Most, hogy egekbe szökkent a frank, és vele együtt a havi részlet is, egyre szaporodnak a megmentők, a gyors és biztos segítséget kínálók. Akadnak köztük sajnos olyanok, akik révén az ügyfél nem könnyebb helyzetbe kerül, hanem jó eséllyel a tévébe, vagy a bulvárlapba, mint X.Y. károsult, kisírt, vagy kikockázott szemekkel.
Utólag nézve minden ilyen eset borzasztóan banális, ezernyi apró figyelmeztető jel sokasodik a sztoriban, akkora lólábak lógnak ki, amiből komplett hiéna csordák laknának jól hetekig. Ne törjünk pálcát honfitársaink felett, inkább gyűjtsük össze az árulkodó jellemzőket, tanulságként. Aki elolvassa, azt fogja mondani: na jó, senki sem ennyire könnyelmű, hogy ezt bevegye. Sajnos a statisztikák mást mutatnak, a legelemibb trükkök élnek a legtovább. A PSZÁF által lefülelt visszaélések közül csak minden tízedik számít igazán bonyolultnak, a többinél pusztán az emberek hiszékenységére alapoznak. Van továbbá egy széles határmezsgye, ahol nehéz megítélni, hogy visszaélés történt, vagy az agilis ügyfélpolitika volt eredményes. Ebből származnak azok a „hitelmentő” termékek, amelyeket semmivel sem könnyebb törleszteni, a hosszú távú terheket nem is feltétlenül ellensúlyozzák a rövidtávú előnyök, esetleg nem is akart hozzá az ügyfél életbiztosítást minden családtagjára…
Nézzük az árulkodó jeleket arról, hogy megmenteni való hitelünk nem a legjobb kezekbe kerül:
- „Írjon bátran, bármilyen problémájára megoldást találok: olcsojanos@gmail.com” - A hitelközvetítőnek csak neve van, cége nincs. Olyannyira, hogy e-mailcímként is közkedvelt levelezőrendszert használ, és a kilétével kapcsolatos kérdésekre azzal válaszol, hogy „mi mindenkinek dolgozunk, a teljes kínálati palettából választjuk ki a megfelelőt”.
- „Ahhoz, hogy elkezdhessük az átvilágítást, lenne egy egyszeri díj:..” - Belépőt kell fizetni: adatbázisba kerülésért, vagy azért, hogy szándékunk komolyságát megerősítsük, illetve a nemzetközi közvetítői díjak, és a nyilvántartásból való lekérés okán. Esetleg mindezt SMS-ben.)
- „Mielőtt megbeszéljük a felmerülő lehetőségeket, ki kéne tölteni ezt a 42 oldalas kérdőívet, érteem?” - A konkrét kiváltandó termék kapcsán minden hozzánk kapcsolódó anyagi jellemzőnkre vonatkozó teljeskörű átvizsgálást kezdeményeznek, és ebből nem engednek.
- „Bizonyára akad olyan az ön ismeretségi körében is, akinek ugyanilyen jól jöhet ez a mentőöv…” - Bármilyen konkrét ajánlat előtt elkérik 5 ismerősünk nevét, hátha nekik is jól jön a szolgáltatás. Ettől nem kívánnak eltekinteni.
- „Ha megnézi, a következő 20 évben mintegy 32 millió forintot kellene visszafizetni, amit mi kínálunk, abban 5 év alatt tudja ezt rendezni, és csak 25 milliót, ami 7 milliós megtakarítás, ugyebár…" - Az ajánlott termékek THM-je (azaz a teljes hiteldíj mutató) helyett az alapján hasonlítanak össze termékeket, hogy „mennyit kell fizetni összesen a teljes futamidő alatt”. Aki nem ismeri a jelenérték fogalmát, az már eleve gyanús kell, hogy legyen.
- „Azt kell mondjam, hogy a legjobbkor fáradtak be hozzánk, ugyanakkor ez egy kis sietségre is sarkall minket, tekintve, hogy a mai napon tudom csak fenntartani ezt az ajánlatot éppen az árfolyamok miatt…” - Az ajánlat last minute, most kell megkötni, betelik a keret.
- „Amíg tanulmányozzák a feltételeket, addig hadd ajánljam figyelmükbe ezt a két termékünket…" - Csak egyéb termékkel együtt köthető: kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, lakástakarék, stb.
- „Egy pillanatot hadd kérjek, fel kell vinnem az adatokat a rendszerbe, egy pillanat és itt vagyok" - Ha az irodában vagyunk, sosem az prezentál nekünk, aki kiszámolja a dolgokat, hanem ő mindig elmegy egy másik szobába, és onnan hozza a módosított kalkulációt, ha bármi kérdésünk felmerül.
- „Köszönöm kérdését, mielőtt azonban erre válaszolnék, kedves János, hadd mondjam el, hogy cégünk 14 országban van jelen, mindenhol a legmagasabb minősítési kategóriákat kaptuk az ügyfél-elégedettségi versenyeken…” - Gyanúsan egy kaptafára mennek a dolgok. Bármi kérdés felmerül, sablonszerű, begyakorolt válasz jön, ami bár kedves és ínyünkre való dologról szól, a kérdésre legkevésbé sem ad választ. A kötelező keresztnéven szólongatás az ugyan nem büntetőjogi kategória, szimplán csak rohadt idegesítő…
- Végezetül a legfontosabb: ha az asztal túloldalán ülő ember nem okosabb nálunk az adott témában, bármilyen félreértésen, vagy akár füllentésen kapjuk („jaj, azt a telefonba nem biztos, hogy mondtam” és egyéb húzások) akkor rögtön kezdjünk el aggódni. A befektetés és a hitel az bizalmi dolog. Ha áldozati báránynak érezzük magunkat, akkor nagy eséllyel azok is vagyunk. Ennek persze a fordítottja is igaz: ha úgy érezzük, megfogtuk az isten lábát, akkor nagy eséllyel palimadarakká lettünk…
Ne feledd, hogy online lehet megbízató kalkulátorokat találni. Először kezdd itt a számolást, és mindig ellenőrizd, hogy mit ajánl a tanácsadó. Lakáshitel kalkulátor itt, személyi kölcsönök itt.
Utolsó kommentek