) devizahitelesek (5) devizahitelesek mentése (2) devizahitel a pártprogramokban (1) devizakereskedelem (1) devizatartalék (1) diákhitel (2) digitalizáció (1) Disney (1) diszkontkincstárjegy (1) dogányzás (1) dohány (1) dohányzás (1) dollár (3) Donald Trump (2) Donal Trump (1) döntés (1) drága (1) dugódíj (1) dzsentri (2) e-cigi (1) E-Star (1) easyjet (1) EBA (1) eBay (1) ebola (1) egészségbiztosítás (3) egészségpénztár (1) egészségügy (5) egészségügyi hozzájárulás (1) egyéni vállalkozó (1) Egyesült államok (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (1) egyszázalék (1) eladás (2) elekronikus (1) életbiztosítás (3) életmód (1) életszínvonal (1) eljárás (2) előtörlesztés (3) energia (1) ENSZ (1) Erkel Színház (1) Erste (2) értékcsökkenés (1) értékesítés (2) Észtország (2) EU (12) eu (1) eur (1) euró (16) Európa (2) Európai Bíróság devizahiteles válaszai (1) európai bizottság (1) európai központi bank (1) európai unió (2) eurostat (1) euróutalás (1) eurózóna (1) eurozóna (1) EVA (1) eva (3) externália (1) externáliák (1) Facebook (2) fapados (1) fed (2) Fed (2) fekete gazdaság (1) felhőalapú szolgáltatások (1) felmérés (2) fiatal vállalkozók (1) fidesz (2) Fidesz (1) Fidesz választási program (1) Fifa botrány (1) film (1) fizetés (1) fizetési határidő (1) fizetőképes (1) foci (1) foglalkoztatás (1) fogyasztás (4) fogyasztói társadalom (1) fogyasztóvédelem (2) földgáz (2) földtörvény (2) főnök (1) forbes (1) forex (1) forint (32) forintárfolyam (3) forinthitel (6) Fortress (1) franciaország (1) frank (8) frankhitel (2) frekvencia-árverés (1) frekvenciatender (1) függetlenség (1) futball vb (1) FX (1) gazdaság (10) gazdasági (2) gazdasági növekedés (4) gazdasági társaság (1) gazdaságpolitika (5) gázolaj (6) gdp (4) GDP (9) gépjárműhitel (1) gépkocsi (1) Google (2) google glass (1) Görögország (3) görögország (2) görög államcsőd (1) görög csőd (1) görög válság (1) Gothár (1) GPD (1) grafikon (1) GVH (1) gyereknevelés (1) Gyermekrák Alapítvány (1) gyorséttermek bezárása (1) gyorséttermek vasárnapi zárva tartása (1) gyorskölcsön (2) gyűjtőszámla (1) hajléktalanok (1) Hanza-szövetség (1) harmadik világ (1) hatalom (2) hedge fund (1) Hernádi Zsolt (3) Hillary Clinton (1) hírek (1) hitel (57) hiteldíj plafon (1) hitelezés (2) hitelfeltételek (1) hitelfelvétel (1) hiteligény (1) hitelintézet (1) hitelkártya (5) hitelképesség (1) hitelminősítés (2) Hiteltársulás (1) hiteltársulás (1) hitelválság (1) hitel átütemezés (2) HNN-index (1) honlap (1) Horvátország (1) horvátország (1) hozam (11) hozamemelkedés (1) huf (1) Hungária Értékpapír csőd (3) hungarikum (1) IFM (1) IMF (5) imf (10) IMF hitel (1) IMMOFINANZ (1) INA (3) ina (1) index (1) indiai gazdaság (1) infláció (5) ingatlan (9) ingatlaniroda (1) ingatlanpiac (3) ingyenes készpénzfelvétel (1) ing biztosító (1) innováció (5) internet (1) internetadó (1) internetes vásárlás (1) ipar (1) IPO (1) iroda (1) Írország (1) Iszlám Állam (1) IT (4) Jack Welch (1) japán (1) jármű (1) jegybank (12) jegybanki alapkamat (1) jelszó (1) jelzálog (4) jelzáloghitel (2) jen (1) Jeremie program (1) jog (1) journal (1) jövedelem (6) jövő (1) jutalék (1) K&H Bank (1) K&H MIX (1) K+F (1) kalkuláció (1) kalkulátor (2) kamat (20) kamatemelés (3) kamatos kamat (2) kamatpolitika (1) kamatszámítás (1) kamattámogatás (2) kamatvágás (1) kampány (1) káosz (1) kapitalizmus (1) karácsony (4) karácsonyi (1) kártalanítás (1) kartell (2) Kásler (1) KATA (3) kata (1) KBC (1) keleti nyitás (2) kereset (1) kereskedelem (1) kereskedő (1) késedelem (1) készpénz (5) készpénzfelvétel (1) kezelési költség (1) kgfb (3) KHR (1) kilátó (1) Kína (5) kína (1) kisebbségek (1) kisvállalkozás (1) kiszervezés (1) KIVA (1) kiváltás (1) kkv (10) kkv a tőzsdén (1) klímaváltozás (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) költekezés (2) költség (4) költségek (1) költségvetés (13) kórházak (1) kormány (13) környezetgazdaság (1) korrupció (4) kötelezettszegési (1) kötelező biztositás (1) kötelező biztosítás (3) kötvény (1) közalkalmazott (1) közgazdaságtan (3) Közgép (2) kozmetikumok (1) közszolga (1) közszolgáltatás (2) közvetítő (1) ksh (1) kulcs (1) külföldi számlavezetés (1) kupon (1) Kúria (5) kutatás (1) lakás (6) lakáshitel (12) lakáslízing (1) lakáspiac (3) lakáspolitika (1) lakástakarék (3) lakástámogatás (2) lakossági hitel (1) Lámfalussy Sándor (1) leárazás (1) leépítés (1) légiközlekedési (1) légitársaság (2) lehman brothers (1) lekötött betét (1) leminősítés (2) létminimum (1) loot crate (1) lopás (2) lopáskár (1) luxuscikk (1) magáncsőd (3) magánnyugdíjpénzárak (1) magánnyugdíjpénztár (3) magánvagyon (1) Magyarország (2) Magyar Államkincstár (1) magyar államkötvény (1) Magyar Biztosítók Szövetsége (1) Magyar ENSZ Társaság (1) magyar gazdaság (2) magyar nemzeti bank (2) Magyar Posta (1) magyar posta (1) malév (5) málna (1) malus (1) Matolcsy (4) Matolcsy György (6) matolcsy györgy (1) MÁV (2) média (1) megbüntetett bankok (1) megélhetés (1) megjatakrítás (1) megszorítások (1) megtakarítás (24) megújuló energia (1) MEH (1) melyik párt menti meg a devizahiteleseket (1) menedzser (1) mentőcsomag (1) mentor (1) merkel (1) mesterséges intelligencia (1) Metlife (1) metró (1) Michael O’Leary (1) Microsoft (1) mikulás rali (2) milliárdos (2) MKB Bank (1) mlm (1) MNB (5) mnb (8) MNB bírság (1) mobildíj (1) mobilszolgáltató (1) mol (1) Mol (2) MOL (4) monitoring (1) MTV (1) Muhámmád Junusz (1) munkabér (3) munkaerőpiac (2) munkahely (1) munkanélküliség (3) munkaügy (1) mutató (1) myhive (1) Nagy-Britannia (1) napilap (1) NAV (6) NAV-botrány (1) nemesfém (1) németország (3) nemzetbiztonság (1) nemzeti (2) Nemzeti Eszközkezelő (2) nemzetközi valutaalap (1) nettó bér (1) nhp (1) NHP (2) NMHH (1) nonprofit (1) Norbi Update (1) Norbi Update Lowcarb (1) Nouriel Roubini (1) növekedés (3) növekedési hitelprogram (1) Növekedési Hitelprogram (2) nyereség (1) nyereségadó (1) Nyerges (1) nyersanyag (1) nyersanyag járműipar (1) nyugdíj (18) nyugdíjas (2) nyugdíjas kedvezmény (1) nyugdíjpénztár (3) nyugdíjrendszer (3) nyugdíjvagyon (1) OBA (2) Obama (1) ócsa (1) OECD (3) okostelefon (1) oktatás (1) olajár (2) olaszország (2) olcsó (1) olcsó hitel (1) oligarchák (1) olimpia (1) öngondoskodás (6) önkormányzat (4) online csalás (1) online vásárlás (1) orbán (1) Orbán (1) Orbán 10 pontja (1) orbán viktor (1) Orbán Viktor (2) Oroszország (2) OTIVA (1) ötletlopás (1) otp (2) OTP (1) OTP Supra (1) OTSZ (1) otthonvédelmi (1) pályázat (1) PayPal (1) pénz (9) pénzfelvétel (1) pénzforgalom (1) pénzkérdés (1) pénztárgép (2) pénzügy (1) pénzügyek (1) pénzügyi tippek (1) pénzügyi tudatosság (2) per (7) Peter Thiel (1) piac (1) PIMCO (1) PIN (1) plasztik (1) pláza (1) politika (3) porfolioblogger (3) portfolió (1) portfolioblogger (73) posta (1) pozitív adósnyilvántartás (1) Prémium Magyar Államkötvény (1) presztízs (1) privátbanki (1) profit (1) PSZÁF (7) pszáf (3) pszichológia (1) Putyin (2) Quaestor (1) quaestor (3) Raiffeisen (3) rangsor (2) reálkamat (1) reálkereset (1) recesszió (3) referenciahozam (1) referenciakamat (1) referencia kamat (1) reklám (1) reklámadó (1) rendőrség (1) részlet (1) részvény (6) rezsi (9) rezsicsökkentés (2) robbantás (1) robotika (1) RTL (1) ryanair (2) Samuel P. Huntington (1) sárga csekk (3) sarkozy (1) Schobert (1) Schóbert Norbert (1) SEPA (1) sharing economy (1) shortolás (1) síbérlet (1) síelés (1) siker (1) Simicska (1) sittlerakás (1) sjávci frank (1) Skócia (1) skót népszavazás (1) Snapchat (1) soros (1) Spanyolország (1) spanyolország (2) spórolás (3) stabilitás (1) stabilitási törvény (1) stadion (1) startup (1) statisztika (1) streaming (1) street (1) Svájc (1) svájci (5) svájci frank (15) svájci jegybank (1) Synergon (1) szabályozás (1) szabálysértés (1) szakértői vezetés (1) számla (7) számlavezetés (1) számlavezetési díj (1) származtatott alapok (1) Szebeni Dávid (1) szegénység (2) személyi jövedelemadó (1) személyi kölcsön (1) Szentendre (1) szépségipar (1) szerencsejáték (1) Szerencsejáték Zrt. (1) Sziget Fesztivál (1) Szijjártó Péter (1) szilikon-mentes (1) Sziriza (1) SZJA (1) szja (1) SZJA bevallás (1) Szlovákia (1) Szlovénia (1) szocpol (1) szolgáltatás (1) szórakoztató elektronika (1) Takarék (1) takarék (1) takarékoskodás (1) takarékpont (1) takarékszövetkezet (3) takarékszövetkezetek (1) takarék csőd (1) támogatás (4) támogatott lakáshitel (1) tanács (6) tanácsadó (2) tandíj (2) tandíjmentes (1) táppénz (1) társadalmi egyenlőtlenségek (1) társadalom (2) társadalombiztosítás (3) Tarsoly Csaba (1) tartalék (1) tartós befektetési számla (1) távközlési szolgáltatók áfafizetése (1) taxi (1) Taylor Swift (1) tech (1) telefonadó (1) telefonos ügyfélszolgálat (1) telek (1) telekommunikáció (1) The Global Goals (1) THM (2) thm (2) tippek (4) Tokaji (1) tőke (1) tőkemegtérülés (1) tőkeszámla (1) tőketartozás (1) tőkevédett (1) tömegközlekedés (2) törlesztés (8) törlesztő (1) tőzsde (9) trafik (4) trafiktörvény (1) tranzakciós adó (6) tranzakciós illeték (4) Travis Kalanick (1) tulajdon (1) tusványosi beszéd (1) Twitter (1) Uber (3) üdülő (1) ügyfelek (1) ügyfélszolgálat (1) ügynök (5) ügyvezető igazgató (1) Ukrajna (3) ukrán válság (5) Unió (1) uniós támogatás (1) unortodox gazdaságpolitika (1) USA (5) USA 2016 (1) USA elnökválasztás (1) USA kitiltási botrány (1) üzemanyagár (1) üzlet (2) üzleti negyedév (1) uzsorás (1) vagyomtárgy (1) vagyon (2) vagyonosodási vizsgálat (1) választás (1) vállalat (1) vállalatfelvásárlás (1) vállalati kultúra (1) vállalkozás (9) vállalkozói zóna (1) válság (17) válságkezelés (1) váltás (1) valuta (1) valutaalap (2) vám (1) vámmentes (1) varga (1) vásárlás (2) vasárnapi nyitva tartás (1) vasárnapi zárva tartás (1) vasember (1) végtölesztés (1) végtörlesztés (24) versenyképesség (1) vésztartalék (1) veszteség (4) vezetési stílus (1) vezető (1) Vida Ildikó (1) viktor (1) Világbank (1) világbank (1) visszaesés (1) vizitdíj (1) wall (1) wash trade (1) webbank (2) wizzair (2) Wonder Woman (1) Yellen (1) Ynon Kreiz (1) zeneipar (1) zöldbank (1) zöld bank (1) zöld számla (1) Címkefelhő
Karácsonyi ajándékot kaptak a devizahitelesek szeptember közepén. 180 forintos árfolyamon forintra válthatják a jelentős szenvedést okozó svájci frank hitelüket. De mégis mekkora ez az ajándék? Teljes felszabadulást okoz, vagy csak hangyányi előrelépés, ha az átváltás utáni havi törlesztő terhet nézi az adós? Egyébként jobban járt az, aki eleve forintban vette fel a hitelét? Ezeket a kérdéseket boncolgatjuk. 
 
Vegyük példaként a hiteldömping csúcsán, 2008 januárjában hitelt felvevő képzeletbeli alanyunkat: 6.5 millió forint értékben 20 éves futamidőre veszi fel svájci frank alapon a hitelt, 158 forintos árfolyamon (hiszen ennek a legkisebb a törlesztő részlete). Ezen kondíciók megfelelnek nagyságrendileg az átlagos hazai lakáshitel paramétereinek. A könnyebb követhetőség kedvéért hitelfelvevőnket nevezzük Frank Jánosnak.
 
Frank János 2008. januárja óta találkozott 45 ezer és 82 ezer forintos havi törlesztő részlettel (a szélsőértékek kalkulálásánál az MNB statisztikáiból vettük ki a svájci frank árfolyam havi átlagértékeit). Azért az átlagértékeket, mert bankonként különbözik, hogy a hó melyik napján érvényes árfolyamon számítják a törlesztő részlet értékét, így a valós szélsőértékek valamivel szélesebb sávban is mozoghattak. 
 
45 ezer forintos törlesztő után megkapni a 82 ezer forintosról szóló papírt igencsak sokkoló. Ebben a feszült helyzetben érkezik a hír a későnyári ajándékcsomagról. Frank János 2008. januárjában felvett hitelének aktuális tőketartozása 8.7 millió forint a tegnapi 235 forintos CHF árfolyammal kalkulálva. Frank János - élve a még gyakorlatban meg nem nyílt lehetőséggel – azonnal a forintra váltás mellett dönt. 235 forintos árfolyam helyett 180-ason forintosítja a hitelét. Ez valamivel több mint 2 millió forint azonnali tőketartozás/hiteltartozás csökkenést eredményez számára. Ez az az összeg, amit ezen a hitelen a bank egyébként elbukik. 
 
Frank János immár forintra váltott hitele azonban a svájci frank hitel 7 százalékos THM-jével (költségeket is magában foglaló effektív kamatszint) szemben immár 10.5 százalékos THM-mel fog futni a jövőben (hiszen a forint kamatszint magasabb). Feltételezzük azt, hogy F.János nem kívánja meghosszabbítani a futamidőt, hiszen most mindenki inkább szabadulni kíván a hiteltől és nem még inkább elmerülni benne kötelezettségeit megnyújtva. Változatlan futamidő mellett a havi törlesztő részlete 69.300 forint lesz. Sok, vagy kevés? 235 forintos svájci frank árfolyam mellett váltás nélkül ugyanezen összeg 73.720 forint lenne. Az effektív nyereség 4420 Ft/hó, azaz 6 százalékos csökkenés a törlesztő részletben. 
 
6, azaz hat százalék. Innen nézve a késő nyári karácsonyi ajándék nem faragja le durván a család havi törlesztő részletét. A valós kedvezmény F.János számára, hogy többé nem kell rettegnie, hogy 269 forintig (vagy efölé emelkedik a svájci frank árfolyama). Nem szeretnénk elvitatni ezen kockázat megszüntetésének jelentős hatását, hiszen hiába menedzseli a svájci jegybank a frank árfolyamát az euróval szemben 1,2-es szinten, nagyon komoly válság tombol Európában, melynek mellékhullámai a forint euróval szembeni árfolyamát igencsak feltornásztathatják, s ez végül befolyásolni fogja a svájci frankkal szembeni forint árfolyamot is. 
 
Mi történik akkor, ha nem Frank János 158 Ft-on felvett hitelével kalkulálunk, hanem mondjuk Frank Elvira 2008 augusztusában 143 Ft-os árfolyam mellett felvett hitelével. A havi törlesztő részlet változása Elvirának 5,7 százalékos csökkenés, tehát a relatív könnyítés szinte ugyanakkora mértékű (esetében a törlesztő részlet 81,3 ezer forintról 76,6 ezerre csökken, azaz mintegy 10 százalékkal lesz magasabb mint F. Jánosnál). 
 
A fenti eredményeket összefoglalva az alábbi táblázat tartalmazza. 
 
 
Svájci frank alapú hitelekkel rendelkező adósaink tehát legnagyobb mértékben a jövőbeni árfolyamkockázattól mentesülnek, havi törlesztésük mérsékelten csökken. 
 
Mi lett volna, ha Frank János eleve forintban veszi fel a hitelét? 
 
„A mi lett volna ha” típusú kérdések jellemzően filozófiai jellegűek, azonban a devizahitelesek megmentése elsősorban erkölcsi és igazságérzet alapon történik, így érdemes játszani a gondolattal. 
 
Frank János tehát 2008. januárban mégis forint hitel mellett döntött. Hogyan alakult a törlesztő részlete. A legelterjedtebb, egy éves változó kamattal rendelkező konstrukciót választotta (némi banki segítséggel). Fontos látni, hogy a forint hitelek sem egy vonalzóval kimért azonos törlesztő részlettel rendelkező játékszerek. A kockázat a változó kamatozás. És bizony a kockázat itt sem kicsi. A kezdeti 11 százalékos THM-ről a hitel első évfordulóján a kamatterhelés (THM) 13,44 százalékra ugrott 2009. januárban (tombol a pénzügyi válság és a forint kamatok elszaladtak…) Mindez azt jelenti, hogy a kezdetben 64.852 forintos törlesztő részlet megugrik 74.381 forintra. Havonta közel 10 ezer forinttal kell mélyebben a zsebbe nyúlni… 
 
Végigkövetjük ezt a hitelt egészen 2011 augusztusáig: összesen 2.955.875 forintot fizetett ki havi részletekben Frank János. 
 
 
Mindez kevesebb, vagy több mintha svájci frank hitelt vett volna fel? Számításaink szerint a svájci frank hitel esetében mindössze 2.595.091 forintot törlesztett 2008 januárja és 2011 augusztusa között az adós. Ez 14 százalékkal kevesebb. 
 
Mi következik ebből? Jelentős horror ugyan a svájci frank hitel havi törlesztő részletének EKG diagramja, de az alacsonyabb THM miatt még mindig kevesebbet fizetett az adós, mint a forinthiteles. 
 
 
Módszertani megjegyzés: 
A svájci frank lakáshitelek átlagos THM-jének publikálását 2010 elején felfüggesztette az MNB. Így nem tudjuk teljesen pontosan végigszámolni a svájci frank alapú hitel THM alakulásának hatását a törlesztő részletre. Számításainkban 7 százalékos konstans átlagos szinttel számolunk, mely egyébként nagyon közel állhat a tényleges szinthez. 
A már említett eltérés, az egyes bankok a hónap eltérő napján számítják a CHF alapú hitel törlesztő részleteit forintban, így az egyes adósok esetén a kilengések magasabbak lehettek (mind a pozitív, mind a negatív irányba), azonban az alkalmazott havi átlagszám jól reprezentálhatja teljes futamidő alatti terhelést az átlag simító hatásán keresztül. 
 
 
És a végére jöjjön egy kis lelki fröccs. Kis fröccs (válság van, csak kis fröccs). Igazságosak a kormányzati törekvések vagy nem? Nem kívánjuk ez minden szempontból taglalni, mert kis fröccs kiterjedésben nem lehet. Csupán egy anomáliára hívnánk fel a figyelmet. Aki átváltja a hitelét forint hitelre, az megnyeri az aktuális CHF árfolyam és a180 Ft közötti különbséget. Aki az árfolyamgátat választotta (eredeti konstrukcióban 3 évig védett árfolyamszinten törleszt), annak ugyanez a különbség egy kamatozó számlára kerül, és később vissza kell fizetnie.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!


Címkék: árfolyam bank hitel frank válság nyereség forint kamat veszteség svájci tőketartozás törlesztő

A bejegyzés trackback címe:

https://penzkerdes.blog.hu/api/trackback/id/tr343226611

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kaméleon 2011.09.14. 19:44:36

 Orbán Viktor a rendszerellenes lázadóból előbb liberális politikussá, és pártvezérré lépett elő, majd az életkorának, és társadalmi státuszának növekedésével párhuzamosan vedlett konzervatívvá a pártjával együtt. A Fidesz politikáját, célkitűzése...

Trackback: Ellentétben áll az emberek igazságérzete a jogszerűséggel? 2011.09.14. 16:09:39

Bár még el sem csitultak a magyar kormány korábbi unortodox lépései miatt a nemzetközi vizeken a hullámok, kormányunk újabb méretes kősziklát dobott a háborgó vízbe: 180 forintos árfolyamon bárki végtörlesztheti frankhitelét mégpedig úgy, hogy az árf...

Trackback: Amit lehet Orbánnak, azt nem lehet Gyurcsánynak ! 2011.09.14. 13:17:55

 Orbán a Hír tévében ezt mondta: ha néhány év múlva olyan ítélet születne az európai bíróságon, hogy jogtalan, amit a kormány most bevezetni tervez, akkor sem hárulna semmi azokra a devizahitelesekre, akik majd élnek az egyösszegű végtörleszt...

Trackback: A devizahitel, az OTP és a Fidesz szavazó 2011.09.14. 13:13:50

Schmitt Pál kérte, a Fidesz frakció kitalálta, Orbán Viktor megcsinálja. Gyönyörű a koreográfia és sokan jól is fognak jáni. Ha a Fidesz frakció a jelenlegi formájában fogadja el a devizahitelek kiváltásával kapcsolatos előterjesztést, akkor egyben meg...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Bartoki: Úgy van ahogy gondolod, a fennálló (2011 szeptember elsejére számolt)tőketartozások ugyanis a következőképpen festenek:
- az eredetileg is forintban felvett hitel: 6.1 m Ft
- eredetileg CHF-ben (158-as árfolyamnál) felvett hitel, most forintra váltva: 6.7 m Ft
- eredetileg CHF-ben (158-as árfolyamnál) felvett hitel átváltás nélkül: 8.7 m Ft
@Koxi82: megírod neked melyik banknál ment lefelé?:)
@Koxi82: Itt nincs THM, elvileg fel kellene valahol tüntetniük, de valamivel biztosan több mint kamat + kezelési költség. Kérdés mint jelent a "Tényleges kamatrész". Hogy csak ennyi a kamat, vagy hogy perpill csak ennyit fizetsz meg belőle és a többi huss..., vagy más egyebet.

@EMU: Hogy őszinte legyek ennek a demagóg értékét nem tudom skálán megítélni, mert egyszerűen nem értem mit akarsz ezzel mondani.

Az elsőt annyiban értettem hogy teljesen különálló csoportokat különítettél el több szempont alapján és az egyiket kinevezted "jó"-nak, míg a másikat "rossz"-nak, holott itt egymást több szempontból és nagy mértékben átfedő csoportok vannak.
@Eltévelyedés:
Feljebb írta az MKB-t. Csak THM-et nem talált, kamat+kezelési költséget nézte, jön oda még gondolom tartalékképzési hozzájárulás, hóvirágvédelmi biztosítás, arculatdíj ...
@gyárvárosi: akkor nem olvastál figyelmesen. a hurkot az állam közreműködésével elkészítették a bankok, a sok birka meg beletette a fejét! jah és ugye ki mennyire volt az, mert valaki a cérnából sodortba és van aki a vaskos drótkötelesbe (pl.: 0-10% önerő!)

NEM VOLT KÖTELEZŐ HITELT FELVENNI!!! NEM VOLT KÖTELEZŐ ANNYI HITELT FELVENNI! de olcsó volt és lehetett rongyotrázni, nagyobbat, szebbet, sajátot... most meg tessék, sírás lett belőle.
ha én voltam olyan felelőtlen és NEM vettem fel svájci frank hitelt, mert azt hittem rizikós, és hogy én a fizetésemet forintban kapom, és ki tudja mi lesz 20 év múlva, mert 20 évvel ezelőtt még Kádárt nézhettem a tévében ...

... szóval felelőtlen gondolkodásommal kimaradtam az össznépi devizatőzsdédzésből akkor kitől kérjem most a hiányzó hasznom miatt a kárpótlást ?
@EMU:
"Ez viszont így nem stimmel, mert aki mondjuk nem harácsolt, hanem megtakarított és befektetett, azokat ki fogja kárpótolni mondjuk ennek a baromságnak folyományaként bedőlt befektetéseiért? Hm? Mi köze azoknak ehhez?"
Mi köze? Volt mibe befektetnie, mert az építő cég amibe befektetett a hiteleseknek építette a lakást, volt miből megtakarítani, mert a hiteles vette a TV-t a boltjából...
@zombizan: Valóban kevesebbel tartozik a forinthiteles, 6,1 millió forinttal, míg a forintra váltott és eredetileg 158 forintos árfolyamnál felvett hitelnél 6,7 millió forint tőketartozás maradt. Ez az összeg átváltás nélkül 8,7 millió forint. Feltételezések egyébként nincsenek a számításban, hanem csak a megadott paraméterek melletti konkrét értékek.
@Laciii: azokra az üres lakásokra, komplett lakóépületekre és lakóparkokra gondolsz, amit aranyáron próbálnak a mai napig eladni!!!???

valahogy nem találkozott a kínálat a kereslettel...
@Laciii: Hat ha neked ennyi a kiszamolas, akkor nehez lesz errol erdemben beszelgetni... Nem kene olyan dolgokat figyelembe venni, mint a chf/huf arfolyamvaltozas merteke, atlagos kamatteher, atlagos hatralevo futamido stb-stb?

Segitek egy kicsit. Baromira leegyszerusitett szamitas jon, szinte szegyellem nyilvanosan bepotyogni. TFH a szamaid helyesek es egy evvel ezelott 6000 milliard Ft volt a chf toketartozas. Egy evvel ezelott 217 forint volt a chf, most 235 (ok atlagolni kene, de akkor meg kisebb szam jonne ki). Tehat most 6000milliard/217*235 = 6715 milliard lenne a tokeallomany, amennyiben semmit nem torlesztettunk volna az egy ev alatt. Tegyuk fel, hogy a hitelallomany atlagos elettartama 7 ev (egy eve tehat 8 ev volt). Ez azt jelenti, hogy az egy evvel ezelotti eves toketorlesztes 6000milliard/8= 750 milliard volt. Ez iden (6715-750 (ezt letorlesztgettuk egy ev alatt))/7=852. Tehat az eves toketorlesztes 102 milliarddal nott. Mivel a 7% thm-et alacsonynak talaltak sokan, tfh 99% volt. Ez azt jelenti, hogy egy eve az eves kamatteher 6000milliard*9%=540 milliard volt. Ma a teher 6715-750milliard*9% = 536 milliard. Tehat a kamatteher nem igazan nott. Persze a szamitas fajoan egyszeru (pl linearis toketorlesztest feltetelez), de a lenyeget mutatja.

Vagyis ezen rovidke szamitas szerint az arfolyamvaltozas kb 100 milliardba kerult a chf hiteleseknek. Es mint mondtad az szja meg 600 milliardot hozott... Ragozzam meg?
A fenti számolgatást érdemes úgy is átgondolni, hogy mi van, ha a forinthitel kamata feljebb megy 1-2%-al - mert jelen gazdasági helyzetben igencsak úgy fest, az MNB kénytelen lesz kamatot emelni.

Ez esetben a hitelesek megszívták, mert a törlesztőjük magasabb lesz, mint eddig a chf hitel törlesztője volt. A bankok megszívták, mert kifizették az árfolyamkülönbséget. Az ország megszívta, mert a magasabb törlesztők miatt még kevesebb lesz a fogyasztás, és abankok nem fognak tudni hitelezni. Aki nem váltotta át a hitelét, az is megszívta, mert emiatt a baromkodás miatt megugrik a chf árfolyama, és jó eséllyel a cds felár is.

És a végén szívunk még egyet, ha az unió elmeszelni az egészet, és három év múlva kártalanítani kell a bankokat, mert annak költségeit is az állampolgárok fizetik meg, nem a kormány.
@Eltévelyedés: Hm, azert viszont azt is erdemes meggondolni, hogy a thm-et tenyleg meghalado kamatot tudsz-e tartosan elerni a befekteteseden. Ha mondjuk a thm 8%, akkor ez azert eleg meresz felteves, nem is beszelve arrol, hogy 1-2% plusz nem igazan karpotolna az arfolyamkockazatert...
@Rwindx: Semmi különöset nem akarok ezzel mondani, csak annyit, hogy azok vigyék el ezt a balhét, akik annak részesei voltak. A devizaárakat önmagában is felhajtó devizahitel igénylők, a szoba-konyhából egyből lakóparki többszobás 80-100-120 nm-ekre vágyók, a tíz meg húszmilliókat isten tudja mire fel felvevők. A manyup pénzt meg lehet tenni az egyéni számlákra, a költségvetési bevételeket meg lehet fordítani munkahelyteremtésre, meg fejlődésre, a devizahitelesek nyomorát pedig oldja meg a bank és ő maguk. És legkevésbé bedönteni még jobban az országot a szavazatmaximalizálás okán a jövőt felélve. Ezt akartam mondani. Az együttérzés viszont nem a bőrömre megy, úgyhogy azzal telve vagyok szerencsétlenek irányában, de pénzt hagy ne dobáljak már bele a hülyeségükből kovácsolt perselybe. Ugyanis nem ezért dolgozom és nem ezért élek itt.
Hónapokig tárgyaltak a Bankszövetséggel és összekínlódták a fix árfolyamos törlesztést, közben nem hallgatva meg az MNB tanácsait.
Most meg mint elefánt a porcelánboltban!
Svájci alapkamathoz kell kötni a CHF hiteleket ha gyors és sikeres megoldást akarnak! Ha nem akkor irány az anarchia.
@Laciii: Az a köze drága barátom, hogy a hülyeség bejelentése óta vess már egy pillantást a magyar értékpapírokra, valamint a forint árfolyamára. És nem a tévéboltokról beszélek, mert látom, abszolút nem vagy képben, hanem azokról a civilekről, akik mondjuk a szobakonyhás szuterénből mondjuk valami lépcsőzetességet betartva nem egyből faszomtudja milyen lakóparkokba költöztek, így ésszerű összeget vettek fel és mellette mondjuk megtakarítani is tudtak, meg azokra, akik egyáltalán nem voltak akkora balekok, hogy devizahitelt vegyenek fel, hanem inkább megtakarítottak. A megtakarítás pedig egy olyan szellemi potenciállal bíró embernél, aki példának okáért nem ugrott bele a devizahitelbe, az többnyire befektetést jelent, még ha az csak egy biztosítás is mondjuk. Az pedig értékpapírból van, amit most éppen értéktelenít el a tort ülő baromság. Érted már?
@abaka: valóban, nagyon leegyszerűsítve a kérdést, nyilván, van-e olyan bankbetét / befektetés, ami többet ígér a jelenlegi THM-nél?
Nekem egyenlőre van, ezért nem egyértelmű, hogy előtörlesszek, avagy befektessek.
@abaka:
Ha mondom a számlaszámot utalod a tőketartozás különbségét? Miért csak a kamatterhet nézed, a tőketartozás nem tűnik el.
@Eltévelyedés: Megmondod, hogy hany sazalekkal tobb? Es azt is kiszamoltad, mekkora forintgyengules fer bele, hogy ez az extra haszon megmaradjon? Komolyan kerdezem, mert szavaid alapjan olyannak tunsz, aki tenyleg vegiggondol/szamol dolgokat?
2006-ban vettem fel hitelt, lineáris módon törlesztek, és 7,05% a THM. Ezzel együtt a havi törlesztőmből a tőketörlesztés kevesebb, mint 50% (átlagban talán 40% körül lehet). Ez azt jelenti, hogy a hitel kamatának 1% változása a törlesztőben 7%-al jelenik meg (nagy átlagban ez inkább 8,5% körül van).

Ha csak egyetlen százalékkal lehetne csökkenteni a chf alapú hitelek kamatát (normális nyilatkozatokkal, befektetői bizalommal, normális gazdaságpolitikával - cds feláron keresztül, vagy a kamat chf alapkamathoz kötésével) azzal másfélszer annyit lehetne segíteni a hiteleseken, mint ezzel a 180-as előtörlesztéssel, és a bankok vesztesége töredéke lenne a mostaninak.
Miért én fizessek a sok frank hiteles helyett? Nem álltak mögöttük pisztollyal, hogy vedd fel a hitelt. Kockáztattak és buktak. Fizessék meg ők és a bank az árát. Végül is mindketten hasznot húztak belőle. Egy Pest imrei barbár család is felvett 5 000 000 csak mert olcsón volt. Aztán két kézzel herdálták el. Én leszarom őket fizessék meg. Rakják ki őket az utcára, ha valaki olyan barom, akkor ne várjon segítséget az államtól. Mert ha segítséget kap akkor én leszek az első aki tüntetést szervez a frankhitelesek ellen. Én nem részesültem az előnyéből így fizetni se fogok az ilyenek helyett.
@Laciii: A toketorlesztes eves novekedeset is neztem (ez a 102 milliard). Nem kell egyosszegben visszafizetni az egeszet. Azert az evesitett szamokat neztem, mert a 600 milliard szja is egy evre szol.
@EMU:
De miből takarítasz meg, ha nincs munkád, mert senki nem vesz semmit? Értsd már meg, hogy a gazdaságnak mindenki része, a chf hiteles elköltötte a pénzét, akinél elköltötte az tudott belőle befektetni, ha nincs a hitelesnek pénze nem fogja elkölteni, akinél elköltené meg nem tudott volna mit befektetni.
@abaka:
"Azert az evesitett szamokat neztem, mert a 600 milliard szja is egy evre szol."
És te GARANTÁLOD, hogy jövőre az árfolyam miatt nem nő újabb 600 milliárddal? Az csak 10%, és a CHF az auróhoz van rögzítve nem a forinthoz.
Ühümm...
A bankom a hónap utsó munkanapja előtti árfolyamot jól megnézi, majd az alapján kiszámolja, hogy mennyi KAMATOT fizessek adott hónapban, majd kivonja ezt az összeget az utolsó kamatperiódus után meghatározott törlesztőrészletemből (ne kérdezzétek, hogy ezt hogyan teszi), ezt elnevezi tőketörlesztésnek. Ja, hogy időközben az elszabaduló piacok miatt nem törlesztek tőkét, csak kamatot? És hogy a következő évben a tőketartozásomból fogják meghatározni a befizetendő kamatot? Az meg kit érdekel? Ez egy öngerjesztő folyamat, aminek a végén az áll, hogy nem csak én, devizahiteles (ami így nem igaz, mert deviza ALAPÚ hiteles), hanem mindenki csúnyán beszopja.
És ha már így beindultam, valaki magyarázza már meg nekem, hogy honnan a kínból kellett nekem tudnom 2006-ban, hogy két évvel később lecseréljük az árfolyamrendszerünket, és a pénzünk értékét teljes egészében a piacra bízzuk?
@Laciii: Mi nem no 600 milliarddal? Es minek kevered most ide a jovo evet. Eloszor tegyuk mar ident rendbe... Arrol beszeltunk, hogy iden a chf terhek novekedese joval kisebb volt, mint az szja-val a lakossaghoz juttatott plusz, es hogy iden nem nott ennek ellenere semmit sem a fogyasztas.
Szerintem borul a szamitas, ha a kormany ugy gondolja, az export erdekeben leertekeli a forintot. Velemenyem szerint valami ilyesmi keszul, csak akkor bedulne a sok hitel, es vele egy csomo bank. Ezert elobb adoskivaltas, aztan leertekeles, hadd legyen jovedelmezo az export, es draga az import, ez ugye kvazi vamkent is mukodhet. Velemeny?
@szürke_tag:
"Miért én fizessek a sok frank hiteles helyett? ... Rakják ki őket az utcára"
És adófizető helyett legyen hajléktalan kényszermunkás, biztos hogy jó az neked?

Nincs jó megoldás, veszteség minimalizálásról van szó. Ha félmillió embert kiraknak az utcára csövesnek akkor MINDEN gyár, bolt, elveszít ennyi vásárlót, kisebb forgalom kevesebb melós kell, még több munkanélküli, ez kell nektek?
@Laciii: "Nincs jó megoldás, veszteség minimalizálásról van szó."

Mivel eddig joforman csak vitatkoztam veled, gondolom illik megjegyeznem, hogy ezzel maximalisan egyetertek.
@abaka:
Nem. A kamatterhek növekedése volt kisebb, a plussz tőketartozást is ki kell fizetni, a plusszból ha nem törlesztesz elő vagy nem takarítasz meg akkor az adósságod folyamatosan nőni fog.

Adósságcsapda az, amikor a befizetés ellenére a tőketartozás csak nő, jelenleg ez van a CHF-fel, ezt valamiből kompenzálni kell, mondjuk a megmaradt szjaból.
@Laciii: Ok, megegyszer utoljara. A fenti primitiv szamitas figyelembe vette a toketartozas novekedeset. Azzal egyutt volt boven kisebb a terhek novekedese (es megyeszer a gyengebbek kedveert toke + kamat teher novekedes << szja plusz).
@abaka: A tőketartozás forintban kifejezett értékét. Ami a rögzített árfolyam mellett ugyan növekedik (feltételezve, hogy ennél olcsóbban adtál el CHF-et), de a havi tőkebefizetéseid ezt kompenzálták.
@abaka: Ja, és feltételezve, hogy egyáltalán adtál el CHF-et, és nem egy gyönyörűen megrendezett átverésről van szó.
@Barnebyte: "Ja, és feltételezve, hogy egyáltalán adtál el CHF-et, és nem egy gyönyörűen megrendezett átverésről van szó."

:D:D:D

Eleinte ez nem volt annyira ciki erveles, vegulis a legtobben nem tudjak, hogy mukodik egy bank. De mar annyiszor ki lett vesezve a tema, hogy nagyon homokba kell dugnia valakinek a fejet, hogy meg mindig tudja ezt szajkozni. Sajnos, az ilyen kommentek elszomorito minositest adnak a tema iranti ismereteidrol, ugyhogy a masik kommentre hadd ne reagaljak...
@abaka:
A számításod valószínűleg ott bukik, hogy rövid futamidőt tippeltél és ennél sokkal kevesebb a törlesztés.
Én sem emlékszem konkrétan, de amit láttam elemzés az alapján a frank hitelezés megszűnése óta is meredeken emelkedett a tőketartozás forintban.
@Laciii: "A számításod valószínűleg ott bukik, hogy rövid futamidőt tippeltél és ennél sokkal kevesebb a törlesztés."

0% toketorlesztes mellett kb 210 milliard lenne az evesitett plusz teher a megemelkedett chf/huf miatt. Meg mindig csak harmada az szja plussznak.
@abaka: Hű, pedig igazán komolytalannak szántam az egész regisztrációmat, még a nevem is sötét alakoké lehetne:)

Szívesen elmondom, de inkább privátban. Hogy is lehet ide írni... mondjuk egy borzasztó e-mail címre: t-booy@ freemail

Annyiban azonban félrevezető voltam, hogy nem kérdés, hogy a befektetést válasszam, vagy előtörlesszek. Mindkettő. A törlesztés azért mert azért mégiscsak jó megszabadulni a kiszámíthatatlantól, és ki tudja az SNB meddig tudja védeni az 1.2-es eurchf árfolyamot...
A befektetés meg azért mert a plusz pénzt mindenki szereti:)
a fideszes országgyűlés képviselő "urak" 67%-nak van összesen 1 540 000 000 Ft hitele, na rajtuk biztos segít :(
@abaka:
0% tőketörlesztés mellett a tőketartozás 6000ről 6700-ra nőne, ez a 700 több, mint az szja és éves teher, mert jövőre így 6700ról 7300-ra fog nőni. Ha valamikor szeretnénk ezt 0-ra levinni akkor arra kelleni fog az évi 600 szja.

Ha egy év alatti árfolyamváltozás miatt nő a tartozás az éves teher, szerintem nem reális elvárás, hogy ez a tendencia megszűnjön.
Nekem is van hitelem, és tisztában voltam a kockázatokkal mint az árfolyamváltozás, svájci jegybanki alapkamat esetleges növekedése. Azt viszont nem soroltam a kockázatok közé, hogy a svájci alapkamat csökkenése, sőt, azt gondoltam, milyen jó lenne. Ezzel szemben most, hogy majdnem 0 az ottani alapkamat, ez az én törlesztőmben meg sem jelent. Miért?

A bankok milyen kockázatot vállaltak???
Ha az általuk FEDEZETKÉNT elfogadott ingatlan értéke a hitel összeg alá megy, még a különbözetet is megfizettetik az emberrel. És ebben a PSZÁF hibás.

Akár az is megoldás lehetne, hogy az adós a fedezetért cserében teljesen kiszállhatna az ügyletből, illetve az is segíthetne, ha csökkenne a kamat (csakúgy, mint a svájci alapkamat).
@szürke_tag:

Miért általánosítasz?? Azért mert tudsz egy ilyen koknrét példát, az nem azt jelenti hogy mindenki így csinálta! Érdekes módon én nem emlékesz 2007 év végén hogy annyira jelezte volna a bank hogy óvatosan mert lesz ez gyilok is!!! Mmi több, a frank stabil, ja az volt amig jól ki nem szórták a magvaikat aztán szépen fölözzük a hasznot most.

Na erről ennyit. Mellesleg érintett vagyok én is a dolgokban mégpedig úgy hogy a fizetésem 2/3-át elviszi a törlesztő, 40% megnőtt a tőkém,(amit sosem láttam forintban) ja és baromira adózok kb 20 éve!

Segitséget sosem vártam az államtól, mindinkább a bankoktól, de ők az javasolták, fizessek, más választásom nincs különben viszik a lakást, bukom az önerőm, ami nem kevés pénz volt, ja és mivel áron alul értékesitenék a lakásom igy a különbözettel fent maradtok és tartozom! Ezek után éljünk normálisam és nemzünk gyereket! elég ha az öthónapos fiamnak és a rezsit eltudom látni. Arról nem beszélve,olvasta itt valahol hogy ez a pénz nem a gazdasságba megy, hanem egy feneketlen kútba,amiből nem lendül fel semmi sem, csak a befektetők járnak jól! Szivesebben költeném én is azt a nem kalkulált összeget inkább a normál megélhetésre.
Részemről forint hitelt vettem fel bevételünk 20%-ra (előtakarékosság miatt csak 2 év, utána a mostani fizu 10% 10 évig az áthidalókölcsön)
Persze az drasztikusan megváltozik ha kirúgnak és a teszkóba kell mennem árufeltöltőnek, vagy munkanélküliként stadiont építeni...

A THM sajnos 11% viszont biztosan nem fog változni (lefelé sem és felfelé sem)

Biztos ami biztos azért az összeg felét kincstárjegybe toltam, de az nem csak arra van persze, illetve kötöttem élet- baleset és lakásbiztit is, de még mindig nem érzem hitelesként magam biztonságban.

A CHF hitelesek egy jelentős része a második- harmadik lakásához vette fel a hitelt, mert jó befektetésnek tűnt, megint más luxus ingatlanhoz, plazma tévéhez. De nem csak ők voltak a felelőtlenek, hanem akik nem magyarázták el a kisembernek mit jelent a változó kamat és az árfolyamkockázat. Vagy ez már pénzügyi intelligencia?
@Van_mikrohullámú_sütőtök?: Király srác vagy. Vállveregetés. A felelős gondolkozás mintapéldája.

Mi van azzal a frankhitelessel, aki felvette, beszopta, és most csendben viseli a következményeit? Mert ilyen is van jópár. Ő most pénzügyi analfabéta?

Felelőtlen volt az a CHF-es, aki 148-nál felvéve, kis exceltáblában kiszámolta 250-es frankig (148/250=0.592, azaz majdnem 60% változás) ÉS úgy döntött, hogy akkor go? Amennyiben a kezdő törlesztő a nettó fizetésének 30 százalékát tette ki?
A bankok árfolyam számítását, folyton emelkedő kamatait is figyelembe kellene venni, nem csak a frank általános emelkedését.
Nekem 6 millió forint hitel 20 évre havi 44.000 ft, egy évre(2009) felment 48.000-re, majd 45.000 ft a jelenlegi havi törlesztő részlet. Cib bank (anno inter europa bank), számomra érthetetlen ez a nagy különbség.
@Eltévelyedés:
Hát én nem mernék, hiszen fele/harmada annyi leterheléssel is félek. Inkább előtakarékosság. Nyilván vannak dolgok, amikor nem lehet válogatni.

Nem nevezném felelőtlennek, hiszen nem csak magánszemélyek, de önkormányzatok, lakóközösségek is ebben vettek fel pénzt.

Azt lenne jó valahogy elérni, hogy a megfelelő személyekhez jusson el ez a támogatás és csakis azokhoz. Igenis adja el a 180 milliós ingatlanját áron alul aki arra vette fel, ne azon az állampolgárok adóján védjék meg aki esetleg 4milliós lakásban hitel nélkül tengődik béréből. Az is aki (nem munkaeszköz) 2M feletti árú kocsiját vette, vagy hasonló áron plazmatévéjét. Sokan azt várják el, hogy legyenek a rendszerben korlátok, hiszen ha megfelelően stratégiázott valaki (ilyen is van!) a váltással mások kárára fog jól járni.

Ha ezeket a szélsőségeket kiszűrik, az igazán megmentendő adósok sokkal kevesebben maradnak, akiknek talán még ennél is fenntarthatóbb megoldást kínálnának.
@Laciii: Hogyhogy miből takarít meg bárki,aki nem akkora lúzer, hogy most gondolkodjon, hogy a lyukas gatyájára meg a labilis egykori munkahelyére mire fölvett fel több milliót? Tudod ebben az országban hálaistennek nem mindenki félhülye, valaki fokozatosan, ép ésszel tervez, és valaki meg tudott takarítani. Nem is kevesen. Látom,te abban hiszel, hogy itt a kárpát-medencében mindenki intellektuálisan alultáplált, és kizárólag a mának élt és él, de én szeretném hinni, hogy azért van egy komoly rész, aki ésszel éli az életét. Azoknak pedig akár megtakarításai is vannak, még ha te ezt el sem tudod képzelni, ami igen sajnálatos aspektus, de kifejezi a magyarországi szellemi potenciált és életvezetési minőséget. És bár ők is ennek a gazdaságnak a részei, de kurvára nem fair velük szemben sok hülye miatt őket is tönkre tenni. Tudod, a tücsök és hangya meséje, az nem arról szól, hogy a hangyának bele kell bukni a tücsök felelőtlenségébe. Ha pedig ez az aspektus lesz úrrá itt, akkor számolhattok azzal, hogy mindenki, aki gondolkozva éli az életét, itt fog hagyni benneteket a saját magatok általásott gödörben, főleg ha az az alapállásotok,hogy saját hülyeségetek okán, szívjon mindenki, akinek semmi köze az általatok teremtett szarsághoz. Szóval ott tartunk, hogy ez az eszetlen barom devizahiteles mentés azoknak okoz kárt, akik ebben részt sem vettek. Te azt gondolod, hogy ez a dolgok rendje, én pedig azt, hogy oldják meg az érintettek, különös figyelemmel arra, hogy nekem ez ne okozzon se veszteséget, se kiadást. Ezt értsd meg, és ne arról hadovázz, hogy itt senki nem tud megtakarítani, meg együtt kell szívni tűzön vízen át a lúzerekkel azoknak is, akik bírnak gondolkodni akár két hónappal előre is.
Hol van az előírva, hogy egy forint hitel után nem számolhat a bank mondjuk 10% kezelési költséget? Csak, hogy legyen mivel visszatermelni az árfolyam veszteséget... És, ha így lesz, akkor, aki forint hitelre vált az "igazán jól" jár.

ps.: A konverziós ötlet célja nem a deviza hitelesek megsegítése, hanem, hogy különösebb politikai költség nélkül elengedhesse a kormány a forint árfolyamát és a leértékelődő forinttal felpörgethessék az exportot - és így a gazdaságot.
ez egy nagyon korrekt post. Nekem úgy tűnik,hogy ez tényleg azoknak jó,akik cashban tudják kifizetni a tartozásukat. Ez hány ember lehet?
Ehhez képest meg az osztrákok teljesen be vannak parázva egy újabb populista intézkedésen... fasza vak vezet világtalant játszma
ÉLJEN KERTÉSZ ÁKOS!!!
Kurvahosszú, nem olvastam, bénák a csartok, a kormánynak kétharmada van, a bankok lelkiismeretlen szipolyok, aki tovább nyújtózkodik, mint a takarója, az ne rikoltozzon, legyen már rend!
@Van_mikrohullámú_sütőtök?:
MOndjuk attól, hogy egy önkormányzat is ezt tette, még nem ment fel/ítél el senkit, sőt, az önkoriban talán a pénzügyekhez kevésbé értők ülnek... (ha értene hozzá, akkor 60 évesen minimum bankfiókot vezetne, ha nem valamelyik bank treasury-jét)

a határ hzással viszont nem értek egyet, mert ki a rászoruló? Akinek csak 100 nettója van? Akkor miért nem a 101? de ha ő kis, akkor mit van a 102-es nettóval tengődőknek? és így eljuthatunk a nettó egymilliós nyomorgókhoz is. Szóval akárhol lesz a határ, mindig lesz aki csak picit nem üti meg, és akkor már őt is mentsük...

Legyenek az elsőlakásosok? Ugyan, akkor mi van azzal, aki félszuterénből ment volna tovább mert jött a gyerek.
Szóval vagy mindenkit, vagy senkit.

Az állam meg ha olyan faszagyerek lenne, akkor nem a bankokat terrorizálná, hanem ő is részt vállalna. MOndjuk a bankokat kötelezi a 200(chfhuf)-ra, ő meg bevállal még 20 forintot.

megtehttné, ha nem molt vettünk volna, 500 milliárdból simán lehetett volna erre költeni, kb meg is lennének, és sokkal népszerűbbek is lennének. (de persze lehetett volna 500 milliárdot bármi másra ellőni, de ne menjünk ilyen messzire...
@pandacsökiboborján:
Az "osztrákok" abszolút nincsenek beparázva, ajánlott "irodalom" diepresse.com/home/wirtschaft/international/693015/FrankenKredite_Ungarn-ignoriert-Druck-aus-Oesterreich
kommentjei. Max azok paráznak akik az osztrák bankokat képviselik.

Ha élteted kertész ákost akkor csak annyit kérdeznék moslékot zabáló disznónak érzed magad, aki arra vár hogy másokat legyilkoljon? Mert ha igen, akkor te így éled meg, te dolgod és mindannyian sajnálunk.
@Rwindx: nem én már elköltöztem a disznóólból,de valahol igaza van az öreg Kertésznek,persze nem pont az általad idézettben.
Mindenesetre a magyarokat Orbánék megint faszán behülyítik ezzel az intézkedéssel.
Nekem MKB banknál van hitelem és ott a THM 8,O5%!
Kezdésnél 7% alatt volt, a törlesztőm meg majdnem a duplája lett!
Foglalkoztat rajtam kívül valakit az az apróság, hogy miért nem tér ki a cikk írója arra, h: lehet kevesebbet fizetett a CHF hiteles eddig összesen, azonban a HUF hiteles tőketartozása csökkent, míg Frank úré sajnos - a való életben és nem a fenti (sz)ámítások szerint - befizetéseinél többel nőtt...
a frityesz, a vizenyősszemű, kidülledhomlokú orbánkával megint csak a kis saját holdudvarán segítene. rábeszélték a saját haverjaikat, családtagjaikat a frankhitelre, aztán most jól mossák a saját kezeiket. az hogy mellesleg mások is beszopták, a legkevésbé sem érdekli őket, az csak mellékhatás. a frityesz egy családi-haveri mutyipárt, kukagyújtogató drukkerhajtókkal maga mögött! de az ostoba, paraszt, műveletlen tirpák-suttyó-proli magyarnak ez is elég!
@kecske5: ez le van írva a cikkben is , de szerintem most sokan a championsleagure koncentrálnak.
egyébként szerintem meg dögöljenek meg, pusztuljanak el a frankhitelesek, meg az összes hiteles. hitelt fölvenni nem kötelező. ja, a csöveseket meg megbüntetik, mert nincs hol lakniuk, meg közmunkára fogják, az ostoba, értelmetlen kockázatot ÖNKÉNT felvállalt tirpák tahó paraszt bunkót meg megsegítik, csak mert a frigyeszre szavazott?
OTP bank, 2007. decemberében felvett kölcsönnél:

ügyleti kamat: 6.2%
kezelési költség: 2,04%
THM: 8,24%
A banki törlesztőrészletem alapvetően attól lett magas(abb) elsősorban, hogy a kedves bankom _egyoldalúan_ úgy rángatja a kezelési és egyéb költségeket ahogy neki teccik, teszi mindezt CHF alapon holott a költségei Magyarországon keletkeznek, forint alapon... És igen, a sok sutyerák sötétbunkó-pénzügyilegnulla _közgázt_ végzett cimborám zöme is CHF-ben adósodott el. Teccikérteni? Sok fröcsögő meg menjen orvoshoz. Csődbe megy néhány bank? Zaksón. Majd lesz helyette másik. Én egy dolgot tanultam meg, sem bankba soha többet, sem életbiztibe, sem nyuggerelőtakiba nem fogok gondolkodni, EZEKRE a tetű népekre (akik bankoknak biztosítónak tanácsadónak stb. nevezik magukat) én egy fillért nem fogok SOHA bízni. Nevörevör. Az öngondoskodásomat és megtakarításaimat majd kezelem magam, senki ne akarja rárakni az enyves mancsát...
@kamerasmobil: Ez sem ennyire egyszerű, ugyanis az SNB-nek az egész VILÁG ellen kellene kereskednie, hogy ne engedje a CHF-et 1,20 alá. Szerinted kinek van több pénze, az SNB-nek, vagy a világnak?:)))
@pandacsökiboborján:
nem kötötte helyhez a moslék zabálást, genetikai alapokra helyezte a modanivalóját...

Egyébként fog ez még a mostani gyér lehetőségeknél is jobban szigorodni mire elfogadják. Kb nulla értelme van a dolognak.
@whale:
A kérdés rossz. Szerintem az SNB "1 tonnányi CHF-et" olcsóbban tud leszállítani (nyomtatni) mint bárki előteremteni annak megfelelő EUR-t vagy dollárt. Ha más nem hát Svájc "nyomdanagyhatalom" lesz :)
@abaka: "Szoval chf hitelt venni fel, hogy elotorleszthessen egyreszt merhetetlen pofatlansag lenne (kapna az allamtol egy csomo penzt es meg csak a kockazatat sem csokkentene), masreszt meg ugyanolyan felelotlen, mint annno volt."

Az biztos, hogy pofátlanság, de ha most 230-as frankot "kap" 180 Ft-ért, akkor azt a kockázatot vállalja fel, hogy bukik a dolgon, ha 300 felett rögzül a HUF/CHF. Viszont a kamatterhet tekintve biztos, hogy jobban jár, mint a forinttal.

Nekem is egyébként ez volt az első ötletem, hogy mi van ha frankhitellel váltják ki a frankhitelt...
@Koxi82: Nekem például a Cibnél 9% fölött van.
Csak annyit mondok, Svédországban a lakáshitelek kamata kb 2-3 százalék jelenleg.Szerintem érdemes lehet elgondolkodni ezen is...még egy magyarországi hitelfelvevőnek is.Mi itt élünk és nem lesz kérdés, hogy mivel váltjuk ki az otthoni lakásra felvett szájbaszökött svájci frankos hitelt.Az hétszentség, hogy többet magyar banknak* egy huncut buznyákot se fizetünk.(*= nemzetközi bankok magyarországi fiókjai együttesen)
@Rwindx: Azért azt te is pontosan tudod, hogy ez nem csak nyomdatechnikai kérdés. Azzal mostanában az USA próbálkozott és valamiért abbahagyták...:)) Biztos kifogyott a festék a nyomtatótból.:DD
Az SNB egyelőre csak DUMÁL, de nem csinált semmit érdemben. Egyszer már megégették magukat ezzel a "minden xart megveszünk CHF-ért" mutatvánnyal.:) Lett egy csomó színes papírjuk, amin buktak egy csomót,míg azok akik eladták nekik, qrva nagyot szakítottak...
Szóval változatlanul azt mondom, hogy az SNB ne fogja bírni a versenyt a világgal. Valameddig nyilván tudják tartani az árfolyamcélt, de minél nagyobb lesz a xar a világban, annál nehezebben.A fekália viszont masszívan nyomul a ventilátor felé, ez szabad szemmel tisztán látható...
@blr: Nem váltják ki frankhitellel a frankhitelt, mert - tudtommal - az aug.12-től hatályos törvény szerint csak az vehet fel frankhitelt aki igazoltan svájci frankban kapja a fizetését. Ebből nem hiszem, hogy sok lenne, de mondjuk ők megtehetnék valóban
@Koxi82: nekem a raiffeisennél 3 évig változatlan 5,96% volt. Két hónapja szóltak,hogy emelik 6,15(?) re... most tizedeseket lehet tévedek,már nem nagyon követem. hálistennek fizetni tudom, bár a mostani trend szerint azt mondják, hogy túlvállaltam magam...pedig nem.
kolléga a 200ezres havi nettóra felvett 10millát, 60ezres törlesztővel, 154 ftos árfolyamon. kiszámolta,hogy valahol 210 körül is tudja még fizetni. Na de 230-250-270?? és ezért ő lenne a hibás? erősen kétlem. Ja hogy benne van a pakliban? mint ahogy az is,hogy a bank azért finanszírozza egy lakás jelzálogát a piaci érték 70(?)%áig,hogy legyen 30% mozgástere,ha beütne a krach. És a lakás fedezze a fennmaradt tartozás összegét. Ja és hogy a banknak SEMMI reális kockázatot nem kell vállalnia azért cserébe,hogy ha minden OK, akor 20 év alatt a 10milla helyett 35öt fizetnek neki vissza? miért is?
érdekes dolgok ezek. bár kicsit eltértem az eredeti kérdéstől :)
Amúgy amit elfelejt mondani minden kedves kalkuláló,blogger,újságíró stb(jelen poszt szerzőjét is ideértve), hogy miért SOKKAL szarabb a frankhitel a forintnál,illetve miért nem jártak rosszabbul a forinthitelesek,csak mert a forint kamata magasabb, és a chf még ilyen árfolyamnál is menőbb... Elmondom. felvettem,tegyük fel 150es árfolyamnál a 10millát. 66.666 chf.... Ugyanekkor felvette pétterke is a 10et forintban. Én is fizettem 3 évig,ő is. Ő fizetett mondjuk 85ezret havonta,én fizettem 65ezret havonta,mert jajdejó a chf,jajdeszar a forint. (ne számoljatok utána, a chf hitel sem a sajátom, a ft sem tudom pontosan hogy alakult) Namármost beütött a vilgvége, a forinthitel maradt változatlan,vagy nőtt valamennyit az alapkamat növekedése miatt(de alapjába véve vn forinthiteles kolléga,akinek egy fillért nem nőtt a törlesztője). tegyük fel, Pétterke most 95ezret fizet havonta. Míg én fizetek 110.000 körül 237-8as árfolyamon. DE: amíg péterkének a forintban számolt tartozása,és a lakást terhelő forint összeg csökkent folyamatosan,most épp 7-8milla, az én forintban számolt tartozásom 3 év folyamatos fizetés,és növekedő részlet mellett,12 millió felett van. És ugye,ha még jobban elszalad a bankokkal meg a chf-fel a ló, lehet 13-15 milla a tartozásom nota bene: a lakás ára a boldog békeidőben volt 10milla,mostanra 8,5tehát van egy 8,5 millát érő lakásom,amire 10 millát vettem fel, 3 évig perkáltam, és most már "csak " röpke 12-14 millával tartozom. És ha neadjisten visszafizetném a banknak a tartozásom, 3 év fizetés után,180 ftos árfolyamon újra 66.666 chf-nyi forinttal tartozom a banknak. miközben pétterke lakása,ha már romlott is az értéke, még mindig fedezi a tartozása értékét.
@pandacsökiboborján: hát a költözéssel nem jutottál messzire...lévén,hogy genetikailag kódolt disznó magyar vagy... vagy te is kertész vagy,és akkor meg ,ugyanezt a logikát követve , felsőbbrendű. de akkor meg alapból nem érintett a disznóól :D
Ez a bejegyzés csak egy dolgot felejt el: a tőketartozást. Miközben ez forinthitelnél csökken, svájci frank hitelnél sokaknak nemhogy csökkent, hanem drasztikusan nőtt, hiába fizettek évekig mint a katonatiszt. Egyébként meg össze kellett volna fogni: bankok, állam, adósok, és valami kompromisszumos megoldást keresni. Dehát ez Magyarországon nem divat. A bankok is csak sírtak, meg verték az asztalt, miközben évek óta a legnagyobb profitot termelték a válság kellős közepén.
@laposhal: erről beszéltem én is...csak picit(??) hosszabban :)
az egész sírás,hogy "jaaaj veszteségesek leszünk!!!" a bankok részéről, kb annyi lefordítva magyarra,hogy "bazmeg, 400% helyett csak 150% lesz a hasznom..."
Tenyleg, mi lesz akkor, ha par ev mulva megint jobban megeri majd CHF alapu hitelt felvenni? Kivalthatok lesznek majd a most "megmentett" hitelek svajci frank hitellel?
Aki óvatos volt, és forinthitelt vett fel az megszívja, a kockáztató frankhitelest megsegítik. Igazságos ez?
@tszelnok: hát szerintem nem fogsz élő embert találni,aki másodszor is chf hitelt venne fel ezek után :D
Ha meg 3 év múlva véletlenül visszaesik a frank 160-ra, akkor meg csikorgatják a fogukat a viktorosok.
Bezzeg most nem engednek frankhitelt felvenni, pedig lenne értelme. Előbb-utóbb zuhanni fog.
@PiggyBlanka:

"Az a szitu, hogy en 2004-ben vettem fel 76 000 CHF-et, amibol mara csak 46 000 maradt, de 146 Ft-on vettem fel."

He? 2004-ben 146-on? Az melyik bank volt? Nem 164 az a 146?
@laposhal:

"Ez a bejegyzés csak egy dolgot felejt el: a tőketartozást. Miközben ez forinthitelnél csökken, svájci frank hitelnél sokaknak nemhogy csökkent, hanem drasztikusan nőtt, hiába fizettek évekig mint a katonatiszt."

Ez nem igaz. A svájci frank hitelnél is csökkent a tőketartozás, meg a forinthitelnél is. Csak a frankhitelnél frankban, a forintnál forintban. Át lehet számítani a franktartozást forintba, csak semmi értelme (azon túl, hogy jól lehet vele hergelni), mert nem tudod, hogy a következő 14 évben (ha annyi van hátra, mint nekem) hogyan alakul az árfolyam. Én 170-en vettem föl, a következő egy évben folyamatosan erősödött a forint, miközben tőkét nem törlesztettem, csak kamatot. Ilyen alapon kiszámolhattam volna akkor, hogy tíz százalékkal csökkent a tőketartozásom, pedig még nem törlesztettem. Baromi büszke lehettem volna rá, csak öt év elteltével nem ér semmit.
@Senkifia:

Merthogy az történt, hogy a bankok a teljes bankadót rád verték, különböző címeken, mindezt a kormány asszisztálása mellett. Összehasonlítottad már pl. az egy évvel ezelőtti folyószámla-elszámolásodat és a mostanit? Érdekes olvasmány...

A mostani javaslattal is az a baj, hogy ezt is rád fogják verni a bankok: nőni fognak az adminisztrációs költségek, nőni fognak a hitelkamatok, csökkeni a betéti kamatok, a kormány pedig büszkén terpeszkedik majd, hogy ők jól megmentettek.
Mi van azokkal akik pl. autóra vettek fel CHF kölcsönt, azoknak ne jár a lehetőség?

Leszarják ezek , orbán banda is takarodó mondják nagyon sokan!
Naná. Az export felpörgetése a forint leértékelésével, nem is nyilvánvaló hogy ez a cél, aha, ja, zsenik, jóleszaz, nemzetileg együttműküdönk 'azze, még ha vissza is táncolnának, akkor is elérték a céljukat, a forint bóvli, ide jó ideig senki nem jön már jószántából befektetni. Végülis a nyugdíjpénz lenyúlása is erre irányult, mint az összes többi koszos, pitiáner, fájdalmasan amatőr akciója ennek a kétharmados orbánynak. Merem ezt leírni azok után, hogy semmi pozitívan értékelhetőt nem sikerült letenniük az asztalra abból a 2800 milliárdból, csak költségvetési hiányt. És úgy hívják hogy "adósmentés". LOL.

Ha ezt megszavazzák (jóhogy, a kétharmadnyi távirányított nyelvtárs /más közöm _ezekhez_ nincs, igaz, _azokhoz_ sem több/), a kedvezménnyel élni tudók élnek a kedvezménnyel és röhögnek majd a többin (a Nemzeti Együttműködés jegyében, höhö), rajtunk, kisjövedelmű devizaadósokon, akik nem tudnak se végtörleszteni, se fülkeforradalmat csinálni (mert az amúgyis sértené a Szent Alkotványt), akikre rászakad a forint katasztrofális gyengülése, akiket ez a garnitúra már elkönyvelt mint "járulékos veszteség", akik ennek az egész hülyeségnek az árát végső soron megfizetik.

Nem baj, beköltözik majd a házunkba a közismerten jogkövető Uzsorás Elvtárs, a barátságos Keresztyén Elvtárs, esetleg ha szerencsések vagyunk, Maga a Nagyhatalmú Ormány Elvtárs. Örvendjünk hát a megváltásnak!

Ezek legalább annyira nem értenek lófaszhozse mint az eggyel előttük regnáló seggfejek... Tönkrebaszni azt ami még megmaradt, erre jó ez a "csomag", gratulálunk. Sok sikert. Ideje elhúzni innen, addig amíg engedik.

[elnézést a kommentben található közönséges nyelvezetért, NEM ÉN VOLTAM, ne azt figyeljék amit mondok...]
Ja, az milyen, legutóbb sehova nem szavaztam, korábban bántam, de most konkrétan büszke vagyok rá. Ugyan sokra nem megyek vele, azért az is valami hogy tudom: a legjobb döntést hoztam...
Bocs, még1, ez az utolsó :)

Egy (kissé) erőltetett analógia: olyan ez, mint amikor a Tarlós lezáratta az M1/M7 külső sávját a buszoknak. A buszok időnként ugyan jöttek az üres sávban, az utasok meglepve konstatálták hogy túl korán értek oda ahova menni akartak. A többség viszont szívott, néhányan bizonyára elkéstek és elvesztették az állásukat, ők most várják a parancsot, hol lehetne közmunkában füvet nyírni vagy árkot ásni a köz nemes érdekében.

Tárgyalt esetben a busz utasai azok akik sosem utaznak busszal (nameg egy összegben végtörlesztenek közteheralapú kedvezménnyel), az autósok azok akiknek autó híján marad a tömegközlekedés, már ha ezt a luxust megengedhetik maguknak a történtek után - vagy épp, ki tudja mi jön még - közt.

A buszon ülők - patinás végzettségük és határtalan szakértelmük dacára - ámulnak a lent kínlódó sokaságon, és az ablakon kihajolva, értetlenkedve magyarázzák idegesen, amit ma itt mindenkinek tudnia illene: EZ NEKTEK JÓ! EL AZ ÚTBÓL!
@Laciii: Már hogy a picsába ne lenne KÜLÖN? Az hogy te a metszetben vagy éppen és rád mindkettő érvényes nem jelenti azt, hogy más nem tartozhat kizárólag az egyik vagy kizárólag a másik csoportba.

Nem is lenne semmi bajom akkor, ha ennek a következményeit csak azokkal fizettetnék meg, akit érint, például te aki most nyersz pár millát különadóban befizetnéd, ha tényleg a kormánynak vissza kell fizetnie a bankok felé és az ÉN adómat nem érintené, de nem így lesz gyanítom. Arról nem is beszélve, hogy az én részvényeim is esnek, az énm forintom is kevesebbet ér, vagyis akár mondhatnánk még egy tágabb kategóriát: az állampolgárok szívnak azért, hogy páran jól járjanak.
Folyamatosan csökken a CHF-es hitel THM-je?

Még egy össze vissza hazudozó bérblog.
És mindenki megszívja, mert már látszik, hogy a piac hogy értékeli a bejelentést - még nem a gyakorlatot.
Aki átváltott a magasabb kamatokban, aki nem tudott átváltani a magasabb CHF, EUR, stb árfolyamban, ráadásul a magasabb Ft kamatokkal és a felpörgő inflációval, tőkekivonással, GDP stagnálással, munkahelyek számának jó esetben stagnálásával, stb.
A matek mögött ezek is ott vannak.
@butter-k: Ezzel nincs is semmi baj - (bár az általános állami feladatokat nem keverném ide mert nem ide tartoznak).
Néha meg kell menteni embereket akkor is, ha felelős a problémáiért valamilyen mértékben - akár az ártérre építkezett, akár devizahitelt vett fel. (Nem csak azért mert omlik minden, és én is borulok, hanem mert ez állami feladat az állampolgárai felé)

Nem a megmentéssel van baj, hanem az ILYEN megmentéssel. Ez ugyanis az állampolgárok egy csoportját jóval kedvezőbb helyzetbe hozz, míg másoknak semmit sem jelent. Mintha azt mondanák, hogy aki tudja fizetni a ház árának 70%-át annak az állam felépíti újra az árvíz által elmosott házát.

Az pedig nem jó érv, hogy a belső forgalmat növelné - mert azt bármely más csoportnak ingyen adott pénzzel lehetne növelni. Például Csökkentsük a lakáscélú forinthitelek kamatát - vagyis úgy szívassuk meg a bankokat, hogy osszunk ki azok közt a pénzt, akik nem vettek fel devizahitelt vagyis nem hozták magukat (és minket) ilyen kellemetlen helyzetbe, jutalmazzuk azokat akik felelősen gondolkodtak. Azok is elmennek a kisboltba sörért hidd el.
A svájci frank thm-je nem 7%, hanem 7,5-7,9%, A forinté meg nem 10,5, hanem 9,5%, ami várhatóan csökkenni fog. Érdekesebb lenne az eszmefuttatás a valódihoz jobban közelítő kiinduló értékekkel.
Ha a forinthitelek kamata kb 8%, a frankhiteleket pedig nagy suttyomban ugyanerre a szintre emelték, PLUSZ rájön akár +80% árfolyamkockzatból, akkor hogy is fizet többet a forinthiteles????
Akkor számoljunk:
Frank János felvett 6,5M hitelt. Most a tőketartozása 180-as árfolyam mellett 6,7M. Visszafizetett 2,6M-t. Tehát, ha azonnal kiszáll, akkor a banknak fizet összesen 9,3M-t. A bank nyert szűk 4 év alatt 2,8M-t, ez nagyjából 9,3%-os éves kamatnak felel meg. Ezt azért nem nevezném veszteségnek. Ja, hogy nincs meg az extraprofit? Majd meglesz, ha Frank János forinthitelt vesz fel, mert nincs zsebben 6,7M-ja. Szóval a bankrendszer összeomlásáról vizionálni nevetséges.
@abaka:
"Eleinte ez nem volt annyira ciki erveles, vegulis a legtobben nem tudjak, hogy mukodik egy bank. De mar annyiszor ki lett vesezve a tema, hogy nagyon homokba kell dugnia valakinek a fejet, hogy meg mindig tudja ezt szajkozni. Sajnos, az ilyen kommentek elszomorito minositest adnak a tema iranti ismereteidrol, ugyhogy a masik kommentre hadd ne reagaljak.."

Én nagyon szeretek okos emberekkel vitatkozni, és úgy tűnik, hogy te okos vagy, legalább is erre enged következtetni a magas lovad.
A szerződésemben az szerepel, hogy a bank kihelyez nekem forinthitelt, amit aztán devizában tart nyilván. Kövessük a folyamatot: Megjelenik a számlámon egy forintösszeg, a másik oldalon, egy hitelszámlán (ami egy technikai számla) pedig megjelenik ugyan az a forintösszeg, amit átváltanak CHF-re. Ezt a tranzakciót magyarázd meg nekem kérlek.
Több forgatókönyvet is el tudok képzelni, de egyik sem nyugtat meg: ha valóban van deviza az ügylet mögött, akkor a bank swap-ügyletekkel jut devizához, amikor szüksége van rá, a swap ügylettel kivédik az árfolyamingadozást, viszont ki kell fizetniük a két ország közötti kamatkülönbözetet, amit aztán egy az egyben ráterhelnek az ügyfelekre. Ez is gyönyörű. Viszont benne van a pakliban, hogy nincsen deviza az ügylet mögött (a bankok beszámolóiban nem látható az a devizakitettség), amire az a tény enged következtetni, hogy mikor rákérdeztem, elzavartak, mondván ez üzleti titok.
Egy dolog tény: nem devizahitelről beszélünk, hanem egy annál lényegesen bonyolultabb termékről, amit máig nem sikerült átlátnom, mert nem sokan sietnek a segítségemre, hogy erre sor kerülhessen.
Hogy mennyire látom át a helyzetet, azt nem a te tiszted megítélni (nem egy bankban dolgoztam már, ismerem őket, bármit el tudok képzelni róluk), de ha rá tudsz világítani, hol tévedek, még egy érdekes vita is kialakulhat közöttünk.
@whale:
Az igaz hogy az USA nem bírta a dolgot, csak éppen az USA-nak nem azért kellett nyomtatnia, mert annyira erősödött az USD árfolyam, hanem azért mert a költségvetési hiány és a plafontörvény a szavaiddal élve tolta a cuccot a ventillátor felé, olyannyira hogy kisebb darabok már bele is értek.
Ellenben Svájcban teljesen más a felállás, a költségvetésnek óriási tartalékai vannak, de a CHF-et viszik mint a cukrot ami miatt az árfolyam emelkedik, ami viszont a gazdaságnak nagyon rossz.

Az SNB eddigi veszteségei viszont csak látszólagosak mert olcsón árfolyamokon rengeteg EUR-t meg USD-t vásároltak úgy hogy utána az még olcsóbb lett. Ha megfordul a trend, akkor akkorát szakítanak a dráguló EUR-on amekkorát nem szégyellnek. És az egészhez nem kellett más, csak határozottság és festék a patronba.
Szvsz.
nem értem a sok bankvédőt... a hitelek nagyrésze nem 180 felett lett felvéve hanem alatta. Ergo a bankok nyereséget generálnak ezeken a hiteleken. De nem annyit amennyit terveztek. Hát tessék akkor újratervezni a bevételeket... és kár itt sírniríni mert a HUF hitelek kondicióiról még szó sincs. Majd ha megszavazták azt hogy azok milyenek lehetnek változó kamat, vagy kamatperiódusok mennyik lehetnek és azok változását mihez kell kötniük a bankoknak nah akkor majd lehet sírni ha nem jó. De mi ez a nagy ellenszenv ezzel a döntéssel? A lakossági hitelezés pont hogy nem fog visszaesni hiszen megint kihelyeznek hiteleket amik ugyan HUF-os hitelek, ergo a HUF-ra lesz kereslet a bankközi piacon és majd akkor csökken a CHF ára... És ha ügyes okos egy bank akkor még csatolt szolgáltatással akár ügyfelet is szerezhet más oldalról egy ilyen hitelkiváltással...
@Magyar Vitéz:
Először moderálást akartam kérni rád a gyűlölködő fröcsögésért, de aztán rájöttem jobb ha mindenki látja mik élnek köztünk miket kommentelnek és blogolnak.
Tapasztalatszerzésnek tökéletes.
vicces az is, hogy magyarországon az otp-nek van a legnagyobb CHF-hitelállománya, de tegnap az m1 híradójában az osztrák bankok ellen hangulatkeltettek, mintha ők tehetnének az egész helyzetről...

sebaj, még egy szomszéd aki lassan utálni fog minket...
kinek kellenek barátok, szövetségesek, ha ilyen erős, bátor, büszke nemzet, mint mi!
@altimus:

Ez oké, csak nem vezet el a megoldáshoz...

Az rendben van, hogy nem túl jó gazdaságú országnak általában magas a jegybanki alapkamata - ami szorosan összefügg a betéti kamattal, és az államkötvények pillanatnyi kamatával is, ez elég egyszerű összefüggés.

A huncutság ott van, hogy normális esetben a magas kamatokhoz relatíve magas infláció is társul - ami szintén alapesetben, együtt jár az adott valuta folyamatos leértékelődésével. Miért van ez? Azért, mert különben nincs egyensúly. Ez az, amit normális esetben egy kormánynak- és egy jegybanknak "el kell találnia". Egyébként ez az, ami alapesetben megakadályozza a nyakló nélküli carry trade-ügyleteket is, mivel a szóban forgó devizán igaz, hogy nagyobb kamatot lehet elérni, de a futamidő alatt a deviza árfolyama is bukik, azaz összességében nem lehet a kamatnyereséget realizálni.

A mi esetünkben ez úgy ment, hogy először Péterék lejtőre tették az osztogatással a nemzetgazdaság egyensúlyát, aztán jött Feri, akinek abszolút semmi humora nem volt 2004-2005 táján bevallani, hogy a szekér lefelé megy - meg akarta nyerni a 2006-os választásokat az MSZP-nek és magának, ugye -, ezért hallgatott, mint a jó indián. A lejtőre tétel- majd a semmit nem tevés egyértelműen rontotta Magyarország gazdaságát, amit megfelelő kamatpolitikának, nagyobb inflációnak, és a forint leértékelődésének kellett volna automatikusan követnie, ha nem akarunk lufit fújni. (Persze akkor az ellenfelek megvakarhatták volna azt a kérdést, hogy nyilvánvaló okokból - ugyan miért nő az infláció, és miért romlik az árfolyam?... - esetleg lehet, hogy mégis kamu a Pannon Puma).

Az a mechanizmus, amit megcsináltak - deviza beáramlása, forintra váltás miatti árfelhajtó hatás, ezzel a valós gondok palástolása - egyértelműen lufit fújt, ami egészen addig mehetett volna, amíg a forint felvevőpiaca bővül, tehát, ameddig az államadósság növekszik, illetve, ameddig devizahitelt lehet kihelyezni (tehát, ameddig a fenti módon a szereplőknek újabb és újabb devizaösszegeken kell forintot vennie, ezzel erősen tartva az árfolyamot). Könnyű belátni, hogy a lufi kipukkadásakor a forintra erős eladói nyomás lép fel, ami rövid idő alatt lenyomja az árfolyamot - ami, jelzem, idővel akkor is bekövetkezett volna, ha közben nincs pénzügyi válság. ...Érdemes elgondolkodni rajta, hogy ezzel a tudással vajon általában rendelkezik-e egy magasan képzett pénzügyi szakember. Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a kipukkadás kezdetén, ami kétségkívül bekövetkezik, borítékolhatóan kinek lesz a "kezében" egy, az ő lehetőségein belül semmilyen módon nem lezárható, árfolyam-szempontból durván elszálló devizaadósság... Hát ezért tartom én tisztességtelennek a devizahitelezés-gyakorlatot. Meg úgy általában az egészet.
@József István: "először Péterék lejtőre tették az osztogatással a nemzetgazdaság egyensúlyát, aztán jött Feri,"

Azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a mondat eleje így helyes: "először jött Viki, aki a választás évében vagy 300 GHUF-fot kitolt gazdaságélénkítés címén, miközben 3 évig nagyokat szorított meg, csak akkor nem úgy hívta. Azután jöttek Péterék, akik csak betartották a választási ígéreteiket, bár nem kellett volna. Aztán jött Feri..."
@EMU: ez így nagy butaság.
Ha a hiteles nem fizet, akkor is közösen vagyunk szarban. Vagy gondolod, hogy a nem fizetők tartozását lenullázza a bank, oszt annyi?
Nem, élete végéig tartozni fog, a fizetéséből vonják.
A bank pénzügyileg nem tudja megoldani a gondot, mert a veszteséget nem tudja fedezni az ingatlan árából, le kell írni a vaszteséget. Leállt a hitelezés. Már most. Gondolod, hogy így beindul?

Ennek az árát mindenki fizeti, ha nem segítesz a hitelfelvevőkön, akkor is!!!
Ezt gondold át!
Drágul az élet, mert nőnek az adók. Romlik a forint a devizákhoz képest. Nő az adósságállomány, a kockázati felár, stb. A vége ugyanaz!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása