Partnerünk

Facebook

Utolsó kommentek

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Címkék

1% (1) 3D nyomtatás (1) ÁAK (1) adásvétel (1) adatlopás (1) adó (25) adóbevallás (1) adócsalás (2) adócsökkentés (1) adóemelés (1) adóhátralék (1) adójóváírás (1) adókedvezmény (2) adóoptimalizálás (2) adórendszer (1) adós (6) adósok (1) adósság (8) adosság (1) adósságspirál (1) adósságválság (3) adótörvény 2015 (1) adóváltozások 2015 (1) adózás (1) áfa (1) Afrika (1) agrárfinanszírozás (1) ajándék (4) ajándékozás (1) ÁKK (1) alap (2) alapítványok (1) alapkamat (3) alapkezelő (1) alaptőke (1) Albánia (1) Alibaba (1) alkusz (1) állam (5) államadósság (6) Államadósság Kezelő Központ (2) államadósság kezelő központ (1) államcsőd (2) államháztartás (1) államilag finanszírozott (1) államilag támogatott (1) állami cégek a tőzsdén (1) állami támogatás (1) államkincstár (1) államkötvény (2) állampapír (10) Amazon (1) amerikai részvények (1) Andre Agassi (1) Andy Vajna (1) Anthony Levandowski (1) Apple (1) ár (5) áramszolgáltatók (1) arany (5) aranyláz (1) aranyrúd (1) áremelkedés (1) árfolyam (25) árfolyam-növekedés (1) árfolyamgát (14) árfolyamgyengülés (1) árfolyamrés (1) árfolyamrögzítés (3) árkorlát (1) áruhitel (2) aszú (1) átlaghozam (1) átlagkereset (1) ATM (2) atom (1) attitűd (1) átutalás (1) Ausztria (1) autólízing (1) autópálya (1) A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása (1) babakötvény (1) Balaton (2) balesetbiztosítás (1) baleseti adó (1) Bank (1) bank (48) bankadó (1) bankár (1) bankbetét (7) bankcsőd (3) banki fizetések (1) banki marketing (1) banki tájékoztatás (1) bankkártya (6) bánkkartyadíjak (1) bankok (1) bankrendszer (1) bankszámla (3) bankszámla nyitás (1) bankszövetség (5) banktitok (2) bankváltás (2) Baumag károsultak (1) bázispont (1) Bécs (1) befektetés (28) befektetési alap (2) befektetési jegy (1) befektetők (1) békekölcsön (1) benzin (1) benzinár (1) bér (1) béremelés (1) bérezés (1) bérkompenzáció (1) berlusconi (1) bérnövekedés (1) beruházás (3) BÉT (2) betegség (1) betét (5) betétbiztosítás (1) betétesek (1) BEVA (2) bíróság (2) bitcoin (1) Bitcoin (4) bizalmatlanság (1) bizalom (1) bizottság (1) biztosítás (9) biztosító (3) biztositó (1) biztosító.ingatlan (1) BKV (3) blockbuster (1) Bloomberg (1) bloomberg (1) Bojár Gábor (1) bonus (1) bónusz (2) bor (3) botrány (2) brand (1) bróker (2) brókerbotrány (2) brokernet (1) Brüsszel (2) brüsszel (1) BTel (2) buda-cash (2) Buda-Cash (6) Budapest (1) budapesti értéktőzsde (2) bűncselekmény (1) BUX (1) cafeteria (2) casco (1) cds (1) cég (1) céges átverések (1) céges hitel (1) céglapítás (1) cégvezetés (1) Charity March (1) CHF (1) chipkártya (1) Ciprasz (1) Ciprus (2) civil szervezetek (1) Consequit (1) családi (1) családi csődvédelem (1) csalás (1) Csehország (1) csekk (1) csekkes fizetés (1) csőd (3) csődkockázat (1) DBR (1) decemberi effektus (1) defláció (1) Déli Áramlat (2) deviahitel (3) deviza (28) devizaadós (1) devizaadós-mentés (4) devizaárfolyam (3) devizahitel (38) devizahitelek forintosítása (4) devizahitelesek (5) devizahitelesek mentése (2) devizahitel a pártprogramokban (1) devizakereskedelem (1) devizatartalék (1) diákhitel (2) digitalizáció (1) Disney (1) diszkontkincstárjegy (1) dogányzás (1) dohány (1) dohányzás (1) dollár (3) Donald Trump (2) Donal Trump (1) döntés (1) drága (1) dugódíj (1) dzsentri (2) e-cigi (1) E-Star (1) easyjet (1) EBA (1) eBay (1) ebola (1) egészségbiztosítás (3) egészségpénztár (1) egészségügy (5) egészségügyi hozzájárulás (1) egyéni vállalkozó (1) Egyesült államok (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (1) egyszázalék (1) eladás (2) elekronikus (1) életbiztosítás (3) életmód (1) életszínvonal (1) eljárás (2) előtörlesztés (3) energia (1) ENSZ (1) Erkel Színház (1) Erste (2) értékcsökkenés (1) értékesítés (2) Észtország (2) EU (12) eu (1) eur (1) euró (16) Európa (2) Európai Bíróság devizahiteles válaszai (1) európai bizottság (1) európai központi bank (1) európai unió (2) eurostat (1) euróutalás (1) eurozóna (1) eurózóna (1) eva (3) EVA (1) externália (1) externáliák (1) Facebook (2) fapados (1) fed (2) Fed (2) fekete gazdaság (1) felhőalapú szolgáltatások (1) felmérés (2) fiatal vállalkozók (1) Fidesz (1) fidesz (2) Fidesz választási program (1) Fifa botrány (1) film (1) fizetés (1) fizetési határidő (1) fizetőképes (1) foci (1) foglalkoztatás (1) fogyasztás (4) fogyasztói társadalom (1) fogyasztóvédelem (2) földgáz (2) földtörvény (2) főnök (1) forbes (1) forex (1) forint (32) forintárfolyam (3) forinthitel (6) Fortress (1) franciaország (1) frank (8) frankhitel (2) frekvencia-árverés (1) frekvenciatender (1) függetlenség (1) futball vb (1) FX (1) gazdaság (10) gazdasági (2) gazdasági növekedés (4) gazdasági társaság (1) gazdaságpolitika (5) gázolaj (6) GDP (9) gdp (4) gépjárműhitel (1) gépkocsi (1) Google (2) google glass (1) Görögország (3) görögország (2) görög államcsőd (1) görög csőd (1) görög válság (1) Gothár (1) GPD (1) grafikon (1) GVH (1) gyereknevelés (1) Gyermekrák Alapítvány (1) gyorséttermek bezárása (1) gyorséttermek vasárnapi zárva tartása (1) gyorskölcsön (2) gyűjtőszámla (1) hajléktalanok (1) Hanza-szövetség (1) harmadik világ (1) hatalom (2) hedge fund (1) Hernádi Zsolt (3) Hillary Clinton (1) hírek (1) hitel (57) hiteldíj plafon (1) hitelezés (2) hitelfeltételek (1) hitelfelvétel (1) hiteligény (1) hitelintézet (1) hitelkártya (5) hitelképesség (1) hitelminősítés (2) hiteltársulás (1) Hiteltársulás (1) hitelválság (1) hitel átütemezés (2) HNN-index (1) honlap (1) horvátország (1) Horvátország (1) hozam (11) hozamemelkedés (1) huf (1) Hungária Értékpapír csőd (3) hungarikum (1) IFM (1) IMF (5) imf (10) IMF hitel (1) IMMOFINANZ (1) ina (1) INA (3) index (1) indiai gazdaság (1) infláció (5) ingatlan (9) ingatlaniroda (1) ingatlanpiac (3) ingyenes készpénzfelvétel (1) ing biztosító (1) innováció (5) internet (1) internetadó (1) internetes vásárlás (1) ipar (1) IPO (1) iroda (1) Írország (1) Iszlám Állam (1) IT (4) Jack Welch (1) japán (1) jármű (1) jegybank (12) jegybanki alapkamat (1) jelszó (1) jelzálog (4) jelzáloghitel (2) jen (1) Jeremie program (1) jog (1) journal (1) jövedelem (6) jövő (1) jutalék (1) K&H Bank (1) K&H MIX (1) K+F (1) kalkuláció (1) kalkulátor (2) kamat (20) kamatemelés (3) kamatos kamat (2) kamatpolitika (1) kamatszámítás (1) kamattámogatás (2) kamatvágás (1) kampány (1) káosz (1) kapitalizmus (1) karácsony (4) karácsonyi (1) kártalanítás (1) kartell (2) Kásler (1) KATA (3) kata (1) KBC (1) keleti nyitás (2) kereset (1) kereskedelem (1) kereskedő (1) késedelem (1) készpénz (5) készpénzfelvétel (1) kezelési költség (1) kgfb (3) KHR (1) kilátó (1) kína (1) Kína (5) kisebbségek (1) kisvállalkozás (1) kiszervezés (1) KIVA (1) kiváltás (1) kkv (10) kkv a tőzsdén (1) klímaváltozás (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) költekezés (2) költség (4) költségek (1) költségvetés (13) kórházak (1) kormány (13) környezetgazdaság (1) korrupció (4) kötelezettszegési (1) kötelező biztosítás (3) kötelező biztositás (1) kötvény (1) közalkalmazott (1) közgazdaságtan (3) Közgép (2) kozmetikumok (1) közszolga (1) közszolgáltatás (2) közvetítő (1) ksh (1) kulcs (1) külföldi számlavezetés (1) kupon (1) Kúria (5) kutatás (1) lakás (6) lakáshitel (12) lakáslízing (1) lakáspiac (3) lakáspolitika (1) lakástakarék (3) lakástámogatás (2) lakossági hitel (1) Lámfalussy Sándor (1) leárazás (1) leépítés (1) légiközlekedési (1) légitársaság (2) lehman brothers (1) lekötött betét (1) leminősítés (2) létminimum (1) loot crate (1) lopás (2) lopáskár (1) luxuscikk (1) magáncsőd (3) magánnyugdíjpénzárak (1) magánnyugdíjpénztár (3) magánvagyon (1) Magyarország (2) Magyar Államkincstár (1) magyar államkötvény (1) Magyar Biztosítók Szövetsége (1) Magyar ENSZ Társaság (1) magyar gazdaság (2) magyar nemzeti bank (2) Magyar Posta (1) magyar posta (1) malév (5) málna (1) malus (1) Matolcsy (4) Matolcsy György (6) matolcsy györgy (1) MÁV (2) média (1) megbüntetett bankok (1) megélhetés (1) megjatakrítás (1) megszorítások (1) megtakarítás (24) megújuló energia (1) MEH (1) melyik párt menti meg a devizahiteleseket (1) menedzser (1) mentőcsomag (1) mentor (1) merkel (1) mesterséges intelligencia (1) Metlife (1) metró (1) Michael O’Leary (1) Microsoft (1) mikulás rali (2) milliárdos (2) MKB Bank (1) mlm (1) MNB (5) mnb (8) MNB bírság (1) mobildíj (1) mobilszolgáltató (1) Mol (2) MOL (4) mol (1) monitoring (1) MTV (1) Muhámmád Junusz (1) munkabér (3) munkaerőpiac (2) munkahely (1) munkanélküliség (3) munkaügy (1) mutató (1) myhive (1) Nagy-Britannia (1) napilap (1) NAV (6) NAV-botrány (1) nemesfém (1) németország (3) nemzetbiztonság (1) nemzeti (2) Nemzeti Eszközkezelő (2) nemzetközi valutaalap (1) nettó bér (1) nhp (1) NHP (2) NMHH (1) nonprofit (1) Norbi Update (1) Norbi Update Lowcarb (1) Nouriel Roubini (1) növekedés (3) növekedési hitelprogram (1) Növekedési Hitelprogram (2) nyereség (1) nyereségadó (1) Nyerges (1) nyersanyag (1) nyersanyag járműipar (1) nyugdíj (18) nyugdíjas (2) nyugdíjas kedvezmény (1) nyugdíjpénztár (3) nyugdíjrendszer (3) nyugdíjvagyon (1) OBA (2) Obama (1) ócsa (1) OECD (3) okostelefon (1) oktatás (1) olajár (2) olaszország (2) olcsó (1) olcsó hitel (1) oligarchák (1) olimpia (1) öngondoskodás (6) önkormányzat (4) online csalás (1) online vásárlás (1) orbán (1) Orbán (1) Orbán 10 pontja (1) orbán viktor (1) Orbán Viktor (2) Oroszország (2) OTIVA (1) ötletlopás (1) OTP (1) otp (2) OTP Supra (1) OTSZ (1) otthonvédelmi (1) pályázat (1) PayPal (1) pénz (9) pénzfelvétel (1) pénzforgalom (1) pénzkérdés (1) pénztárgép (2) pénzügy (1) pénzügyek (1) pénzügyi tippek (1) pénzügyi tudatosság (2) per (7) Peter Thiel (1) piac (1) PIMCO (1) PIN (1) plasztik (1) pláza (1) politika (3) porfolioblogger (3) portfolió (1) portfolioblogger (73) posta (1) pozitív adósnyilvántartás (1) Prémium Magyar Államkötvény (1) presztízs (1) privátbanki (1) profit (1) PSZÁF (7) pszáf (3) pszichológia (1) Putyin (2) Quaestor (1) quaestor (3) Raiffeisen (3) rangsor (2) reálkamat (1) reálkereset (1) recesszió (3) referenciahozam (1) referenciakamat (1) referencia kamat (1) reklám (1) reklámadó (1) rendőrség (1) részlet (1) részvény (6) rezsi (9) rezsicsökkentés (2) robbantás (1) robotika (1) RTL (1) ryanair (2) Samuel P. Huntington (1) sárga csekk (3) sarkozy (1) Schobert (1) Schóbert Norbert (1) SEPA (1) sharing economy (1) shortolás (1) síbérlet (1) síelés (1) siker (1) Simicska (1) sittlerakás (1) sjávci frank (1) Skócia (1) skót népszavazás (1) Snapchat (1) soros (1) Spanyolország (1) spanyolország (2) spórolás (3) stabilitás (1) stabilitási törvény (1) stadion (1) startup (1) statisztika (1) streaming (1) street (1) Svájc (1) svájci (5) svájci frank (15) svájci jegybank (1) Synergon (1) szabályozás (1) szabálysértés (1) szakértői vezetés (1) számla (7) számlavezetés (1) számlavezetési díj (1) származtatott alapok (1) Szebeni Dávid (1) szegénység (2) személyi jövedelemadó (1) személyi kölcsön (1) Szentendre (1) szépségipar (1) szerencsejáték (1) Szerencsejáték Zrt. (1) Sziget Fesztivál (1) Szijjártó Péter (1) szilikon-mentes (1) Sziriza (1) szja (1) SZJA (1) SZJA bevallás (1) Szlovákia (1) Szlovénia (1) szocpol (1) szolgáltatás (1) szórakoztató elektronika (1) takarék (1) Takarék (1) takarékoskodás (1) takarékpont (1) takarékszövetkezet (3) takarékszövetkezetek (1) takarék csőd (1) támogatás (4) támogatott lakáshitel (1) tanács (6) tanácsadó (2) tandíj (2) tandíjmentes (1) táppénz (1) társadalmi egyenlőtlenségek (1) társadalom (2) társadalombiztosítás (3) Tarsoly Csaba (1) tartalék (1) tartós befektetési számla (1) távközlési szolgáltatók áfafizetése (1) taxi (1) Taylor Swift (1) tech (1) telefonadó (1) telefonos ügyfélszolgálat (1) telek (1) telekommunikáció (1) The Global Goals (1) thm (2) THM (2) tippek (4) Tokaji (1) tőke (1) tőkemegtérülés (1) tőkeszámla (1) tőketartozás (1) tőkevédett (1) tömegközlekedés (2) törlesztés (8) törlesztő (1) tőzsde (9) trafik (4) trafiktörvény (1) tranzakciós adó (6) tranzakciós illeték (4) Travis Kalanick (1) tulajdon (1) tusványosi beszéd (1) Twitter (1) Uber (3) üdülő (1) ügyfelek (1) ügyfélszolgálat (1) ügynök (5) ügyvezető igazgató (1) Ukrajna (3) ukrán válság (5) Unió (1) uniós támogatás (1) unortodox gazdaságpolitika (1) USA (5) USA 2016 (1) USA elnökválasztás (1) USA kitiltási botrány (1) üzemanyagár (1) üzlet (2) üzleti negyedév (1) uzsorás (1) vagyomtárgy (1) vagyon (2) vagyonosodási vizsgálat (1) választás (1) vállalat (1) vállalatfelvásárlás (1) vállalati kultúra (1) vállalkozás (9) vállalkozói zóna (1) válság (17) válságkezelés (1) váltás (1) valuta (1) valutaalap (2) vám (1) vámmentes (1) varga (1) vásárlás (2) vasárnapi nyitva tartás (1) vasárnapi zárva tartás (1) vasember (1) végtölesztés (1) végtörlesztés (24) versenyképesség (1) vésztartalék (1) veszteség (4) vezetési stílus (1) vezető (1) Vida Ildikó (1) viktor (1) Világbank (1) világbank (1) visszaesés (1) vizitdíj (1) wall (1) wash trade (1) webbank (2) wizzair (2) Wonder Woman (1) Yellen (1) Ynon Kreiz (1) zeneipar (1) zöldbank (1) zöld bank (1) zöld számla (1) Címkefelhő

Az unortodoxia kritikája

2012.07.03. 09:04

Avagy megerőszakolhatók-e a közgazdaságtan alaptörvényei?


Nem lenne meglepő, ha egyes közgázos szakkollégiumokban már kurzust hirdettek volna a heti Matolcsyzmus tudományos igényű cáfolatára, s a magyar szakértelmiség csütörtökönként azért olvasná a Heti Válaszban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter rendszeres könyvismertető rovatát, (melyből valahogy mindig az sül ki, hogy az adott heti olvasmány is alátámasztja az igazát), hogy borzonghasson egy kicsit, majd szellemi agytornaként megpróbálja fejben cáfolni azt.  A kritikusok sorába most mi is beállunk.

Kiválasztottunk öt olyan közgazdasági törvényt, amelyekkel a miniszter nézetei látványosan szembe mennek, vagy legalábbis félreértelmezik a bennük rejlő lehetőségeket. Választásunk nem olyan elméletekre esett, mint a laissez-faire kapitalizmus, vagy mondjuk a Keynes-i gazdaságélénkítés, esetleg a neoliberálisok által istenített Hayek állami szabályozás ellenes gondolatai. Ezek ugyanis máig megosztják a véleményeket, s akár ezekben a percekben is érdemi elvi vita folyhat róluk Brüsszelben, vagy Washingtonban. Inkább olyan tudományos alapvetéseket választottunk, amelyeket épelméjű ember nem von kétségbe. Ezek a közgazdaságtan bemelegítő tételei, mint mondjuk Newton törvényei a fizikában. Egyetemen az első éves mikro és makro ökonómia tananyaga.

A teljes cikket elolvashatod a Pénzkérdés oldalán. 

Címkék: közgazdaságtan Matolcsy György unortodox gazdaságpolitika

A bejegyzés trackback címe:

https://penzkerdes.blog.hu/api/trackback/id/tr174625383

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mégsem vesz fel IMF-hitelt Magyarország 2012.07.03. 14:14:20

- Komoly tévedésbe vannak, akik azt gondolják, hogy hazánknak szüksége van az IMF pénzére! Ha így lenne, akkor hogyan módosíthatnánk a friss költségvetést egy 300 milliárdos szociális adócsökkentéssel? - tette fel a kérdést felháborodottan Orbán Viktor...

Trackback: Mégsem vesz fel IMF-hitelt Magyarország 2012.07.03. 14:14:01

- Komoly tévedésbe vannak, akik azt gondolják, hogy hazánknak szüksége van az IMF pénzére! Ha így lenne, akkor hogyan módosíthatnánk a friss költségvetést egy 300 milliárdos szociális adócsökkentéssel? - tette fel a kérdést felháborodottan Orbán Viktor...

Trackback: Mégsem vesz fel IMF-hitelt Magyarország 2012.07.03. 14:13:41

- Komoly tévedésbe vannak, akik azt gondolják, hogy hazánknak szüksége van az IMF pénzére! Ha így lenne, akkor hogyan módosíthatnánk a friss költségvetést egy 300 milliárdos szociális adócsökkentéssel? - tette fel a kérdést felháborodottan Orbán Viktor...

Trackback: Matolcsy is ortodox! - A kínálati gazdaságpolitika 2012.07.03. 13:20:25

Orbán és Matolcsy szerint a kormány gazdaságpolitikája egy hagyományos és nem-ortodox elemeket vegyítő mixtúra. A kezdeti viták után a főbb véleményformálók kivártak, hogy milyen eredményt hoz e kezelés, és a sokasodó negatív gazdasági mutató láttán in...

Trackback: Védjen meg téged az Orbán Viktor! 2012.07.03. 12:58:52

Míg a 2010-es kormányváltáskor 190 forint, a 2011-es Szociális Konzultáció idején pedig “csak” 217 forint volt egy svájci frank, 2012 nyarán az Új Nemzeti Konzultáció alatt már 252 forintot kérnek érte. A nemzeti konzultáció növekvő sikerén...

Trackback: Tízdolláros önfejlesztő kézikönyvből irányítják Orbánék az országot 2012.07.03. 12:56:41

Sejtettem, hogy a honi vulgár-tanácsadói maffia mind a kormányzati kommunikációra, mind a döntések előkészítésére a kelleténél, vagyis a nullánál sokkal nagyobb befolyással van. Ám soha nem gondoltam volna, hogy lesz egy miniszter, aki büszkén kiáll és...

Trackback: Annál rosszabb a valóságnak 2012.07.03. 12:13:17

Megkönnyebbülhetünk. Matolcsy minisztériuma tegnap átminősítette a lezuhanni készülő szatelitet habcsókká. Így a becsapódás nyomán csak édes íz marad majd a szánkban. Az is kiderült, hogy a Naprendszerből nem tűnt el semmiféle bolygó, csupán lejárt az...

Trackback: Miért zuhan le a gyorsnaszád? 2012.07.03. 12:11:49

Amiért Kaczyński gépe is lezuhant: mert senki nem mert beszólni a főnöknek.  Tudományosabb nevén: Power Distance Index Ha így történt, ha nem, ez most részletkérdés. De ha a gépen utazó politikusnak akkora arca van, hogy még a pilótát is leugatja rep...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.03. 10:39:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó kis összefoglaló :-)
Én mondjuk nem gondolom, hogy valamilyen szintű "unorthodoxiára" nincs szükség, és hogy a közgazdasági dogmák nem dőlhetnek meg, de az tény, hogy Matolcsy már teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Sajnos az elméleteit a gyakorlatban is kipróbálhatja, kísérleti laborja pedig az egész ország.
A legnagyobb problémának továbbra is azt tartom, hogy egyáltalán nem egyeztetnek a gazdasági szereplőkkel (kivéve persze a Csányi, Demján, Simicska és Nyerges klánok), és azt gondolják, hogy bárkivel bármit meg lehet csinálni. aztán ha kiderül, hogy nem, akkor meg meglepődnek és bevágják a durcást.
Érdekes a kommunikáció változása is: először volt az 1 millió új munkahely, aztán egyre többször hangzott el ennél kissebb szám, majd most már azt halljuk, hogy megvédjük a munkahelyeket. Tehát már kommunikációban sincs munkahelyteremtés? Érdekes.
De ez még csak nem is igazán munkahelyvédés. Egészen egyszerűen ez a munkaadók járulék minimalizálása. Ettől nem több munkahely lesz, hanem (és ez tulajdonképpen pozitívum) a nehezen munkát találókat segíti, amellett hogy a munkaadónak költségcsökkentést hoz. De munkahelyet ez nem teremt. Jó esetben kényszervállalkozót csinál a képzettebb munkaerőből, rosszabb esetben egyengeti az útját a külföldi munkavállalásnak, és szerintem unortodoxia kivételével még sehol se vezetett jóra a szakképzett munkaerő kivándorlása.
Ha igazán munkahely teremtést akart volna a kormány, akkor pl kicsit visszafogta volna a városokban a multinacionális kereskedelmi üzleteket (kitiltani a belvárosból, stb...) és nagyarányú adókedvezménnyel segíteni a kiskereskedelmet.
Ha a közgazdasági tv-ek használhatóak lenének a gyakorlatban, akkor a közgazda egyetemi professzorok vinnék sikerre a cégeket.

Ilyen viszont qrvára nincs, sőt a legtöbb vállalkozónak fingja sincs a magasröptü elméletről.
Eszem ágában nincs védeni Matolcsyt, nem tudom, helyesek-e a nézetek, amiket képvisel, vagy sem. Azt viszont a vak is látja, hogy a világ gazdasági folyamatait tanulmányozó, leíró, esetenként irányító, mondjuk úgy: ortodox közgazdák tudásának értékéről kiderült az elmúlt években, hogy - fogalmazzunk finoman - töredéke annak, mint amit ők maguk gondoltak róla.
@Sir Galahad:

Ez akkora csacsiság, hogy még az ellenkezője sem igaz. Kb mintha egy fizika professzor elméleti tudásából következtetnél autóvezetési képességeire :-))
@Lucky Larry Silverstein:

@Sir Galahad:

Nőjön be a blogmotor orra luka. Az előző kommentemet természetesen Lucky-nak szántam.
@Lucky Larry Silverstein:
A vasgolyó sem ismeri a gravitációt, mégis a törvénynek megfelelően viselkedik.
Ugyanez vonatkozik a vállalkozókra is.
@Falu bikája: Majd a 2/3 átírja a fizkát is :)
@Lucky Larry Silverstein: Ha igaz lenne az elméleted, akkor a gravitációt kutató elméleti szakembereknek kellene tudniuk a legjobban repülőgépet építeniük. Pedig nem. Elég, ha gyakorlatba átültetve annyit tudnak, hogy ha felfelé vizelnek, nem állnak alá... :-))

Remélem, érted a különbséget.
A fidesszel az a baj hogy mind a mai napig egy ELLENZEKI part.
Azt hiszi ugy kell kormanyozni, ugy kell strategiat valasztani, donteseket elokesziteni, kommunikalni, vegrehajtani, ahogy a strategiajat kijelolte, donteseit meghozta es kommunikalta abban a 8 evben ameddig ellenzekben volt.
Tehat a legkisebb politikai ellenallas, a mediaban a legjobban eladhato szlogen, a szeles tomegeknek az adott pillanatban legkonyebben emesztheto lozung - a szavazatokban mert pillanatnyi haszon - jeloli ki a kormany utjat.
Ellenzekben latvanyosan a fidesz nepszeruseget szolgalta - hiszen sohasem kellett bizonyitania hogy mukodne is az amit mond - kormanyoldalon viszont gazdasagi-politikai katasztrofaba torkollott ez a "politikacsinalasi modszer". Az evekkel korabban meg ellenzekbol megbuktatott reformok is rendre visszautnek amikor a koltsegvetest kell egyensulyba hozni es mar nincs kire fogni az elk.rast.
"Laffer speciális viszonyt állított fel az adóráta és az adóbevétel között. Elmélete szerint egy ponton túl az adóráta növelése a szándékkal ellentétesen nem eredményez adóbevétel növekedést, mert megkezdődik az adóelkerülés."

Igen, ez pl. már a késő-római birodalom idején is így volt. A hódítások elakadása miatt elindult egy olyan folyamat, amelynek vége az államcsőd, folyamatos adóemelések. Ez elől a lakosság elvándorlása/menekülése, adókerülés, az termény elrejtése, Nyugat és Kelet gazdasági kettéválása/csak akkor fordítva/. Erre a kormányzat válasza a röghöz kötés volt.
/A népvándorlás csak hab a tortán./
Ja, amiről beszélünk, az 9. osztályos középiskolai tananyag...
@Lucky Larry Silverstein: ebbol latszik hogy nem tudod mi a kozgazdasagtan - mint tudomany - celja, csak hallottal a fidesz agitproptol valamit ami megtetszett.
Erre a mindenhol tetten erheto folyamatra akartam ramutatni az elobb is.
Rovidtavon a szekertabort osszetartja, hosszu tavon elvesziti a kormanyzat a szavahihetoseget.
Nem Matolcsyt védem, de a fent említett közgazdasági dogmák nagy része nem úgy, vagy csak egyszerűen nem működik. A szerző olvasson Steve Keent, és máris kevésbé lesz elájulva a neoklasszikus közgazdasági tudásától:

www.amazon.com/Debunking-Economics-Revised-Expanded-Dethroned/dp/1848139926/ref=tmm_pap_title_0
"Nem kizárt persze, hogy a „még meg nem írt” szakkönyvből dolgozó Matolcsy György próbálkozásai ezzel még nem értek véget, és kis laborjában további képletek várnak gyakorlati tesztelésre…"

Erről nekem a rabbi jut eszembe a viccből, aki a beteg libák gyógyítására újabb és újabb tanácsokat ad, de azért a biztonság kedvéért az egyik tanácsadás előtt megkérdezi, hogy még sok ötletem van, de neked maradt-e még libád... :)
@Lucky Larry Silverstein: "sőt a legtöbb vállalkozónak fingja sincs a magasröptü elméletről"
A legtöbb ilyen vállalkozó megmarad a mutyizós szinten max. 10 alkalmazottal.
Persze vannak nagy mutyizós cégek is akiknek felső szintű politikai kapcsolataik vannak.
És van a többi cég,amiknek közgazdasági ismeretekkel rendelkező vezetői vannak. A tulajdonos nem föltétlenül esik egybe a cég vezetőjével!
@LAJBI: Jas. Lásd henry Ford v. Bill Gates.
@Kakimaki0123456789:
"A fidesszel az a baj hogy mind a mai napig egy ELLENZEKI part."

Az mszp-vel is ez volt a baj 2002-2010 között...
Milyen kár, hogy a közgazdaságtan nem egy egzakt tudomány. Szigorúan nézve, nem is tudomány.
Én már régóta támogatom a Szabaccság harcot - na nem a külsö hanem a belsö ellenség ellen. A közgáz tudomány képviselöinek ugyanis meg kell most már vívni a harcot a belsö ellenség, ez ellen a KÉT GAZDASÁGI IDIÓTA (ORBÁN-MATOLCSY) tudománytalan handabandázásai ellen.

Ez e két önjelölt megváltó naponta szégyenítí meg a tudományt, s ennek a közéleti következményei meg már nagyon súlyosak: teljesen elhülyültek a jobboldali közgazdászok, teljesen hasznos hülyére lett véve a Professzorok Batthyany Köre stb.

Ha a pénzügy meg közgáz tudomány nem hirdet harcot ez ellen az egész pályás orbán-matolcsy szellemi lepusztítás ellen, akkor Mo a következö 50 évben se tud kiemelkedni a – mára már – a 60-as évek szellemi színvonalára lesüllyedt állapotából.

Ja, nem is csoda ez a 60-as évekbeli színvonal, hiszen az Orbán-kormány minden kulcspozíciójában, a hódudvarban csupa egykori MSZMP-es foglalja el a hatalami teret. Ezek akarnak 21. századot csinálni????!!!!
@Lucky Larry Silverstein:
" Jas. Lásd henry Ford v. Bill Gates"
Szerintem is vannak mindkét irányban kivételek. Matolcsi nem tartozik ezen kivételek közé, de remélem a történelem majd nem engem igazol. Bár ha lesz rá lehetősége elképzelhető, hogy a nagy számok törvénye alapján majd lesz olyan intézkedése, ami pozitív eredménnyel fog hatni, csak addigra tekjesen szetk..rnak mindent :(
Azok akik most rugdossák a klasszikus közgazdaságtant, tényleg azt hiszik, hogy Matolcsy jól tette a dolgát és javított az ország helyzetén?
@manhattan (c): ...:DD

Milyen jó hogy 2002től egy szellemi virágkor köszöntött be!
A politikus, a vállalkozó és a pógár mind devizahitelből költekezett, hiszen ez egy intelligens megoldás.

Egy bankár szerint.
@DFK: kb. a meteorológiával lehetne párhuzamot vonni - a tökéletes előrejelzésre még sokat kell várni, de sokmindent képesek már azért előrejelezni
@SemBoga: Főleg hogy a Fich AAA+ osnak minősítette a Lehmannt az összeomlás előtti 7en....

Kacc
Amit matolcsy úr nem bír megérteni - orbán úrral együtt - az lényegében a következő. Attól, hogy őnekik itt, Magyarországon 2/3 -uk van, az nem jelenti azt, hogy bárhol máshol a világon az meglenne. A gazdasági folymatok faszát nem matolcsy úr rángatja, hanem a világ nagy pénzcentrumai. Lehet azt mondani, hogy rosszul, mert az utóbbi évek erre rávilágítottak, de kérdem tisztelettel, mi volt azelőtt? Csak működtek a dolgok valahogy, nem? Annyira rossz lett volna, hogy egyből matolcsy úr elképzeléseire van szüksége a világnak - miközben nekünk sinscen rá igazán szükségünk? Kételkedésemet fejezném ki. Amúgy pedig, matolcsy úr költségvetése kártyavárként fog leomlani. El fog dőlni, bazdmeg, mint egy geci nagy kőoszlop, az ezzel járó recsegéssel-ropogással. Reményeim szerint nem fog agyonbaszni mást, mint matolcsy urat, bár . . . a kívánságlistámon rajta volna még lézerjani, simicska-talicska, frankósa, meg a többi faszkirályfi. Ennek ellenére erős a gyanúm, hogy abban a porfelhőben sokan, és sok pénz el fog tűnni . . .
VEDD KI A PÉNZED A BANKBÓL. ÉN SZÓLTAM.
Példaként mondom:
Adócsökkentés a gazdagabbak részére, majd állampapír reklám szintén nekik (én pl. nem örököltem balatoni vitorlást), hogy az adócsökkentésből származó pénzüket adják vissza, de kamatot kapnak érte.
Az adócsökkentésüket meg közösen fizetjük, mint ahogyan a kamatokat is. Tehát a mi pénzünkből vett állampapírokra kapnak kamatot tőlünk.
Ez nem közgazdaságtan, hanem hülyeség.
Csak az érthetőség miatt magyaráztam ennyire túl.
Nem az a kérdés, hogy Matcsi állításai igazak-e, hanem hogy a hülye szavazók elhiszik-e. Meg hogy a bukó módot meddig lehet a zemúttnyócévre kenni.
Hiánypótló bejegyzés :)

Jó lenne, ha tényleg kapnánk egy sorozatot, ami Matolcsy heti agymenéseit cáfolja.
@SemBoga: Például képtelenek voltak előrejelezni a mostani válságot és még megoldása sincs rá a közgazdaság "tudománynak". Sőt a mainstream közgazdászok javaslatai csak rontottak a helyzeten.
@olap:

Változnak az idők, változnak a szokások is. Egy egyszerű példa. Az én korosztályom már nem csinálja az, amit a szülők csináltak régen. Itt arra gondolok, hogy betáraztak, vagy ha jobban tetszik felhalmoztak a kamrába, amit csak tudtak (liszt, cukor, stb), mert ugye megélték a háborút. A mi gyerekeink meg végképp nem teszik. Szerintem anno azért fordultak elő átmeneti hiánycikkek, mert az emberek nem a napi, esetleg heti szükségleteik szerint vásároltak, hanem jóval hosszabb távra gondolkodtak. Ma már nem nagyon, vagy mondhatnám szinte sosem találkozol ilyennel. Tehát egyetértek Veled abban, hogy a régi megfigyelések, törvények nem feltétlen működnek úgy manapság, mint amikor ezeket leírták, de ettől még egy nagy f@szság, amit az Orbán - Matolcsy duett csinál.
így utólag könnyen belátható, hogy az mszp-re szavazni hiba volt, gyurcsány egy hazug politikus és az országnak csak jót tenne, ha önként lemondana.
nagyooooon jóóóó poszt... jöhet még ijjen !

@Kakimaki0123456789: "A fidesszel ... mind a mai napig egy ELLENZEKI part. "

párt? áhhh MAFIA de egyetértek...

akkor drorvbán jobbkeze üszkösödik? bűzlik?
@Lucky Larry Silverstein:

miért, a fitch által felállított saját feltételrendszer alapján lehetett AAAAAAAA++++++++++ is - a meteorológus is az ismert törvényszerűségek alapján állítja fel a modelljét, amivel jósol
@Peterpapo:
Ne próbáljuk ki, de ha majd jön a korosztályodnak is az első háború (és egyáltalán túléli valaki) be fog tárazni tutira.
@SemBoga:

Erről az jutott az eszembe, hogy tőlünk nyugatabbra meg tudják mondani, hogy milyen idő várható holnap, nálunk meg tudják mondani, hogy milyen idő várható ma, tőlünk keletebbre meg azt, hogy milyen idő volt tegnap. :)
a hipotézis mióta alaptörvény?

csak kérdem.
@Lucky Larry Silverstein: "Ilyen viszont qrvára nincs, sőt a legtöbb vállalkozónak fingja sincs a magasröptü elméletről."

Igen, mivel a közgazdaságtan nem egyénekkel foglalkozik és a vállalkozók pedig nem közgazdaságtannal. Nincs ebben semmi ellentmondás.
@DFK: Röviden: baromság. Az, hogy nem tud pontos válaszokat adni valami, attól még egzakt tudomány lehet. A módszer a tények és feltételezések vizsgálatára adja meg, hogy valami sarlatánság, vagy tudomány.
Az orvosok diagnózisai sem 100%-osak, akkor az sem tudomány, ugye?
atomot a közgázra, de komolyan. én sokat éltem külföldön, de ott nem volt ennyi okos közgazdász, mint nálunk, aki szentül hitt volna aa közgazdaságtan megingathatatlan alaptörvényeiben. Talán ezért megy nekik jobban.
A legnagyobb tévedés a blogban, hogy a fidesz NEM csökkentett adót. Lehet, hogy az SZJA-t csökkentette, de a gazdaság és a lakosság adóterhelése nem csökkent, sőt inkább még emelkedett is.

E mellett a fidesz még csak kísérletet sem tett, hogy a papíron létező horribilis adókat be is szedje. Szerintem innentől már bukik bármilyen közgizdasági elmélet...
Államkötvény, mint Giffen-jószág :D
@SemBoga: Az zseniális lenne, ha a közgazdaságtan legalább annyira tudományos lenne, mint a meteorológia. De sajnos -egyelőre - még nem ez a helyzet. Sokáig a meteorológiában is egyensúlyi állapotokat modelleztek, de aztán rájöttek, hogy ez mennyire nem jó. A 60-as évek óta, Lorenz nyomán káoszelméleti alapon alkotnak modelleket. Hol van ehhez képest a közgazdaságtan? Sehol.
@igazi hős: tudomány, de kevésbé egzakt, mint a biológia.
" Valójában ugyanis azt Laffer sosem állította, hogy a következtetés visszafele is igaz lenne"
Igen, az 1994-es TA csökkentésnél is majdnem összeomlott a rendszer, igaz?

Másrészt azt, hogy az SZJA csökkentés járt-e fogyasztás növekedéssel vagy nem, elég nehéz megmondani, ugyanis senki nem tudja mi lett volna akkor, ha nincs. Jó eséllyel még jobban visszaesik a fogyasztás.
A SZJA csökkentéssel kintmaradt pénz egy része fogyasztásra, másik része végtörlesztése, egy harmadik része meg megtakarításra ment. A megtakarítás nem kevésbé hasznos mint az azonnali fogyasztás (mert ugye a megtakarítás is fogyasztás, csak nem azonnal jelentkezik), akkor is, ha nincs azonnali adóbevétel növelő hatása.
@s: Hát az istenadtanép a 2/3 mellé észt sajnos nem adott...
Matolcsyval az a fő baj, hogy túlságosan elméleti szakember (az más kérdés, hogy az elméletei milyenek - szerintem rosszak). Egy ország gazdasági főemberének ennél sokkal pragmatikusabb, hogynemondjam technokratább szakembert kellene megtenni, egy olyat, aki nem csak elméleteket gyárt, hanem azokat ki is dolgozza, megfelelő hatásvizsgálatokkal alátámasztja és aztán meg is valósítja. Persze nem ő egymagában, hanem megfelelő apparátussal a háta mögött, az embereket irányítva, szervezve. Matolcsyról azt beszélik, hogy nem jó vezető sajna, képtelen normálisan vezetni az apparátusát, és hát ez meg is látszik.
@room_101:

Ez így van és én sem szeretném kipróbálni.
Magyarország egyik nagy problémája, hogy az állam túlköltekezik. Más országban az állam a megtermelt GDP 40-50%-át osztja újra. Nálunk ez 50% felett volt, talán még most is van. Tehát csökkenteni kéne a kiadást, ami viszont igen népszerűtlen lépés lenne, így jó eséllyel buknának a következő választáson. Emiatt nem lépik meg. Így viszont az ország gazdasága döglődik. Az unortodoxia lényege is az, hogy össze próbálják egyeztetni a gazdasági folyamatokat azzal, hogy hatalomban maradjanak. Csakhogy ez nem működik.
@s: " Amúgy pedig, matolcsy úr költségvetése kártyavárként fog leomlani. El fog dőlni, bazdmeg, mint egy geci nagy kőoszlop" - "VEDD KI A PÉNZED A BANKBÓL"

Matolcsy gazdságpolitikáját lehet kritizálni, de hülyeségeket nem kéne összeírogatni. Magyarországon alacsony a költségvetési hiány, semmi jele nincs annak, hogy össze akarna omlani a költségvetés.
Ja meg a lényeg, kedves posztoló:

Lehet, hogy pl Marxnak,- hogy egy ismertebb példát hozzak - sok jó gazdaságpolitikai / társadalompolitikai megállapítása volt, de attól még amikor állami vezetők az ő elméletei nyomán kezdtek kormányozni, annak NAGYON rossz vége lett.
@sterimar: DE, merazorbán! megamatolcsi!
Hogy miért hisznek sokan Matolcsyban?

1) Mert szeretnek hinni.

2) Mert olyan "logikusan" hangzik, ahogy ő mondja.

3) Mert olyan kontraintuitívan is hangzik - de logikusan is.

Lobster második törvénye jut eszembe:

Attól, h valami hülyeségnek tűnik, még lehet tényleg az.
Ha Matolcsy fizikus lenne,az örökmozgó működőképességében hinne.Ha kémikus,az alkimisták táborát gyarapítaná.Hát még ha orvoslásban fáradozna,hozzá képest Mengele doktor kismiska lenne... Az EU díszpintye azonban közgazdász lett,unortodox elméletekkel a tarsolyában amik totális csődnek bizonyultak.Azonban van 1 tagadhatatlan erénye:nem liberális gondolkodású,ezzel védte minap a kedves vezető.Szép.
@Madnezz: "Az adócsökkentésüket meg közösen fizetjük, mint ahogyan a kamatokat is. Tehát a mi pénzünkből vett állampapírokra kapnak kamatot tőlünk."

Elég kifacsart logika. Megfordítva helyesebb: aki eddig nettó befizetője volt a költségvetésnek az ezentúl kevésbé lesz az, aki meg a közösből többet vett ki mint amit berakott, az ezentúl kevesebbet vesz ki. Ezek szerint te a második csoporthoz tartozol. Nincs ezzel semmi baj, csak ne próbáld elmagyarázni, hogy tulajdonképpen te fizeted az adócsökkentést, mert nettó ostobaság.
@Lucky Larry Silverstein: Sokat érthetsz a közgazdasághoz. Ezeknek a vállalkozóknak semmi közük sincs hozzá, mert mindkettő egy merőben új piaci szegmensben nyitott és abból gazdagodott meg.
OP sok butaságot ír a munkaértékelméletről. Arról, pedig hogy milyen elfogadott közgazdászok között, talán képet ad a(z angol) Wikipedia első két mondata: A munkaértékelmélet olyan heterodox (gyk.: nem ortodox) közgazdasági értékelmélet [...] A fogalmat leggyakrabban a marxi közgazdaságtanhoz kapcsolják.
@Lucky Larry Silverstein:

Ha clickkelsz a linkemre, akkor világos lesz, hogy nálam a 2002-es utáni korszakról maximum ha 2001 nyara elött tudsz utoljára kritika nélküliségröl vitatkozni. Sorry, de már 2001 nyarán lehúztam a Medgyessy által (elsönek) meghirdetett XL restrikciós gazdpolt, de a rá fél évvel (másodiknak)meghirdetett, hót ellen irányú XXL expanzív kurzusát is. Kerek 10 éve politikai, gazdasági idióták uralják a hatalmat.
Ebben csak az csoda, hogy 2/3-dal, ellenzék nélkül sikerült a jobboldalnak még jobban meghülyülni, mint a maszop-libsiknek egy 10 fös parlamenti többséggel.

Ergo: az egész rendszerváltó bagázs megbukott, 2014-ben aki ezekre szavaz, az újabb 20 év lejtmenetet szavaz meg magának. Ugyanis megerösíti az idiótákat a hitükben, hogy mégis csak jól csináltak mindent, hiszen újra öket akarja a nép a kormányra.
@De gustibusaut bene, aut nihil: Ez már lejárt szavatosságú komment. Ébresztő! Már Fidesz kormány van!
@manhattan (c): "az egész rendszerváltó bagázs megbukott"

mijjen rencerváltás ????

nekem nem tűnt fel? nagyobb léptékben LOPNAK ?
@belekotty: mármint hogy Henry Fordnak nincs köze a közgazdasághoz. Világos, értem, köszi a hozzászólást.
@Tzp: " Tehát csökkenteni kéne a kiadást, ami viszont igen népszerűtlen lépés lenne"

Igen, hozzáteszem halkan, hogy azok körében népszerűtlen ez az irány, akik többet vesznek ki a közösből, mint amit oda beraknak.
@Alf: Matolcsival nem az a baj, hogy nem tankönyvből vette, amit vett. Hanemhogy nem működik. Teccikérteni?
Pont hoztad Marxot példának: neked is az a bajod a kommunizmussal, hogy nem működött. Papíron igen szépen nézett ki pedig.
Letojom, hogy az unortodox tündér honnan veszi az ötleteit, de kurvára nem érzem a beígért jólétet, az a baj.
@belekotty: a fidesz az elötte volt, engem nem lehet csak úgy átverni, figyelek ám!
egyébként alapvetően téves szakmai alapon közelíteni drmattolcsihoz...

nyilvánvalóan nem szakmi megfontolások, hanem vélt KAMUNIKÁCIÓS szempontok előnyök alapoján döntenek...

az egy másik szakma... ne gyertek hogy azt is elQrják...

hát igen... amihez a fides nyul az sz@rrá válik
Észak-Koreában is unortodox gazdaságpolitikát folytatnak. Követendő példa!

Legyen tervgazdálkodás, irányítsa az országot a Kedves Vezető, legyen atombombaprogramunk és törekedjünk a hanyatló nyugat elpusztítására, ahonnan a segélyt kapjuk, ami miatt nem hal éhen a teljes lakosság, csak egy része!
Ennek egy része már megvan.
De akkor vegyük már át azt is tőlük, hogy kivégzik a gazdasági minisztert, ha kiderül, hogy gazdaságpolitikát folytatott!
@sterimar: a költségvetés maximum azért nem fog összeomlani, mert újabb adókat vetnek ki. Ugyanis zéró gazdasági növekedés van a betervezett helyett, és az így elmaradó bevételeket valahonnan pótolni kell. Vagy adóból, vagy adósságból, utóbbit nem teszik meg, marad tehát az új adó. Ahogy eddig is láttuk már.
Nagyon jó írás, nekem tetszik :)
Annál rosszabb a tudománynak!
@Dekatlon: a kommunizmus még csak nem is egy gazdaságpolitikai elmélet. Akommunizmus csupán a kapitalizmus kritikája, anélkül nem is létezne. És kritika, nem alternatíva, mert az "átmenet" a gyakorlatban szükségszerűen erőszakos és épp ezért lehetetlen.

a posztban sok papíron szép elméletet láttunk, de az biztos, hogy a gyakorlatban az ortodoxia világméretű válsághoz vezetett.

én nem látom olyan sötéten az ország helyzetét, valójában úgy tűnik, stabilizálódott, a hihetetlen médianyomás ellenére, és ez persze sok áldozatot követelt a lakosoktól.

De nem tartunk messze ott, mint Görögország, vagy Spanyolország, pedig eléggé mélyről indulunk.
@dr. Bubó: "amihez a fides nyul az sz@rrá válik"

Igen, jött a fidesz, meg is döglött a pannon puma...
Ha tetszik, ha nem állami földek és gyárak a megoldás. Akkor a munkahelyteremtésre szánt pénz visszajön! az állami vállalat bevételeiből. Plusz egy ilyen helyen biztos mindenki be lesz jelentve, és a bevétel sem lesz eltitkolva. A vállalkozókra, tőkésekre épített gazdaság sötét zsákútca, amely csak a nemzethalálhoz vezet.Épp ezért aki jó magyar hazafinak tatja magát, a kapitalizmus abszurditásához nem ragaszkodhat. A kapitalizmus rosz, értem?
@roli101: bocs, ott Marx tanait követik, akire a posztban is mint tekintélyre hivatkoznak.
@Golgotai: egyébként az álam lehetne jo gazda ha a hozzáértőket odaengednék és hatékony szervezet lenne... de addig kizárt...

lásd:
"Hétfőn kezdődött, és már le is zárult az a rendőrségi belső vizsgálat, amely azt vizsgálta, történt-e rendőri mulasztás a tragédia éjszakáján. A szórakozóhelyről többen hívták aggódva a rendőrség ügyeletét, de ott nem foglalkoztak érdemben a tömegre vonatkozó panaszokkal. A vizsgálat arra jutott, hogy semmilyen hibát nem követett el a telefonügyeletes."

a rendőrségnek ez a dolga hogy lexarja a bejelentéseket? ha majd hullák lesznek krétával körberajzolják azokat?

nyilván nem csinálta a dolgát... de nem hibázott... minden szép és jo....
Amúgy hogy miből lesz növekedés, azt én gyökeresen másképp látom, mint orbán & co, de eddig nem csinálták rosszul szvsz, még ha ezért meg is égettek.
@sterimar:

"Nincs ezzel semmi baj, csak ne próbáld elmagyarázni, hogy tulajdonképpen te fizeted az adócsökkentést, mert nettó ostobaság."

*

Felesleges beszólogatni másoknak.

Ha _nálad_ több pénz maradt, míg másoknál _kevesebb_ és közben a gazdaság meg se moccant, és te se dolgoztál többet, mint előtte, akkor mégis mit gondolsz, honnan a bánatból került az a plusz pénz a te számládra?
@Alf: Azért nrm teljesen Marx tanait köveik, mert Marx nemigen írta, hogy próbáld leharapni a neked élelmet nyújtó kezet. Az egy totális diktatúra, ahol a fegyverkezés és a gonosz Amerika elpusztítása az élet célja.
@productmanager: Így van, gazdasági növekedés nincs, sőt egyesek szerint még a csökkenés sincs kizárva. Hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, vagy adóemeléssel, vagy kiadáscsökkentéssel kell ellensúlyozni. Ez még csak nem is közgazdaságtan, hanem józan paraszti ész. Ebben a helyzetben egyetlen más kormány sem tudna másként tenni. Illetve igen, de azt láttuk, hogy nem túl célravezető hosszútávon. (a költségvetési hiány elengedése a la gyurcsány kormány)
@Alf: csak a költségvetés stabil, köszönhetően a folyamatos adóemelésnek, amúgy a gazdaság recesszióban van. Tehát van egy stabil költségvetés, aminek az árán kinyírtuk a gazdasági növekedést. Szerintem ez nem jó.
@Golgotai: Köszönjük elvtárs! Éljen a Magyar Kommunista Párt! Előre a lenini úton!
@Alf: Nincs köze a közgazdasághoz. Látom nagyon sötét vagy.

"Henry Ford (Wayne County, Michigan, USA, 1863. július 30. – Dearborn, Michigan, 1947. április 7.) amerikai üzletember, a Ford Motor Company alapítója, az autóipar, a futószalagos gyártósor és a modern tömeggyártás egyik úttörője. A nevét viselő, gépkocsikat gyártó céget máig leszármazottai vezetik.

Termékeny feltalálónak számított, nevéhez 161 amerikai szabadalom fűződött. A Ford Company tulajdonosaként a világ leggazdagabb és leghíresebb emberei között volt. A nevéhez fűződő fordizmus nemcsak az autógyártást, de az Egyesült Államok közlekedését és iparát is forradalmasította."
@sterimar: a költségvetési hiány elengedése csak az egyik eszköz, nem feltétlenül kell ahhoz nyúlni. Lehetne például olyan gazdaságpolitikát folytatni, olyan jogi környezetet teremteni, ami legalább egy kicsit kiszámíthatóbbá tenné Magyarországot, és mondjuk nem kéne minden cégnek (a magyar cégeknek is) évente 4-szer átírni az üzleti terveiket.
De ez a kormány jól láthatóan beleállt az eddigi gyakorlatába, és nem fog változtatni. Meg is lesz a következménye sajnos :-(
@sterimar:
Átugrottad a lényeget, hogy miért nem ment az adócsökkentésre adott pénz közvetlenül adósságcsökkentésre és akkor nem kellene kamatot fizetni rá.
Amit írtam, az elvektől független ostobaság.
De azt megmagyarázhatnád, hogy ha a gazdagabbak a többletükre kamatot kapnak a közösből, akkor az nálam jobban terheli a szegényebbeket, mint akik amúgy is kapják a kamatot.
@De gustibusaut bene, aut nihil: Na még szerencse hogy figyelsz és szilveszterkor megvetted az új 2009-es naptáradat. :-))
@sterimar:

"Hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, vagy adóemeléssel, vagy kiadáscsökkentéssel kell ellensúlyozni. Ez még csak nem is közgazdaságtan, hanem józan paraszti ész."

*

Vagy azzal, hogy okos törvényhozással olyanra írod a játékszabályokat, hogy lehetővé tedd új szereplők piacra lépését, aminek következtében úgy lesz plusz ÁFA és SZJA-bevételed, hogy a már játékban lévőket nem adóztatod szarrá.

Na ez nem megy a Matolcsymajomnak.
@No_Fidesz_No_Problem: Mondjuk kevesebbet vesz el tőlem állam, így persze kevesebbet tud szétosztani mások között.
Mondjuk az utolsó Friedman-tétel izomorfja, vagyishogy bőséges és olcsó hitelkínálat esetén az okosan gondolkodó emberek nem veszik fel azt, az ngyon keményen megbukott. Úgyhogy az izomorfiára tekintettel tisztelettel vitatkoznék az eredeti Friedman-tétellel is.
@productmanager: Lehetne, de ha az nem megy (mint ahogy nem ment az előző kormányoknak sem), akkor még mindig a legkevésbé rossz, ha a költségvetést legalább nem hagyják elszállni.
@Madnezz: "Amit írtam, az elvektől független ostobaság."

Így van.
@olap: nem mondtam, hogy annyira fejlett lenne a közgazdaságtudomány, mint a meteorológia - de attól még nagyon jó hasonlat - a globálisan létező összes változó hatással van egyetlen egy helyen lévő időjárásra
@sterimar: ez igaz. De ha már a költségvetés rendben van, akkor a gazdaságot is elkezdhetnék rendbe tenni. A kettő nem zárja ki egymást szerintem.
@belekotty: akciósan bevásároltam 2015-ös naptárból is.

Szemét jobbik, átverte a magyarokat, nem ezt ígérték, rabló vona mondjon le!
@No_Fidesz_No_Problem: Lehetne úgy is ahogy írod, de ez Magyarországon még senkinek nem sikerült a rendszerváltás óta, Matolcsy nem lóg ki a sorból. De legalább a költségvetést nem hagyja elszállni, ami az előző kormányokról nem mondható el.
Röviden:
1. Bár én hiszek a Laffer görbében, de soha senki nem igazolta a létezését, sőt ilyen blogokon mindig leírják, hogy nem is létezik. Tehát ez egy el nem fogadott elmélet.
2. Kereslet törvénye. Pont a blog írja le, hogy meg lett cáfolva egyik irányban. Tehát nyilván stabil hivatkozási alap. Nomeg a kereslet törvényét alkalmazni az állampapírokra legalábbis vicces, mert lényegében köze sincs hozzá (főleg, hogy három alapvető dolgot nem vesz figyelembe: externális hatások, kockázatok, pszichológia). 3. Say dogma: mind-mind fasza, amit leírt a blog, és általában így van. De ugye a monopóliumokra is vonatkozik a tétel. Ja, hogy azokra nem.
4. Permanens jövedelem: "egy késő 20. századi, racionális állampolgár hamar felismeri, hogy az átmenetileg lecsökkenő adó nyilvánvalóan költségvetési egyensúlytalanságot okoz, amit majd ki kell pótolni, tehát jövedelemtöbblete nyilvánvalóan csak átmeneti lehet." Nyilván. Ehhez nem is tennék inkább hozzá semmit.

Az a baj ezzel a sok faszsággal, hogy az elméletek nagy része egymásnak ellentmond, és az összes csak meghatározott peremfeltételek mellett működik, olyanok mellett, melyek soha nem állnak fenn a valóságban. Tudod, minden így kezdődik: "ha nincsenek, adók, tranzakciós költségek, nincs info aszimmetria..." Ó hát persze, ez nyilván így van... Matolcsy gazdaságpolitikája persze ettől még szar, de ezek az elméletek is jórészt használhatatlanok a gyakolatban.
Az a baj, hogy az egész matolcsy féle ámokfutás abból indult ki, hogy aközgazdaságtan hülyeség, és majd ők jobban tudják. Csakhogy nem hülyeség, ahol alkalmazzák őket, ott egytől egyik sikereket érnek el. Sok helyen nem alkalmazzák jól, politikai okok miatt, az már más kérdés...
Szóval nem kéne mást csinálni, csak elővenni az iskolás közgáz könyvet, és megcsinálni amit benne írnak... De ezt még nem sokan próbálták, magyarországon még senki.
@De gustibusaut bene, aut nihil: Már megint a kínai piacon vásárolsz és átvernek hamisítványokkal? :-))
@belekotty: nincs rajta zárjegy, ezért is olcsóbb :)
@productmanager: az államadósság is jobban áll. a MNB devizatartaléka tök jól áll.
@belekotty: ismerem Ford életét, van köze a közgazdasághoz, legalább annyir, mint más cégvezetőknek.
Galahad: Szerintem meg pont az okozta a problémát az egész világon, hogy nem ortodox módon közgazdálkodtak. Például olyan pénzt költöttek dögível ( a termelő vállalatok is) amely nem is létezett. Példa: a felpörgetett gépkocsi eladás olyan keresletet jelentett aminek nem volt meg a jövedelmi oldala (nem kell elöleg!! miközben a fentartásra, törlesztésre sem volt elég a delikvens pénze).Következmény: felduzzasztott gyártókapacítás aminek a keserü eredménye a leépítés.Ha szép arányosan és egyenletesen mentek volna a dolgok akkor nincs havaria.Nem véletlen, hogy például a családi tulajdonú porsche nem ingott meg a válságban.De nem is kapsz tölük autót csak úgy "majd kifizetem 6 év alatt" alapon.
@sterimar: " De legalább a költségvetést nem hagyja elszállni, ami az előző kormányokról nem mondható el."

de a gazdasági növekedést se engedi elszállni legalább :)
@mendson:

"De nem is kapsz tölük autót csak úgy "majd kifizetem 6 év alatt" alapon."

porschet mióta nem lehet hitelkártyával vásárolni? :)
@sterimar: sajnos sztem orbánék megint ugyanott próbálkoznak hibásan, ahol minden eddigi a növekedés terén. Attól, ha kedvező feltételeket teremtünk a külföldi beruházásoknak, és bérmunkában autókat szerelünk össze, nem lesz gazdasági felemelkedés, bármily nagy cégek is jönnek ide.

Bérmunkából ugyanis nem lehet meggazdagodni, ahogy ezt a legalapabb vállalkozó is tudja. És ahhoz, hogy magasabb hozzáadott értékű termékeket állítsunk elő, igenis az oktatást és a vállalkozókedvet kellene támogatni.

ehelyett a kreatívjaink londonban mosogatnak és a kormány a kétkezi (bér) munka fontosságáról beszél.
Mondom mindezt úgy, hogy szerintem eddig nem csinálták rosszul, bár kétségkívül sok áldozatot kellett vállalnia a lakosságnak.
@Alf: aha meg a gazdasági növekedés is tök jól áll...
@Alf: A lakosságnak terhet kellett vállalnia? Ne mondj ilyet, őket megvédték Orbánék.
@SemBoga: Igen, csakhogy a gazdasági növekedés akkor sem szállt el, amikor a költségvetési hiány igen. Illetve amikor magas volt a gazdasági növekedés, akkor a világ és benne különösen az európai gazdasági helyzet teljesen más volt.
@SemBoga: Akinek akkora hitelkerete van a hitelkártyáján, hogy Porschét vásároljon, annak valószínűleg az anyagi helyzete nem összevethető a Suzukit 10 évre vásárló tömegekkel.
@sterimar:
Értsd: Amiről írtam az elvektől független ostobaság.
De ezt te nem is akarod megérteni.
Trollnak meg gyenge vagy.
Vagy a te ötleted ez volt a minisztériumban?
@Lucky Larry Silverstein: igen csak tévedsz. az egyetemi és főiskolai professzoroknak igen jól menő tanácsadó cégeik vannak. bár inkább egyetemen jellemző. nagyon sok befalapnak, bankoknak, takszövöknek, stb dolgoznak be... az államnak is, csak ott nem mindíg találnak meghallgatásra a javaslataik...
@Lucky Larry Silverstein: Ja, és a fizika törvényei sem működnek, lévén nem a fizika professzorok gyártják az autókat :)
@Alf: "És ahhoz, hogy magasabb hozzáadott értékű termékeket állítsunk elő, igenis az oktatást és a vállalkozókedvet kellene támogatni."

Ez teljesen igaz, csak ugye amit az oktatásba fektetsz, annak nem 4-8 év múlva lesz hozadéka ezért a politikusokat kevésbé is érdekli.
Mondjuk az a tendencia teljesen jogos, hogy a bölcsészek számát csökkenteni a mérnökökét meg növelni akarják.
@Alf: "az államadósság is jobban áll. a MNB devizatartaléka tök jól áll."

Erről egy vicc jutott az eszembe:

Két férfi beszélget:

- Képzeld, feltaláltam egy körömvágógépet.
- Tényleg? És hogy működik?
- Az ember csak beteszi a kezét, és öt kis guillotine szerű kés egy csapásra levágja mind az öt körmét.
- De hát az embereknek nem egyforma hosszúak az ujjaik!
- Eleinte.

:)
A köthatdaságtannak van egy olyan furcsa tulajdonsága, hogy az egymásnak ellentmondó elméletek mindegyike igaz részben, vagy egészében adott körülmények között.
Példának mondjuk Kexness és a neoliberálisoknak is igaza van megfelelő környezetben. Attól függ, melyiket érdemes alkalmazni, hogy a sok körülmény közül melyek a meghatározóak. Mert mindegyik elmélet leegyszerűsít. Mint amikor egy fizikus azt mondja, hogy egy tökéletesen gömbformájú csirkével működött volna a kísérlet, vagy a deszkába vert két szög közé feszített famil jó közelítéssel egy hegedű.

Matolcsinál az a megdöbbentő, hogy úgy akarja az elméleteket alkalmazni, hogy a meghatározó körülmények, azaz a társadalmi és gazdasági környezet pont a másik elmélet megvalósításának kedvezne.

Keyness régen működött, ma nem, mert a környezet legfontosabb eleme a globális piac sokkal gyorsabban reahál, mint a belföldi gazdaság. Az SZJA második kulcsának csökkentése nem a belföldi gazdaságot pörgeti fel, hanem a kínai LCD-tévé, és az olasz divatmárkák forgalmát növeli, illetve a forint árfolyamának zuhanása elvitte törlesztőrészletnek, és inflációnak.

Valójában alig kellett volna valamit csinálniuk, elég, ha követték volna a Bajnai-Oszkó vonalat.
@Alf: Na és mennyiben van köze a közgazdasághoz? Milyen közgazdaság tanai vannak, azon kívül hogy egy kiváló feltaláló aki saját maga meg is csinálta a termékeit?
Na mesélj a publikációiról!

"Lapkiadás, könyvek

1918-ban egyik legközelebbi munkatársa megvette a Dearborn Independent című helyi lapot, amely antiszemita írásokat jelentetett meg. E lap révén került kiadásra a Cion bölcseinek jegyzőkönyvei, valamint a A nemzetközi zsidó – a világ legfőbb problémája című négy kötetes antiszemita írásgyűjtemény is. A Dearborn Independent 1927-ig működött, akkor Ford a közfelháborodás miatt bocsánatot kért és megszüntette a lap megjelenését.

1938 júliusában, a háború kitörése előtt megkapta a Német Sas-rend nagykeresztjét."
@Alf: "van köze a közgazdasághoz, legalább annyir, mint más cégvezetőknek. " - aha, szóval minden cégvezető rögtön közgazdász is. :-))
Egyre mélyebbre ásod magad a hülyeségeiddel. De csak tedd, én jól szórakozom rajtad.
@Alf: "az államadósság is jobban áll." - aha, a kis tájékozott!

www.akk.hu/ktgvetesadossag.ivy

Adósság
2010 május 19993 milliárd
2012 május 21180 milliárd
@Alf: "MNB devizatartaléka tök jól áll." - az nem az MNB pénze, az csak az MNB által kezelt pénz. Az biztosítja hogy az ország tud importálni, exportálni.
Az MNB saját pénze csupán 500 milliárd forintnyi deviza. Ha a devizatartalékhoz az állam hozzányúl, a rövid lejáratú számlák tulajdonosai, jellemzően a nagy itthon termelő multik, azonnal elkezdik menekíteni a pénzüket és 500 forint lesz az euró.
@Doktor Kotász: "Valójában alig kellett volna valamit csinálniuk, elég, ha követték volna a Bajnai-Oszkó vonal"

Ez a vonal is a felső kulcs jelentőségének a csökkentése irányába ment. (Oszkó múltkor a híradóban azt nyilatkozta, hogy nem is hozná vissza már a felső kulcsot)
Ugye ők csak 15 milliótól alkalmazták volna, de jó ha max pár (tíz)ezer ember jövedelmének marginális része esett volna ebbe a sávba.
Az gazdagok (nem mszp értelemben, tehát az igazán jómódúakra gondolok) vagy osztalékból, vagy árfolyamnyereségből, kamatól vagy tőzsdei jövedelemből élnek, amik már ennek előtte is egy kulccsal adóztak.
@Speculative: @Friedman:

Én nem állítom, hogy a szakmai tudás hátrány lenne egy vállalkozónál.

Azt állítom, hogy a szakmai tudás olcsón beszerezhető a piacon, míg a vállalkozói tudás megfizethetetlen.

A 2 néha egybeesik, de többnyire nem. Bill Gates és Zuckerberg is tech-céggel lettek nagyok, holott egyiküknek sincs fingja sem arról, hogy kell oprendszert vagy közösségi szoftvert fejleszteni. Mind2 dolog létezett már Gates és Zucker előtt is.
@Lucky Larry Silverstein: Bill Gates a DOS-t ellopta a CP/M alapján, mert az IBM nem akart a 8086-ra rendszer fejleszteni, hát odaadta Gatesnak a melót aki azt hazudta hogy készen van vele.
Aztán ellopta a Machintos ablakos ötletét és ebből lett a Windows. Gatesnek semmi köze a közgazdasághoz. Ahogy Zuckenbergnek sincs. Ezzel az erővel a Piratebay alapítói is közgazdasági zsenik.
@Alf: "az államadósság is jobban áll. a MNB devizatartaléka tök jól áll."

Ez sajnos nem igaz.
Lásd, Állami Adósságkezelő Központ...

Eáadásul, az egyszeri 3000 milliárdos MANYUP lenyúlás nélkül a legnagyobb adósságfelhalmozást ez a kormány okozta.
@belekotty: Igen, sokan keverik a devizatartalékok és a kereskedelmi bankok által vezetett számlákat az MNB-nél, amik valójában a betétesek pénze. Tehát, ha én ma bemegyek a bankomba, és befizetek 5000 forintot a számlámra, az az MNB-nél látszik a következő nyitáskor.
@Doktor Kotász: A szocik 8 éve alatt 10 ezer milliárddal nőtt az adósság, amiből 3000 milliárd a manyupokba került alattuk.
Vagyis az ő saruk kevesebb mint 1000 milliárd/év.
A fidesz alatt 1100 milliárddal nőtt az adósság és eltűnt 3000 milliárd felhalmozás, vagyis a fidesz sara több mint 2000 milliárd/év.
@belekotty: cégvezetőkről volt szó:
"sőt a legtöbb vállalkozónak fingja sincs a magasröptü elméletről" "Jas. Lásd henry Ford v. Bill Gates"

szóval ne csak olvass, írj is.

Az államadósság a GDP 83%-a volt 2010-ben, az idei első negyedévben 79 volt...
@Doktor Kotász: Ezt légyszives értesd meg Matolcsyval is! Nagy szolgálatot tennél az országnak és valószínűleg orvosi Nobel díj járna neked a sikerért, hiszen az elmebetegek új gyógymódját találtad akkor fel. :-))
@belekotty: mi köze az üzletnek az üzleti világ mögött meglévő gazdasági törvényszerűségek elméleti hátteréhez?
@belekotty: így van, és az tök jól áll.

ezenkívül az államadósság brutálisan emelkedett, ez megállt.

A manyup rendszer meg fentarhatatlan volt adósságot generált, erről nem illik nagyon beszélni...
@belekotty: Attól függ mi a közgazdaság.

Gates-nek nincs köze a termékhez. Zucker-nek sem. Mind2jük a rendszerépítésben zseni. A McDonalds talán jó hamburgert árul? Nem, max. közepeset, mégis a legtöbb pénzt facsarja ki a témából.
Az unortodoxia kritikájának kritikája

Az említett gazdasági törvények mind statisztikai alapúak, azaz kellő statisztikai esetszám (sokaság) elemzésén alapulnak.

1. A kereslet törvénye: nem tudom ezzel mit akart a blogíró, amikor ő is azt a következtetést vonja le, hogy fene tudja... Pontosabban ez valójában csak a tömegeket érdeklő, valódi piaci árukra, szolgáltatásokra igaz.Egyes partikuláris területekre nem vonatkoztatható a specialitásuk vagy a statisztikai sokaság szempontjából kisértékű számosságuk miatt (víz, villany, gyógyszer, Rolls Royce stb)
2. Laffer görbe:
alapvetően csak egy gyenge következményeket felsorakoztató társadalmi környezetben igaz. Ahol az adócsalásnak aránytalanul súlyos következményei vannak az adózás elkerülésének előnyeihez képest, vagy ahol az adózásnak nagyon előnyös többleteredményei vannak az adózás terheihez képest, ott ez a törvényszerűség nem igazán működik. Visszafelé is csak akkor működhet, ha az adócsalásnak aránytalanul súlyosabbak a következményei, egyébként nem történik olyan mértékű változás, amely statisztikai sokaság mértékét megütné. Ezt elfeljtették a Matolcsyék. Azt is elfelejtették, hogy a szocialista rendszerben megállapított mértéktelenül magas adók (pl. 85% volt az 1988-as adóreform előtt, majd lett max.60% SZJA és 40% nyereségadó, ezek csökkentek le mostanra 16/20,3%-ra illetve 10/18%-ra) eleve bekódolták az ügyeskedést, adóelkerülést tömegesen, és túl hosszú ideig. Ezen maguktól az emberek tömegesen csak akkor változtatnak, ha kényszerítik őket, vagy az adózásnak egyértelmű pozitív hozadékát látják, vagy erkölcsileg magasabb szintre lépnek.
3.Say dogma:
igaz, ha a piaci szereplők (az eladók és a vevők, valamint az áruk) olyan statisztikai sokaságot alkotnak, amely elegendően nagy számosságú. A blogíró által felhozott példák marhaságok: pont a közszükségleti és energiaszolgáltatási terület az, ahol olyan kicsiny számú a szolgáltató, hogy a Say dogmának a statiszikai alapja nincs meg, ilymódon egyáltalán nem viselkedik a kereslet-kínálati dinamika szerint, hanem a piactorzító monopolisztikus jellegek uralkodnak. Emiatt az állami beavatkozás nem igazán hat torzítóan. Attól, hogy valamilyen területre kijelentjük, hogy ezentúl szabad piaci működése van, attól még nem lesz az, ha hiányzik onnan a mindkét oldalon sok szereplő.
Ugyanez a helyzet a bankszektorral is: valójában kisszámú globális pénzügyi csoport birtokolja és szabja meg a működését, így szó sincs szabad piaci statisztikai működésről, azaz a Say dogma nem érvényes. Szerintem ezt ismerték fel Matolcsyék, és ezt próbálják kihasználni. Miért ne, ha lehet.
4. Ricardo elmélete : háát a blogíró szövege eléggé sántít. Bizonyos mértékig Ricardo elve is. A munkaerő az elmélet szempontjából csak statisztikai elem, holott a valóságban ember, mégpedig vásárló piaci szereplő is. Ott tévednek sokan (pl. a minimálbér ellenzői, meg a túl alacsony bért adó munkáltatók), hogy a munkaerőnek meg kell kapnia a saját regenerálódásához szükséges munkabért is azon túl, hogy a termék előállítása során nyereséget is kell termelnie. Ha az első nincs meg, akkor b..szhatja a munkáltató: a munkaerő "el fog fogyni". Vagy fizikálisan is (meghal, utódait nem tudja felnevelni, beteg lesz), vagy képletesen( elmegy a francba máshova, ahol tud boldogulni..). Ez az életösztön kategóriába tartozó elve ütközhet a Ricardo elmélettel, és akkor a cégnek döntenie kell: vagy magasabb bért ad a nyereség rovására, vagy lehúzza a rolót.
5. Friedmann: teljesen igaz. Itt bakot lőttek Matolcsyék, ha azt hitték, hogy az adőcsökkentés miatt megnövekvő jövedelmek már a csökkentés évében (2011) pozitív változást hoznak a piacon. Nem beszélve arról, hogy ott volt egy csomó devizahiteles probléma. De ha így marad, akkor is igaza lesz Friedmannak: lesz növekedés, de majd később...
@belekotty: azt nemtom, de adtak hozzá egy aranyszegélyes kupont, amivel bármelyik határontúli demokráciaközpontban ingyen tanácsadást adnak a hazai gyógyüdülők átlagos havi kihasználtságával kapcsolatban.
@Alf: "mármint hogy Henry Fordnak nincs köze a közgazdasághoz. Világos, értem, köszi a hozzászólást. "
- Ezt írtad.

"Az államadósság a GDP 83%-a volt 2010-ben, az idei első negyedévben 79 volt... "
- 2010-ben mikor volt 83 százalék? És mennyi volt a GDP növekedés? mennyi volt az infláció? inflációval korrigált GDP-ről beszélsz?
@SemBoga: Semmi. Ezt magyarázom a sok hülyének.
@Alf: A manyup mexüntetésével 1etértek. csak hova lett a della?
@Lucky Larry Silverstein: De az nem közgazdaság, az üzlet. Ha a Shell köt egy konzorciumos szerződést, majd talál egy qrva nagy olajmezőt, az bomba üzlet és köze nincs a közgazdasághoz.
@De gustibusaut bene, aut nihil: És üdülési jogot a Karacsáj tó melletti ingatlanokra is sorsolnak? :-))
@belekotty: "Egy washingtoni jelentés [1] szerint a Karacsáj-tó nukleáris szennyezés tekintetében a Föld legszennyezettebb pontjai közé tartozik. A tóban felgyülemlett szennyezés 4,44 EBq (exabecquerel) mennyiségű radioaktivitást bocsát ki. Ebből 3,6 EBq-t a cézium–137 és 0,74 EBq-t a stroncium–90 izotópok sugárzása teszi ki. Összehasonlításul, a csernobili reaktorbalesetnél 5–12 EBq radioaktív sugárzás szabadult fel, ami ráadásul nem koncentrálódott egy helyre.

A sugárzási szint egy 1990-ben végzett mérés alapján a washingtoni jelentés szerint a tó partján 600 röntgen volt óránként. Ez több mint az egy óra alatt begyűjthető, az emberre halálos dózis."
BÉKEPIPAÁRROBBANÁS
(elemi közgazdaságtan)

Csatabárdos apacs írta
Véres hadi üzenetét…
Fenn a fán szólt a pacsirta,
Hajnalt jelzett, s nem volt setét.

Pacsirtánk volt Izom, azon-
-ban ellentörzs hadi body-
-buildere (egy gyilkos fazon)
Ölni készült… ám egy ladi-

-k épp zuhanván vízesésből,
Ráesett e pacsirtára!
Zajtól apacs betojt egyből,
S nőtt a békepipa ára.

:)
@belekotty: Jól van na.

Szerintem a jó közgazdász a sikeres vállalkozó, a többi max. filozófus. Az gazdasági újságírás másképp gondolja, mert nekik még a filozófia szint sem jött össze.

De nem kell másnak így gondolni.
@Lucky Larry Silverstein: Igen, nagyjából egyetértünk. Csak akkor azt nem értem, miért bízzuk az országot olyanokra, akik az üzleti életben sohasem bizonyítottak.
1. Ezek hipotezisek, nem törvenyek, egymassal is vitaban allnak.

2. Meg ha igaznak is fogadjuk el öket, akkor is eszben kell tartani hogy definicio szerint ertekmentesek, es a javak hatekony elosztasara, a holtteherveszteseg minimalizalasa stb törekednek. Ettöl meg siman dönthet egy közösseg ugy hogy bizonyos celok, peldaul hogy nem fagynak meg a szegenyek, fontosabbak a holtteherveszetesegnel.

3. Speciel Say allitasara annyifele verzio van, ahany helyen megnezi az ember. A közgazon valami olyat mondtak, hogy minden eladasnak ket oldala van, ezert minden termeket el lehet adni amit legyartottak. Ennek ugyanugy nincs semmi ertelme mint a blogger altal leirt verzionak (amennyiben tul kivan menni azon a trivialitason, hogy van olyan ar, amely mellett kereslet es kinalat egyensulyba kerül.)

4. Nezetem szerint a legnagyobb "törvenysertes" nem ezekben, hanem az institucionalista közgazdasagtan egyik alaptetelenek ignoralasaban van. Ez azt mondja, hogy jogbiztonsag, kiszamithatosag nelkül nincs befektetes.
@belekotty: csak NERetlen kétéveseknek, de ők is csak kacsamájtól híznak.
Ertelek en titeket, csak azt magyarazzatok el, hogy most hetvegen Dunaujvarosban hogy nyert megint a fides...
@saci02: az MSZMP 40 évig nyert.
Igen, de akkor egybol egyet lehetett valasztani...
@saci02:
Úgy, hogy kb 4000 szavazópolgárból elment kb 20%, és abból cirka 300 rá szavazott. Cirka 10-zel kevesebben meg a szoci jelöltre. Szóval nagy győzelem vala.
Hogy pontosabb legyek: a Matolcsyzmus kudarcat en epp hogy nem közgazdasagi összefüggesek ellen valo vetkezessel magyarazom.

A magyar gazdasag nem azert szenved, mert egykulcsos adot vezettek be, vagy mert maximalva vannak a gazarak.

Hanem azert mert Magyarorszagon megszünt a jogbiztonsag es senki nem lehet biztos abban, hogy befektetese gyümölcseit valoban le is arathatja. Ilyen környezetben persze hogy nincs befektetes, es az viszont valoban törveny, hogy befektetes nelkül nincs gazdasagi növekedes.
@sterimar: Annak idején a Titanic az egyik legbiztonságosabb hajónak tűnt. Annak idején . . .
Most nem? Nézd meg Esztergomot, megpróbálta.
@Bratwurst:
Néhány héttel ezelőtt nyilatkozott a külföldi befektetők egyik képviselője. Nem a nagy adóterhekkel van igazán bajuk, hanem a totális kiszámíthatatlansággal.
Bürokrácia 90% kirugása, és minden politikus szolgálja ingyen a hazáját. Máris itt egy nagy rakás pénz.
választási győzelemmel érvelni picit necces, tekintve, hogy ki mindenki nyert már itt választást.
:)
@Alf: Az államadósságot Orbán iszonyatosan növelte. Ez tény. Az AKK honlapján is megnézheted.
@Bakter: Teljesen mindegy hogy milyen merteku. Az unortodoxianak addig nincs kritikaja, amig nem buknak valahol...
Arrol nem is beszelve, hogy talan meg akkor se, de akkor mar inkabb orvosi esethez kezd hasonlitani.
@Dekatlon: visszacsatolas nelkul csak jartatjuk itt a szankat...
"A legtöbb termék és szolgáltatás esetében a csökkenő ár növekvő kereslettel párosul, és fordítva."

Rossz megfogalmazás.
Csökkenő árral a keresett mennyiség növekszik, a kereslet állandó. A kereslet akkor változik, ha maga a keresleti görbe mozdul el, ha egy görbén mozgunk, akkor a kereslet változatlan.
@Lucky Larry Silverstein: "Szerintem a jó közgazdász a sikeres vállalkozó, a többi max. filozófus."

Először is illene tudni, hogy mi a különbség a mikro és a makro között, mielőtt véleménytformálsz a közgazdaságtanról.
@saci02: egy időközi választás megnyerése arról ad képet, hogy nem volt erős szavazóbázissal rendelkező ellenzék.
A választás érzelmi kérdés. A jogbiztonság, a munkahelyek száma, a fizetésem reálértéke meg nem az.
@Dekatlon: vagyis szerinted ha valaki jogbizonytalansagot okoz, akkor annak a legnagyobb kovetkezmenye csak az lehet, hogy itt mi jol megmondjuk?!?
@saci02: "Ertelek en titeket, csak azt magyarazzatok el, hogy most hetvegen Dunaujvarosban hogy nyert megint a fides... "

Ez nem a szokásos politizáló topik egysejtűeknek. Fe azért reagálnék neked. Kis részvételi hajlandóság mellett, tíz szavazattal verte meg az MSZP jelöltjét úgy, hogy a DK is indult, és a fideszesek a teljes keménymagja szokta aktivizálni magát. Ez egy totális bukta lenne, egy nem időközin.
A kapitalizmust lehet szeretni és nem szeretni. De ez irreleváncs. Viszont lehet megérteni, vagy harcolni ellene. Aki megérti, az úgy járhat, mint Japán, Kína, Dél-Korea. Ha harcolni akarunk ellene, akkor pedig ott van Venezuela (nekik legalább van olajuk), Észak-Korea (nekik nincs).
@saci02: Arra vagy büszke, hogy a szavazásra jogosultak 20 százaléka ment el szavazni, és azzal a 41 szavazattal, amelyiket a DK elvitt a szoci nyert volna? Vicces vagy, hihi!
@Doktor Kotász: Nezd ha az unortodoxia azt eri el - szelsoseges esetben - hogy csak egy ember megy el szavazni, es az a fideszre szavaz, akkor 100%-ban fog nyerni. Akkor is csak pozitiv visszacsatolast kap. Addig meg a reszukrol ok a rendszer, miert is kapnanak a fejukhoz, mert mi itt az irjuk???
Az egysejtut meg nem ertem doktor ur...
@saci02: nem a legnagyobb. De mégis mi mást akarsz egy blogon, mint megmondani?
@Bakter: "Nem a nagy adóterhekkel van igazán bajuk, hanem a totális kiszámíthatatlansággal."

Persze, mert az adóterheket meg tudják spórolni a dolgozókon. Az a bajuk, hogy nem tudják, hogy mikor mennyit kellene spórolni. :)
@Peterpapo: csak arra akartam felhivni a szives figyelmed, ha egy rendszerben nincs negativ visszacsatolas, csak pozitiv, addig itt mi akar mit is irhatunk, nem hiszem hogy beavatkoznank a rendszerbe.
@saci02:
Azt tudjuk, hogy a narancstáborban a fejükben egy kibelezett pendrive-ot hordó agyamputáltak mindig elmennek narancs-x-t rakni a papírra, amikor szavazásról van szó. Ennek tükrében 4000 vs 300 arány minden olvasatban bukás - főleg a szoci szavazatszám tükrében.
Ezek már régen orvosi esetek, nem csak hasonlóak ahhoz. Tündérországot két elmebeteg vezeti.
@Dekatlon: csak annyit, hogy a kritika egy ilyen rendszerben a bukta. Ameddig ez nincs, addig nagyon nincs mirol beszelni. Pontosabban eselyunk sincs hogy valami valtozzon. Es persze felteszem, hogy azert irkalunk itt hogy megvaltozzanak a dolgok. Vagy tevednek?
...egyebkent Orbanek egyik nagy es sikeres manipulacioja az 'unortodox' elnevezes bevezetese es elfogadtatasa.
Azt a benyomast kelti ugyanis, mintha volna valami zart es homogen szabalyrendszer, ahogy a gazdasagpolitikat csinaljak vilagszerte, es mi ahhoz kepest ujitunk, kreativan, szabad szellemmel.

Ez persze nincs igy, nincs ilyen szabalyrendszer, minden lenyeges kerdesre többfele valasz lathato a vilagban. Ami van, a vilag boldogabbi kfelen, az bizonyos intezmenyi-kulturalis minimum, mint pl a jogallam, a fekek rendszere, es igy tovabb - ez az amit megszüntetett ez a kormany.

Külön mokas hogy az unortodox elnevezessel a kormany egy vallasellenes eredetü, antiklerikalis tartalma miatt jol hangzo szot hasznal, miközben ö maga a valosagban a klerikalis hatalom peldatlan növelesen dolgozik eppen.
@Bakter: de erre csak akkor fognak radobbenni, ha buknak. Szerencsetlen esetben akkor se... De addig nincs mitol felniuk, hiaba hagnak barmilyen torvenyeket az unortodoxiaval.
@Doktor Kotász: Dunaújváros nem a polgári pártok hagyományos bázisa.
@Peterpapo:
Igen, de egy rabszolgatartónak is tudnia kell, mikor mennyi korbácsütés szükséges a betervezett kőszállításhoz.;)
A közgazdaságtan sosem volt egzakt tudomány. Nincs benne 2x2=4. Mert az emberek különböznek. De! A demokratikus társadalmakban az emberek a fogyasztási helyzetekben igen hasonlóan döntenek. Ennek legfontosabb, döntő oka, hogy igen hasonló az értékrendjük. Gyerek, tanulás, otthon, alkotó munka, pihenés, értelmes kikapcsolódás, egészséges táplálkozás,egészségmegőrzés. Erre költenek, erre szeretnének költeni. És bizony ezen értékrendben az emberek fogyasztási szokásai produkálják azokat a törvényszerűségeket, melyeket a ferdeszemű negligál. A kérdések kérdése, hogy miért ? Az unortodox gazdaságpolitika már a demokrácián kívüli tevékenység, eszköz, hogy mindenáron hatalmon maradhasson orbán vezéraltábornagygenerális.
Így hát szertett véreim, magyarok, a blognak igaza van, s az unortodoxia sohasem lesz eredményes, mert az értelmes emberi élet feltételeit tagadó értékrend kialakítása a célja.És ez a romboló folyamat, csak 2014-ben érhet véget. én bízom benne, hogy vége lesz, mert az emberek ugyan birkák, de ki ismer olyan birkát, ki önmaga megy setét célok érdekében az áldozati kőre, hogy ott zavaros vallásszerű NER érdekében a bigott fidesznyikek elvágják a gigáját, azaz nyomorba, kilátástalanságba döntsék egy életre.
@saci02: hááát, aki azt hiszi, hogy itt írkálással bármi megváltozik, az igen... hm... jóhiszemű.
De jó érzés olvasni mások véleményét, az eltérő elgondolkoztathat, az egyező megerősíthet. Többet én nem látnék bele.
@saci02:
Nem döbbenek rá ezek semmire. A nyilatkozatokból, főleg Dr Tündérmese szavaiból ítélve úgy tűnik, mintha egy bizonyos kislány helyett lennének egy bizonyos országban.
@Dekatlon: akkor ez igy rendben is van. Ha buknak a kovetkezo valasztason (azt hiszem Hodmezovasarhelyen), akkor visszaterhetunk ide, hogy itt az unortodoxia elso kritikaja. Akkor ez a rendszer tenyleg megkapta az elso figyelmeztetest, hogy no a munkanelkuliseg, csokken a fizetesem real erteke, no a jogbizonytalansag, stb...
@Bakter: ha a buktabol sem dobbennek ra, akkor - mint mar irtam - az orvosi eset kategoria.
@Dekatlon: a választás nem érzelmi kérdés. A németek 1938-ban főképp érzelmi alapon választottak. Az eredmény ismert. Ha a magyarok 2014-ben érzelmi alapon választanak,akkor észak kórea lesz a szövetségesünk. Nem rossz az, orbán biztosan értékes tapasztalatokat szerez. A zemberek meg éhendöglenek. Mellesleg ahogy a kim családot nem érdekli az éhhalál, úgy orbánt és vazallusait sem.
@sterimar: "Dunaújváros nem a polgári pártok hagyományos bázisa.
"
2010-ben két körzetben nyertek a szocik, tehát értelmetlen a hagyományos pártbázissal dobálózni. Időközin, 20%-os részvétel mellett beszedtek 10 szavazattal többet, mint az MSZP-s. Ez totális bukta, ha volt két független, DK-s, LMP-s, jobbikos jelölt. Ha ez nem időközi, akkor bukik a fideszes.
@Adalberto Gellenzeeri:

matolcsidióta azt hívja unortodoxiának, amikor kiderül (rendre) hogy lövése sincs a modern tudományhoz és ehelyett valamit surrogate féleséget kiagyal. De mitöl is lenne zsír egy matolcsy fejében? A kommunizmusban szerzett diplomát, ott lett MSZMP-s bürokrata, abban a rendszerben és válság gyártók között szerezte meg a munkamódszerét és világlátását. Vajon mikor és hol tanulhatta volna meg a modern közgáz elméleteket, mikor és hol látott ö már egy termelö üzemet belülröl?

Ez a Szakmai Selejt semmit nem tud, csak azt adja, amit a tipikus komcsik: jelszavakat gyárt oszt ennyi. Azt meg nagyon jól tudjuk, hogy a bolsik 40 év alatt a jelszavakból sose tudtak semmit megvalósítani. Azért, mert a tudásuk komplett hiányzott.
@saci02: "Az egysejtut meg nem ertem doktor ur..."

Nem baj...
@sterimar: "De legalább a költségvetést nem hagyja elszállni, ami az előző kormányokról nem mondható el. "

már hogyne lehetne elmondható 2006 óta minden kormányról, nézegesd bátran a számokat! előtte pedig 3 kormány szállította el a hiányt: Orbán a kétévesben pontosan Matolcsyval, Medgyessy, majd Gyurcsány I. kormánya. és egyébként Matolcsy lenyúlt 3000 milliárdot, légyszíves anélkl számolni az egyenlegeket, mert ez itt szimpla lopás volt. lopással én is egyenesbe hozom bármely család költségvetését.
@Doktor Kotász: Azért nem értelmetlen, mert nem mindegy milyen arányban nyert és ki.
Igazad lehet, hogy ez totális bukta. Csak az a kérdés, hogy kinek...
De a posthoz is valamit:

szerintem néhány tételt rosszul értelmez a postoló a konkrét helyzethez kapcsolván (pl Say dogma..)

Az viszont igaz, hogy Matolcsy meg Orbán teljesen ostoba még ahhoz is, hogy tudja hogy a gazdaság nem egy darab változó alapján müködik. Nem tudják, hogy hiába harsogják, hogy legyen 1 millió munkahely (a jelszó megvan!) arra már nem futja az egyszerü világképletükben, hogy megvizsgálják, hogy:
1. és milyen szektorok tudnának felszívni ennyi embert?
2. Hol a fizetöképes kereslet a munkájukra?

Minden kiagyalt tételükben hiánycikk a GAZDASÁGI RENDSZER, a megvalósíthatóság vizsgálata. Ettöl ennyire gazdasági idióták ezek.

És hosszasan lehetne sorolni, hogy még alapfogalmakat se értenek, nem hogy rendszereket.

Mindenestre annyit se tanult meg ez a két idióta 2002-böl, miszerint Mo-on a forrásoknak a fogyasztásba való öntése:
1. ikerdeficitbe visz
2. menthetetlen technológiai lemaradást okoz.

Mindent egybevetve, az Orbán-kormány gyakorlatilag az egyenes folytatása a Nyócéves maszop-libsi korszaknak.
@saci02: úgy, hogy a FIDESZ tud a legjobban mozgósítani, de időköziről időközire csökken az előnye, most pl. 12 szavazat maradt neki az MSZP-ssel szemben (LMP 14, DK 41, független jelölt 110 - tippelem, hogy nem a FIDESZt osztotta meg). most éppen úgy néz ki, hogy normál választáson ez a körzet (csak önkormányzati) az MSZP-é lesz.
@is: Ez a lopásosdi ostoba lózung. Ezzel az erővel az is lopta aki magánpénztárba fizette, míg mások az aktív nyuggereket tartották el a 8%-ból.
@is: Leszámítva persze azokét, akiktől lopsz, de evvel malolcsy művész úr nem törődött igazán, Nálad meg betudom nyelvtani hibának.
@Adalberto Gellenzeeri:"És ez a romboló folyamat, csak 2014-ben érhet véget."
Nem számolsz avval a lehetőséggel, hogy pl. egy csörlős IFA képes minden további nélkül felemelni egy olyan síndarabot, ahol a sínbe lukak vannak fúrva, abban drótkötél van, és minden drótkötél végén egy-egy politikus. Szerény becslésekkel ezt 8-nak véve, 100 ilyen kocsi csodákra lenne képes, de szerintem nem kellene annyi. Amint az első működni kezdene, itt alapvetően változna meg minden. Addig nem, de azután szinte azonnal.
Bocsánat, de nem álltam meg hozzászólás nélkül.
Ami kiakasztott, az a Say-dogma.
Először is tudjátok mi az a dogma? Olyan dolog, amit valaki (vagy egy szervezet) állít, és mivel az a hit alapja, ezért azt minden bizonyíték kérése nélkül elfogadunk. Pl. ilyen dolog a hívők esetében Isten létezése.
Nos ez a dogma, (vagy ha úgy tetszik, törvény) az általános közgazdasági vélekedés szerint is cask "nagyjából fennáll a valóságban is" - azaz bizonyítva nincs, egyesek hisznek benne..
A másik dolog pedig az, hogy ez a törvényserűség már Say szerint is (aki ezt 200 éve írta le) KIZÁRÓLAG "összgazdasági szinten" érvényes. Napjaink félig-meddig globalizált világában, egy ennyire nyitott (ha úgy tetszik: a külső hatásoknak ennyire kitett) gazdaságra még csak véletlenül sem lehet igaz, mert mind a keresletet, mind a kínálatot nagyon sok külső befolyásoló hatás éri.
A harmadik probléma, hogy még akik el is fogadják a Say dogmát, azok szerint is csak hosszú távon igaz. Tény, hogy a "hosszú távot" elfelejtik még ők is definiálni, de minimum 4-5 éves, inkább hosszabb távról van szó.
Tudományosan csak részlegesen elfogadott, az adott esetre nem is nagyon alkalmazható féligazságokkal bírálni valamit a lehető legrosszabb dolog, amit tenni lehet.
@NyariMikulas: Eleve azt írta a blog is, hogy hosszútávon igau a say-dogma, másrészt meg ez a neve az elméletének, hogy dogma, így értelmetlen azon vitázni, hogy helyes-e rá a dogma szó.

Harmadrész pedig hétköznapi nyelvre lefordítva, senki sem olyan hülye, hogy veszteségesen termeljen, de ha mégis, akkor idővel csődbe megy. Negyedrészt pedig a globalizáció nem hogy mérsékelné ezt a hatást, hanem erősíti.
Szögezzük le emberek, hogy én nem vagyok magyargyűlölő kommunista. Az a gond, hogy a magyargyűlölő, idegen szívű baloldal az állami gazdaság hastékony modelljét ellopta magának. Holott ennek létjogosultsgát a nagy Istóczy Győző is felismerte már az 1800 as évek végén!
"egy késő 20. századi, racionális állampolgár hamar felismeri, hogy az átmenetileg lecsökkenő adó nyilvánvalóan költségvetési egyensúlytalanságot okoz, amit majd ki kell pótolni, tehát jövedelemtöbblete nyilvánvalóan csak átmeneti lehet"
Elméletben :)
Szörnyű buta cikk, szörnyű helyesírással!
Dunaújvárosban ha nyer az ellenzéki jelölt ebben a körzetben csak azt érte volna el, hogy szélmalomharcot folytathatna a Fideszes vezetőséggel.
De az is látható, hogy összességében az ellenzék többségben volt. /a kevés szavazó ellenére is./
Az egykulcsos adónál pedig a szándék a legfontosabb üzenet: a már így is magasabb jövedelműeket jutalmazza a kormány, a kis keresetűek terhére. Ez a szándék látszik abban is, hogy semmiképp sem akarnak vagyonadót, ingatlanadót bevezetni.
Minden megnyilvánulásukban látható, hogy IMF-hitelt sem akarnak.
Vagy ha akarnak is biztonsági hitelkeretet, akkor nincsenek tisztában azzal, hogy ennek a hitelformának a felhasználását is szigorúan ellenőrizni fogják.
Tiszta csőd az egész kormány!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása